عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳
جلد اول كتاب «شفاعت و زيارت، برگرفته از آثار آيت الله جعفر سبحاني» از سوي دفتر نشر معارف و كانون انديشه جوان به چاپ پنجم رسيد.
عقیق: به نقل از دفتر نشر معارف، كتاب شفاعت و زيارت از مجموعه كتابهاي پرسمان است. اين اثر حاصل كوشش‌هاي همدلانه و همراهانه حلقه نقد و پاسخ حكمت و دين پژوهي كانون انديشه جوان كه با هم فكري و تلاش جمعي به بررسي برخي از مهم‌ترين شبهات پيرامون مفاهيمي چون توسل، تبرك، شفاعت و زيارت اهل قبور پرداخته اند و با الهام از ديدگاه‌هاي آيت الله جعفر سبحاني پس از ارزيابي، تكميل و بازنويسي و در دو بخش تدوين شده است.
عنوان بخش اول كتاب «شفاعت» است كه در اين بخش به پرسش‌هاي زير پاسخ داده شده است:
شفاعت يعني چه و به چه معناست؟ ، آيا شفاعت از ديدگاه قرآن پذيرفته شده است؟ ، آيا شفاعت از ديدگاه روايات پذيرفته شده است؟ ، آيا درخواست شفاعت در ميان صحابه پيامبر گرامي اسلام پيشينه دارد؟ ، آيا تمامي مسلمانان به شفاعت اعتقاد دارند؟ ، چه كساني شفاعت مي‌كنند؟ ، چه گروهي از شفاعت بهره مند مي‌شوند؟ ، چه گروهي از شفاعت بي بهره اند؟ ، چرا خداوند خود گناه بندگان را نمي‌بخشد و چه نيازي به وجود واسطه است؟ ، شفاعت، با واسطه گري‌هاي دنيوي چه تفاوتي دارد؟ ، آيا فرق نهادن بين مجرمان و جرم ها، تبعيض ناروا و ناسازگار با عدالت پروردگار نيست؟ ، آيا بخشيدن برخي از مجرمان و يا ناديده گرفتن برخي از جرم ها، نوعي تبديل و تغيير در سنن الاهي به شمار نمي‌آيد، در حالي كه سنن الاهي ثابت و يكنواخت اند؟ ، آيا اعتقاد به شفاعت، به گناهكاران جرأت نمي‌بخشد و آنان را به ارتكاب گناه تشويق نمي‌كند؟ ، چگونه به شفاعت معتقد باشيم، در حالي كه قرآن شفاعت را مردود شمرده و در معرفي روز رستاخيز مي‌فرمايد: از آن روز بترسيد كه كسي به جاي كسي مجازات نمي‌گردد، و شفاعت پذيرفته نمي‌شود؟ ، آيا ممكن است آياتي كه براي اثبات شفاعت به آن‌ها استناد مي‌شود، تنها درصدد بيان امكان اين موضوع باشند و بر وقوعش دلالت نداشته باشند؟ ، آيا آيات مربوط به شفاعت، از آيات متشابه است؟ ، آيا شفاعت، به معناي نجات مؤمنان در پرتو تبليغ پيامبران نيست؟ ، آيا درخواست شفاعت با توحيد در عبادات منافات ندارد؟ ، آيا پذيرفتن شفاعت، موجب دگرگوني علم و اراده خدا نيست؟ ، آيا شرك مشركان به سبب درخواست شفاعت از بت‌ها نبود؟ ، آيا درخواست حاجت از غير خدا حرام نيست؟ ، آيا درخواست شفاعت از مردگان، لغو و بيهوده نيست؟ ، آيا شفاعت حق ويژه خدا نيست؟ .
بخش دوم با عنوان «زيارت اهل قبور» شامل پاسخ به پرسش‌هاي زير است:
آيا زيارت اهل قبور، آثار و پيامدهاي سودمندي در پي خواهد داشت؟ ، آيا زيارت قبرها از ديدگاه قرآن و روايات پذيرفته شده است؟ ، ديدگاه قرآن درباره زيارت قبر پيامبر اكرم (ص) چيست؟ ، آيا از ديدگاه روايات زيارت قبر پيامبر اكرم (ص) پذيرفته شده است؟ ، نظر محدثان و فقيهان بزرگ جهان اسلام درباره زيارت مرقد پيامبر اكرم (ص) چيست؟ ، نظر اسلام درباره زيارت بانوان چيست؟ چرا در برخي از روايات، بانوان از زيارت قبور منع شده اند؟ ، آيا سفر براي زيارت مرقد پيامبر اكرم (ص) جايز است و آيا صحابه و ديگر بزرگان براي زيارت مرقد پيامبر اكرم (ص) مسافرت مي‌كردند؟ ، با توجه به حديثي كه مسلمانان را از زيارت مساجدي جز مسجد الحرام، مسجدالنبي و مسجدالاقصي منع مي‌كند، سفر براي زيارت ساير اماكن حرام است. پس چرا شيعيان براي زيارت ساير اماكن به عراق، مشهد و… مسافرت مي‌كنند؟ .
محمدصفر جبرئيلي يكي از محققان كتاب درباره اين اثر گفت: كتاب «شفاعت و زيارت» شامل سؤالاتي است كه براساس شبهات و نيازهاي مخاطب امروز در مراكز پاسخگويي به شبهات جمع آوري، اولويت بندي و پاسخ آنها از آثار آيت الله سبحاني استخراج شده است.
وي در ادامه افزود: از آنجايي كه وهابيت بنا بر مباني فكري خود كه متأثر از جمود و سلفي گري آنهاست، زيارت و شفاعت را در حالي كه مورد قبول اجماع مسلمانان از جمله تشيع است، انكار و معتقدان به آن را سرزنش مي‌كنند، سعي كرده ايم در اين كتاب تا حدي شبهات وهابيت را در دو عرصه زيارت و شفاعت با استناد به منابع كلامي، تفسيري و تاريخي شيعه و اهل سنت پاسخ دهيم.
«شفاعت به چه معناست و چه اقسامي دارد؟ آيا كساني كه مي‌توانند شفاعت كنند همانند خداوند داراي استقلال عملي هستند؟ اگر زيارت قبور مورد تأييد اسلام است، پس چرا برخي آن را شرك تلقي مي‌كنند و خلاف مباني اسلام مي‌دانند؟ زيارت از ديدگاه قرآن و روايات پيامدهاي سودمندي دارد، چرا برخي از روايات بانوان را از اين عمل منع كرده اند؟» و… نمونه هايي از دهها سؤال ذهن پرسشگر بشر امروز است كه در اين كتاب به آنها پاسخ داده شده است.
كتاب «شفاعت و زيارت» در ۱۶۳ صفحه، قطع رقعي، شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قيمت ۶۵۰۰ تومان منتشر شده است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین