عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
سخنرانی حجت الاسلام تقوی، رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه در مراسم رونمایی از کتب اموزش مداحی
گاهی یک بیت شعر چنان تحولی ایجاد می کند که می تواند انقلاب به وجود آورد. امامان معصوم علیهم السلام تأکید فرموده اند که به فرزندان تان شعرهای حضرت ابیطالب را بیاموزید...

عقیق: حجت الاسلام سید رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه در مراسم رونمایی از کتب اموزش مداحی  با بیان اینکه باید بر واژه ها و اصطلاحاتی که در حوزه مداحی است تأکید شود،‌گفت: هر یک از کلمات مدح، حمد، ‌منقبت، ‌مرثیه و ‌نعت جایگاهی دارد که باید در جای خودش استفاده شود چراکه مداحی در تاریخ تشیع آدابی داشته است. 

او افزود: جلسات مداحی ابتدا با حمد شروع می شود یعنی اشعاری که رد ستایش ذات اقدس متعال است. تحمیدیه ها بحثی است که باید در این جلسات مورد تأکید باشد. مداح در محافل زبان به سپاس خدا می گشوده و مخصوص ذات اقدس خدای متعال است. بعد از آن به مرحله مدح می رسید که از آن به نعت هم تعبیر می شده است. این مرحله خاص رسول گرامی اسلام بود. سپس مرحله منقبت قرار دارد که سبک زندگی و شخصیت ائمه اطهار علیهم السلام در آن تبیین می شد. مرثیه هم با توجه به مفهوم خاص خود استفاده می شد.

به گفته تقوی‌، مدح و مداحی آدابی داشته و دارد که در کتاب های آموزشی رونمایی شده در این برنامه به این موضوع اشاره شده است.

او بر ضرورت رعایت این آداب توسط مداحان اهل بیت علیهم السلام تأکید و ابراز امیدواری کرد که چنین جلساتی در آینده زمینه ساز تشکیل مجمع علمی و دانشگاهی شود تا عده ای برنامه مداحی را به صورت منسجم و آکادمیک دنبال کنند.

رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه این جلسه را نقطه مهمی در حوزه مداحی و مدیحه سرایی در کشور دانست و گفت: امیدوارم این جلسه پایه گذار یک دانشگاه عظیم شود. چون باید مداحانی را به زبان های گوناگون دنیا تربیت کرده و به عنوان سفیران عاشورایی انقلاب اسلامی به دنیا صادر کنید. چراکه دنیا دوستدار عاشورا و شعار هیهات من الذله است.

تقوی با اشاره به اینکه برخی از فراز منبر با بیان و خطابه پیام عاشورا را تشریح می کنند و برخی با کلام منظوم و آهنگین چنین مطالبی را در قالب یک کار هنری ارائه می دهند،‌ تصریح کرد: گاهی یک بیت شعر چنان تحولی ایجاد می کند که می تواند انقلاب به وجود آورد. به همین دلیل است که امامان معصوم علیهم السلام تأکید فرموده اند که به فرزندان تان شعرهای حضرت ابیطالب را بیاموزید. و یا در مواردی فرموده اند که هرکسی یک بیت شعر در راه مکتب ما بگوید ما بیت و خانه ای در بهشت به او عنایت می کنیم. به این دلیل که این کلام وقتی در قالب هنری ارائه می شود تأثیر بسیار شگرفی می گذارد.

او افزود: طبق روایات شعر باید بگریاند و یا تأثر ایجاد کند. در غیر این صورت رسالت شعری انجام نگرفته است. بنابراین هم قالب باید زیبا باشد و هم محتوا عمیق باشد. این اتفاق نیاز به آموزش دارد و فعالیتی که امروز انجام شده تحول عمیقی ایجاد خواهد کرد که آینده بسیار خوبی برای آن قابل پیش بینی است.

رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه،‌ تبیین عاشورا در قالب های گوناگون را یکی از برنامه های شیعه دانست و اظهار داشت: زیارت نامه، ‌تعزیه،‌ روضه،‌ مدح و مدیحه سرایی از جمله این قالب ها هستند که در هیأت ها مطرح می شوند. هیأت ها به مجالس اهل بیت علیهم السلام نظم داده اند. نظام هیأتی تعریفی دارد و امروز نظام مستحکم فرهنگی است که باید به وسیله آن دربرابر تهاجم فرهنگی دشمن ایستادگی کنیم. با این نظام می توان تحول ایجاد کرد که به کمک سخنران،‌ مداح،‌ سینه زن انجام می شود. به همین دلیل می توان گفت که هیأت مدرسه و مرکز مبارزه است که انقلاب اسلامی را شکل دادند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
سلام علیکم
با تشکر از سایت خوبی که دارید
لطفا فایل صوتی مراسم را هم در این سایت قرار دهید
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین