عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

عقیق: حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد در خصوص سالروز وفات حضرت ام‌البنین(ع) گفت: ام البنین(س) از بانوان بسیار برجسته‌ از خانواده‌ای بود که از نظر شجاعت، انسانیت و فهم درک، شجره پاکیزه‌ بودند که صفات و برجستگی‌های زیادی داشتند و امیرالمؤمنین(ع) به برادر بزرگوارشان حضرت عقیل(ع) که در علم نسب اعراب وارد بود، فرمودند: یک بانوی برجسته‌ای برای من خواستگاری کن!

وی اظهار داشت: حضرت علی(ع) از مطرح کردن ویژگی شجاعت، نیتی خاص داشتند چرا که می‌خواستند شخصیت‌های برجسته‌ای از این بانو متولد شود  که کمک و یار و مددکار آقا اباعبدالله الحسین(ع) باشند لذا حضرت عقیل(ع) از طایفه کلابیه، بانویی به نام فاطمه که خواستگارانی هم داشت و بعدها کنیه‌اش ام البنین شد را برای امام علی(ع) خواستگاری کرد و از این بانو چهار فرزند که در رأس آنها اباالفضل العباس(ع) بود، متولد شد.

این کارشناس دینی تصریح کرد: حضرت ام البنین(س) طوری این چهار فرزند را تربیت کرد که همگی فدایی پدر و فدایی برادرهایی که همگی از فرزندان رسول‌الله (ص) بودند مانند امام حسن و امام حسین علیهماالسلام باشند و از این رو در سفر کربلا این چهار فرزند فاطمه کلابیه همراه سیدالشهداء(ع) رفتند و خود را فدای ایشان نمودند.

وی ابراز داشت: این بانو شخصیتی بود که بعد از واقعه عاشورا وقتی قافله اهل بیت(ع) به مدینه بازگشتند مهمترین سؤالی که برایش پیش آمده بود این بود که از آقا اباعبدالله الحسین(ع) فرزند فاطمه و پیغمبر چه خبر؟! و ابتدا سراغ امام حسین(ع) را می‌گرفت و دغدغه‌اش این بود که برای حضرت اتفاقی نیفتاده باشد و وقتی خبر شهادت سیدالشهداء(ع) را به بانو ام البنین(س) دادند، فرمودند که من و همه اهل زمین فدای اباعبدالله الحسین(ع) شویم و این افتخار را نصیب خویش کرد که چهار فرزندش را تقدیم راه امام و ولایت کند.

فرحزاد، یادآور شد: نقل شده که این بانوی بزرگوار در مصائب فرزندانش به کنار قبرستان بقیع می‌آمد و چهار صورت قبر آماده می‌کرد و در فراق فرزندانش نوحه‌سرایی می‌نمود و می‌گریست تا حدی که افرادی که آنجا جمع می‌شدند اعم از دوست و دشمن، به حال این بانو متأثر می‌شدند. همچنین نقل شده در روضه‌هایی که برای فرزندش حضرت ابوالفضل(ع) می‌خواند، می‌گفت دیگر به من ام البنین نگویید من دیگر پسری ندارم!

وی گفت: خانم ام البنین(س) در نوحه‌هایش می‌گفت به من خبر رسیده که پیشانی و سر فرزندم را شکافته‌اند اگر چنین خبری صحت داشته باشد پس حتماً فرزندم عباس(ع) دستی در بدن نداشته است چرا که اگر دست داشت کسی جرأت نمی‌کرد نزدیک او بیاید و جسارتی کند.

این کارشناس دینی افزود: نامگذاری این روز به نام گرامی‌داشت مادران و همسران شهدا تناسب خوبی است چون این بانوی بزرگوار برای تقدیم بهترین شهیدان، الگو بودند.

وی در خصوص تأسی مادران امروز جامعه به شخصیت ام البنین(س) گفت: مادران نقش فوق‌العاده‌ای در تربیت فرزندان دارند و تأثیرپذیری فرزندان، از مادر نسبت به پدر بیشتر است؛ امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین زمانی که محمد بن حنفیه، فرزندش را به میدان جنگ فرستاد و احساس ضعف کرد،‌ حضرت فرمودند: رگی از مادر در تو اثر داشت و گرنه پدرت امیرالمؤمنین(ع) که اول شجاع و قهرمان بود.

فرحزاد خاطرنشان کرد: مادر در تربیت فرزند و وراثت، نقش مهمی در انتقال صفات و کمالات و شجاعت فرزند دارد و چون این مادر بزرگوار، حضرت ام البنین شجاعت فوق‌العاده‌ای داشت و نسبت به فرزندان فاطمه زهرا(س) ادب و احترام فراوانی نشان می‌دادند رفتارها، توصیه‌ها و اخلاق خوب او قطعا در فرزندانش اثر گذاشته است.

وی اظهار داشت: مادران می‌توانند در تربیت فرزندانی رزمنده، مجاهد، جانباز و ایثارگر نقش بسزایی داشته باشند و امیدواریم همه مادران ما این درس را از خانم ام البنین(س) بگیرند و فرزندانی ثابت قدم، باگذشت و شجاع و نسل غیوری از خود برجای گذارند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین