عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
مؤلف «شرح موضوعي زيارت عاشورا و توضيح واژه‌هاي كليدي آن…» به سخنرانان و مبلغان در ماه محرم و صفر اطلاعاتي را آموزش مي‌دهد تا مخاطبان خود را به تدبّر درباره اين اين واقعه واداراند.
عقیق:حجت‌الاسلام روح‌الله بيدرام در كتاب «شرح موضوعي زيارت عاشورا و توضيح واژه‌هاي كليدي آن…» سخنرانان و مبلغاني را كه در ماه محرم و صفر فعاليت مي‌كنند مخاطب خود قرار داده و براي آنها نوشته است تا در سخنانشان مخاطبان را به تدبّر واداراند.
«متأسفانه آنچه كمتر به آن توجه شده و مي‌شود محتواي زيارات است در صورتي كه روح زيارات، محتواي آنهاست و همين محتواست كه درس‌ها و آثار عميق و سازنده براي انسان‌ها دارد.» اين جملات كه فشرده صفحه ۲۱ كتاب «شرح موضوعي زيارت عاشورا و توضيح واژه‌هاي كليدي آن ويژه سخنراني‌هاي محرم و صفر طلاب و مبلغين» است، دغدغه مؤلف از نگارش اين اثر را به‌خوبي نشان مي‌دهد.
اين كتاب ۳۹۲ صفحه‌اي در پنج فصل تهيه و تدوين شده است: «فصل اول: بررسي سند، فضيلت و دستاوردهاي زيارت عاشورا»، «فصل دوم: سلام به امام حسين (ع)، فرزندان و اصحاب آن حضرت در زيارت عاشورا»، «فصل سوم: بيان مصائب امام حسين (ع) در زيارت عاشورا»، «فصل چهارم: درخواست زيارت امام حسين (ع) در زيارت عاشورا» و «فصل پنجم: طلب انتقام از قاتلين امام حسين (ع) در زيارت عاشورا».

حجت‌الاسلام بيدرام در فصل اول، زيارت عاشورا را بررسي سندي مي‌كند و پس از بيان فضيلت اين زيارت، به دستاوردهاي آن مي‌پردازد.
روش نويسنده در چهار فصل بعد در اين قالب گنجانده شده است كه پس از انتخاب يك موضوع براي تحليل به بخش‌هايي شامل آن موضوع در زيارت عاشورا اشاره مي‌كند و به شرح و توضيح مفصلي از آن مي‌پردازد. سپس آن را از وجوه مختلف در زيارت عاشورا مورد پژوهش قرار مي‌دهد.
براي نمونه، «ثارالله» يكي از تركيبات مورد بررسي در فصل دوم كتاب است. مؤلف در بخشي از معني و تفسير «ثارالله» به حديث «قرب نوافل» اشاره مي‌كند و مي‌نويسد:
«در حديث «قرب نوافل» (ع) روايت شده است كه خداوند فرمود: «… بنده من، به چيزي دوست‌داشتني‌تر از واجبات نزد من مقرب و نزديك نمي‌گردد. او با نوافل به من اظهار دوستي مي‌كند. آن‌گاه كه او را دوست بدارم، گوش او مي‌شوم كه با آن مي‌شنود و ديده او مي‌شوم كه با آن مي‌بيند و زبان او مي‌شوم كه با آن سخن مي‌گويد و دست او مي‌شوم كه با آن ضربه مي‌زند و پاي او مي‌شوم كه با آن راه مي‌رود. اگر به درگاه من دعا كند، او را اجابت خواهم كرد و اگر از من درخواست كند، به او عطا مي‌كنم.»
از اين روايت به‌خوبي آشكار مي‌شود كه اولياي خداوند «خليفه» او روي زمين و مظهر افعال الهي‌اند. البته خداوند جسم نيست، اما آن چه را كه اراده مي‌كند انجام دهد، از طريق دست اولياي خود به ظهور مي‌رساند يا خوني را كه قرار است براي احياي دين ريخته شود، از طريق شهادت اولياي خود ظاهر مي‌سازد. از اين رو، همان‌طور كه… امام علي (ع) «يدالله»، «عين الله» و «وجه الله» است؛ خون امام حسين (ع) نيز خون خدا و «ثارالله» است. » (صص ۱۴۷ ۱۴۸)
جلد نخست «شرح موضوعي زيارت عاشورا و توضيح واژه‌هاي كليدي آن ويژه سخنراني‌هاي محرم و صفر طلاب و مبلغين» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بيدرام در شمارگان هزار نسخه به بهاي ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان توسط «مركز مديريت حوزه علميه اصفهان» در مهرماه ۱۳۹۳ به چاپ رسيده است.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین