عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۳
تجلیل از سالها تعزیه خوانی و خدمت به سیدالشهدا(ع) در ششمین شب پرده عشاق
این مراسم دینی و مذهبی حامی مالی خاصی ندارد بلکه دل مردم شیعه پشتیبان و حامی اوست و به همین دلیل است که تا به امروز مانده و تا به فردای قیامت هم که مسلمان شیعه ای هست این آئین هم زنده می ماند.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم پرده عشاق در ششمین روز خود در تاریخ ششم آذر ماه به تجلیل و تقدیر از سه تن  از مفاخر حسینی مناطق هفده و هجده شهرداری تهران پرداخت.

به گزارش عقیق، در این مراسم از تعزیه خوانهای پیشکسوت داود فتحعلی بیگی و احمد کلانتری از منطقه هفده و رمضانعلی میرزاخانی از منطقه هجده شهر تهران تجلیل شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط حاج ولی پوراحمد و با اجرای رسالت بوذری آغاز شد.

اجرای تعزیه ورود اهل بیت امام حسین (ع) به شام و خطبه امام سجاد(ع)، چاوش خوانی رسول نجفیان و رونمایی از پرچم گنبد امام حسین، امام رضا(ع)  و حضرت ابالفضل(ع) توسط رسول نجفیان و اجرای تعزیه خرابه شام از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در حاشیه این مراسم هم برنامه های  جنبی  شامل: نمایشگاه کتاب با موضوع تعزیه، نمایشگاه دست نوشته های قدیمی داود فتحعلی بیگی و احمد کلانتری، نمایشگاه شعر عاشورایی، نمایشگاه وسایل عزاداری و همچنین نمایشگاه تاریخچه تعزیه در اسلام بر پا شده بود.

 

احمد عزیزی: دل شیعه پشتیبان و حامی تعزیه خوانهاست

احمد عزیزی، هنرمند شناخته شده و پیشکسوت تعزیه، یکی از سخنرانان ششمین روز از مراسم پرده عشاق بود که از توجه ویزه دست اندرکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به تعزیه خوان ها و آئین تعزیه خوانی تقدیر و تشکر کرد و طی سخنانی، دوران طلایی تعزیه خوانی را دوران قاجار دانست و گفت: در همان دوران بود که فریاد تعزیه خوان ها ظلم ستیزی بود و قدرتمندان برای اینکه مبادا نوک تیز پیکان به سمت آنها کشیده شود، خود را در کنار تعزیه خوان ها قرار می دادند و به ظاهر از آنها حمایت می کردند. به این ترتیب بود که تکایای بزرگ و مکان های به یادماندنی تعزیه خوانی از آن دوران به یادگار مانده است.

این پیشکسوت تعزیه خوانی ادامه داد: در همان دوران شرق شناس معروفی به نام کنت دوگوبینو حضور داشت که در اجرایی از شبیه خوانی در تکیه دولت در سال  1885میلادی، اجرای نمایشی را از این آئین دید و در نوشته هایش مشخص کرد که تعزیه خوانی یکی از هنرهای نمایشی دنیاست و قدر و قدرت آن بیش از آن چیزی است که در ارتباط با نمایش های یونان باستان به آن اشاره می شود.

عزیزی اظهار داشت : این نمایش آئینی برگرفته از دل و جان شیعیان جهان است و چنین قدرت و منزلتی دارد اما متأسفانه به دفعات مورد بی توجهی قرار گرفته. هرچند که جای امیدواری است  و در  این سال ها شاهدیم که مسئولین شهر توجه ویژه ای به این آئین های نمایشی دارند.

این پیشکسوت تعزیه خوانی افزود:  این مراسم دینی و مذهبی حامی مالی خاصی ندارد بلکه دل مردم شیعه پشتیبان و حامی اوست و به همین دلیل است که تا به امروز مانده و تا به فردای قیامت هم که مسلمان شیعه ای هست این آئین هم زنده می ماند.

 حجت الاسلام محبی: از مسیر توسل به خداوند تقرب بجوییم

حجت الاسلام محبی، امام جماعت سابق مساجد منطقه هفده، با تشکر و قدردانی از سارمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جهت تقدیر از مفاخر حسینی گفت: این برنامه بسیار مفید و سازنده است، چراکه موجب ثابت شدن در مسیر ولایت و امامت مردم می شود.


حجت الاسلام محبی با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه مائده گفت: در این آیه خداوند می فرماید: «يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا اليه الوسيله» کلمه وسیله به معنی رساندن خود به چیزی همراه با میل و اشتیاق است. و یکی از بهترین مصداق های تقرب جستن به درگاه خداوند متعال، تقرب و توسل به امامان معصوم علیهم السلام به حساب می آید.

او تصریح کرد: خداوند متعال تقوا را در کنار وسیله قرار داده و به افرادی که در پی تقوا هستند امر می فرماید که با عرض ارادت به اهل بیت پیامبر اسلام (ص) و توسل جستن به این بزرگان به خداوند  نزدیک تر شوند.

حجت الاسلام محبی با تأکید بر لزوم واسطه قرار دادن آن بزرگان برای طلب مغفرت از گناهان از درگاه خداوند گفت: این شب ها که مصادف شده با سالروز شهادت شهید خرابه های شام، حضرت رقیه (س)، فرصت بسیار خوبی است تا به امام حسین (ع) توسل کنیم تا به لطف خدا منجر به هدایت ما به صراط حق شود.

داود فتحعلی بیگی:  نام و یاد تعزیه خوان های مرحوم را گرامی بداریم

داود فتحعلی بیگی هم در این مراسم با اشاره به اینکه هیچ یک از کسانی که به عنوان خادم در محضر امام حسین (ع) حاضر می شوند، توقع تقدیر و تشکر از کسی را ندارند، ابراز امیدواری کرد که این مراسم مژده ای باشد که امام حسین (ع) اسم من را هم در دفتر خادمان خودش ثبت کرده باشد.

این تعزیه خوان پیشکسوت با اشاره به سختی هایی که تعزیه خوان ها در دوران مختلف تاریخ متحمل شده اند، گفت: سال ها قبل یک روزی این محله بیابان بود و هنوز خانه سازی نشده بود. زنده یاد هاشم فیاض یکی از تعزیه خوان های قدیم تهران بود که مأموران کلانتری او را به بهانه سد معبر دستگیر و به کلانتری بردند. خودش تعریف می کرد که چند نفر از اوباش هم مسخره کنان من را شمر می خواندند.

فتحعلی بیگی ادامه داد: اگر کتاب روزشمار تعزیه به روایت مرحوم فیاض را بخوانید، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه قشر تعزیه خوان مشقت کشیدند اما این پرچم را زمین نگذاشتند و رنج ها کشیدند تا این آئین را به ما رساندند.

او گفت: امروزه باید خدا را شکر کنیم که یک دوره تعزیه خوان را کتک می زدند و امروز از او تجلیل و تقدیر می کنند. به همین دلیل خوب است به یاد داشته باشیم که بسیاری از افراد در این راه زحمت کشیدند تا چنین شرایطی مهیا شد و نام و یاد این افراد را گرامی بداریم.

فتحعلی بیگی در پایان سخنانش گفت: باید از مادرم قدردانی کنم که از زمان کودکی پیراهن سیاه عزای حسینی را بر تنم کرد و تا امروز هم این افتخار را دارم.

***

یادآور می شود که داود فتحعلی نژاد تعزیه خوان پیشکسوت و کارگردان، نویسنده، بازیگر و پژوهشگر است. او نویسنده سلسله کتاب های «دفتر تعزیه» است و جزء گروه مؤلفان کتاب های «تعبیه» که شامل مجالس شبیه خوانی است و «دفتر تقلید» هم هست.

رمضانعلی میرزاخانی هم پدر شهیدی است که شصت سال سابقه تعزیه خوانی دارد. همچنین احمد کلانتری که از دوران کودکی اش تعزیه خوانی را در محضر پدرش آموخته، از جمله محاسن سپیدهای محضر حضرت سیدالشهدا (ع) محسوب می شود که سال ها در این راه خدمت کرده است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین