عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
ستارگان در آسمانها هر کدام بر مدار و محور خاص با نظم عجیب و دهشت آوری در حرکت هستند.
عقیق: یکی جاهای که در قرآن سوگند یاد می کند در خصوص ستارگان است، در سوره واقعه آیات 75 و 76 ،خداوند به جایگاه ستارگان قسم یاد می کند سوالی که مطرح است اینکه  فلسفه این سوگند  چیست؟
پاسخ:
از طرفی ستارگان در آسمانها هر کدام بر مدار و محور خاص با نظم عجیب و دهشت آوری در حرکت هستند و از سویی دیگر قطر این عالم منظم را گروهی دویست میلیارد سال نوری و دسته ای دیگر 20 برابر این تخمین زده اند. این واقعاً جایگاه عظیم و غیر قابل تصوری است و از وجوه اعجاز قرآن کریم  است که این مسأله را که امروز علم بشری به گوشه ای از عظمت آن پی برده است قسم به آن را عظیم و بزرگ می شمارد در حالی که در آن عصر ستاره ها را مثل یخهای نقره ای می دانستند که بر صفحه آسمان کوبیده شده اند. و مورد قسم هم که در باره قرآن کریم است، از عظمت خاص خود برخوردار است.
این مسأله گرچه در کرات دوردست دقیقا قابل محاسبه نیست، اما در منظومه شمسی که خانواده ستارگان نزدیک به ما را تشکیل می‏دهد دقیقا مورد بررسی قرار گرفته، و نظام مدارات آنها به قدری دقیق و حساب شده است که انسان را به شگفتی وامی‏دارد. هنگامی که به این نکته توجه کنیم که طبق گواهی دانشمندان تنها در کهکشان ما حدود یک هزار میلیون ستاره وجود دارد ! و در جهان کهکشانهای زیادی موجود است که هر کدام مسیر خاصی دارند، به اهمیت این سوگند قرآن آشناتر می‏شویم .[1]
 
پی نوشت:
تفسیر نمونه ج : 23  ص 265.
منبع:جام
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین