عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
پلارک از ارسال ۱۸۰ کتیبه بازسازی شده حرم امیرالمومنین علی (ع) به نجف اشرف در آینده نزدیک خبر داد.

عقیق: حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در تشریح این خبر گفت: کتیبه های مذکور طی دو فاز بازسازی شده اند که در فاز اول، کار تعداد 144 قطعه کتیبه طلایی متعلق به ایوان نجف با اشعار یک لایه مورد بازسازی قرار گرفت. عملیات هموار کاری این تعداد کتیبه از 25 خرداد امسال آغاز شد و در دهم مرداد ماه پس از مطلا کاری، مصقل زنی و پرداخت کاری به اتمام رسید. 

وی افزود: فاز دوم کار نیز از اواخر شهریورماه، با بازسازی تعداد 36 کتیبه دولایه شامل نقوش اسلیمی، آیات و القاب امیرمؤمنان با زمینه لاجورد، آغاز شد و در اواخر مهرماه به پایان رسید.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: با توجه به نوع این قطعات که دارای پوشش لاجورد هستند، دو فرآیند مختلف مطلاکاری و پوشش لاجورد بایستی صورت می گرفت که پس از مطالعات چند ماهه و رایزنی با مراکز علمی معتبر شناخته شده در آسیا و خاورمیانه در خصوص تهیه پوششی با خصوصیات مقاوم و چسبنده به فلز پایه، مقاوم در برابر اشعهUV و مطابق با شرایط آب و هوایی عراق و مقاوم در برابر سایش و فرسایش محیطی هوای نجف در دستور کار قرار گرفت و کار بازسازی این کتیبه ها به اتمام رسید.

پلارک خاطر نشان کرد: 36 کتیبه مذکور متعلق به جنب درب ورودی حرم امیرالمومنین علی (ع) می باشد.

 وی تصریح کرد: در مجموع 180 کتیبه بازسازی شده از حرم مطهر امیرالمومنین علی (ع) آماده شده که بزودی جهت نصب در حرم مطهرعلوی به نجف اشرف ارسال می شود.

شایان ذکر است، بر ایوان طلای نجف اشعار فراوانی در مدح حضرت علی (ع) به صورت کتیبه های مختلف نقش بسته است که از آنها می توان به کتیبه ای با زمینه طلا با خطوط برجسته،کتیبه های دو لایه مشبک با زمینه لاجورد، و کتیبه القاب امیر مؤمنان اشاره کرد که تمامی کتیبه های فوق در زمان نادرشاه و به دستور شخص وی در سپر ایوان نصب شده است.


منبع:ستاد بازسازی عتبات عالیات
211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین