عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۰۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
استاد سازگار در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد
سازگار با بیان اینکه سیره و شخصیت حضرت زهرا(س) همواره محل وحدت میان امت اسلام بوده است، گفت: هنر مداحان در این ایام این است که تاریخ زندگی ایشان را با دلیل و استدلال و به اقتضای مخاطب روایت کنند.
عقیق: غلامرضا سازگار، از شاعران آیینی‌ و از پیرغلامان اهل بیت(ع)، با اشاره به ایام سوگواری بانوی دو عالم و فعالیت هیئات مذهبی در این ایام گفت: خود شخصیت و سیره حضرت زهرا(س) همواره محل وحدت میان اهل سنت و شیعه است. از این منظر، پیوسته در طول تاریخ از سوی اهل سنت شاهد نگاه احترام‌آمیز به این بانوی دو عالم هستیم.

وی با اشاره به برخی از نظرات راجع به ایام فاطمیه افزود: هیئات مذهبی باید هنر داشته باشند و در عین حفظ وحدت، به بیان مظلومیت بانوی دو عالم(س)، حضرت صدیقه طاهره هم بپردازند. باید مسائلی که در هیئات تحت این موضوع عنوان می‌شود، مستدل و با دانش و برهان باشد تا مستمع آن را بپذیرد و از سوی دیگر خللی در وحدت میان مذاهب اسلامی ایجاد نکند.

سازگار یادآور شد: در طول تاریخ بارها و بارها شاهد نگاه احترام‌آمیز اهل سنت به خاندان نبوت و به ویژه حضرت زهرا(س) بوده‌ایم. بارها در همین سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که اهل سنت نیز در کنار برادران شیعه خود به عزاداری برای ائمه اطهار(ع) می‌پردازند. در این میان وظیفه مداحان و روضه‌خوانان این است که زندگی ائمه(ع) را با دلیل و برهان بیان کنند.

این شاعر آیینی به جریان‌های انحرافی در جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: آنچه که در جهان اسلام در حال حاضر به عنوان نگاه مغرضانه به خاندان نبوت(ع) مطرح است، نگاه وهابیت است. این نوع نگاه با نگاه اهل سنت به ائمه اطهار(ع) متفاوت است که در نهایت در پی تفرقه میان مذاهب اسلامی است.

به گفته سازگار، هنر دیگر مداحان و روضه‌‌خوانان در ایام سوگواری حضرت زهرا(س) این است که شعر در خور بانوی دو عالم بخوانند و از قرائت هر سروده‌ای در وصف ایشان پرهیز کنند. از سوی دیگر هنر مداح در این ایام این است که مطابق با ذائقه و نیاز مخاطب و براساس منطقه جغرافیایی که در آن حضور دارد، به قرائت اشعار و سخنرانی بپردازد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین