عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
مفاتیح الحیات؛
امیرمومنان (ع) می فرمایند: هر کس در راه کسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود، خدا برای او دو بهشت واجب گرداند.
عقیق:در معارف دینی بر دانش اندوزی تاکید فراوان شده است و به انسان سفارش شده که از گهواره تا گور دانش بجوید. در روایات بسیاری به یادگیری دانش های لازم و سودمند سفارش شده است. بر پایه روایات، پدران و مادران باید به آموختن دانش های مورد نیاز فرزندانشان در دوران کودکی اقدام کنند تا در بزرگسالی از ثمرهای آن بهره مند شوند.

اهمیت دانش اندوزی


به فرموده رسول خدا (ص): یا عالم باش یا در حال آموختن دانش و وقت خود را در بیهودگی و خوشگذرانی صرف نکن. (المحاسن، ص 227)

امیرمومنان (ع) می فرماید: حکمت (و دانش) را فراگیر هر چند از مشرکان باشد.(مشکاة الانوار، ص 134) همچنین می فرماید: حکمت (و دانش) را فراگیر؛ هر چند از زبان دیوانگان باشد (مصباح الشریعه، ص 160) و نیز فرمودند: بر شماست که دانش بجویید چرا که دانشمند گرامی است، هر چند به خاندانی منسوب نباشد و گرامی است هر چند تهیدست باشد و گرامی است، هر چند جوان باشد.(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 2، ص 332)

فضیلت تعلیم و تعلم

رسول خدا (ص) می فرمایند: آموزش علم به دیگران برای رضای خدا حسنه است و یادگیری آن عبادت و گفت و گوی علمی تسبیح و کاربرد دانش جهاد و نیز آموزش دادن آن به کسی که نمی داند صدقه و بخشیدن آن به کسی که صلاحیت دارد سبب قرب الهی است، زیرا دانش، آموزنده حلال و حرام و روشنگر راه بهشت و همدم حالت تنهایی است. (الامالی، طوسی، ص 569) همچنین می فرماید: هر کس بخشی از دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند.(روضه الواعظین، ج1، ص 12) نیز می فرماید: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش را بنگرد، به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که طالب علم به سوی خانه عالم برمی دارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنم رهایی یافته اند. (منیة المرید، ص 100)

همان گرامی(ص) می فرمایند: حضور در مجلس عالم از حضور در هزار تشییع جنازه و هزار عیادت بیمار بهتر است.(مشکاة الانوار، ص 135) و نیر می فرماید: کسی که به مسجد رفت و آمد کند تا دانشی مفید بیاموزد یا به دیگران یاد دهد، پاداش عمره و حجی کامل را خواهد داشت.(منیة المرید، ص 106)

امیرمومنان (ع) می فرمایند: ای مومن! علم و ادب بهای جان توست، پس در آموختن آن بکوش پس هر چه بر علم و ادب تو افزوده شود، بر ارزش تو افزوده می شود، چرا که از راه دانش به پروردگارت راه می یابی و با ادب خدمت پروردگارت را نیکو به جا می آوری و با این ادب در خدمت است که بنده سزاوار ولایت و قرب الهی می گردد، پس نصیحت مرا بپذیر تا از عذاب برهی.(روضة الواعظین، ج1، ص 11)

و نیز می فرمایند: یک سخن حکیمانه را مرد بشنود سپس آن را نقل کند یا بدان عمل کند از عبادت یکسال بهتر است. (بحارالانوار، ج 1، ص 183)

امیرمومنان (ع) می فرمایند: هر کس در راه کسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود، خدا برای او دو بهشت واجب گرداند چنان که خدای متعال فرمود: برای کسی که از مقام پروردگار بترسد، دو بهشت است. (ارشاد القلوب، ص 195)

امام باقر (ع) می فرمایند: پاداش کسی که علم را آموزش می دهد مانند پاداش کسی است که علم می آموزد و او بر کسی که می آموزد برتری دارد، پس دانش را از صاحبان آن (دانشوران) فرا گیرد و به برادرانتان به گونه ای که عالمان به شما یاد داده اند آموزش دهید. (مستطرفات السرائر، ص 595).

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین