عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
آیا دوست نداری که خداوند تو را در میان کسانی ببیند که پیامبر (ع) دعایشان کرده است؟ آیا دوست نداری که با فرشتگان همدوش باشی و در قیامت، بی گناه به محشر آیی و جزء کسانی باشی که با پیامبر (ع) دست می دهند؟!...

عقیق: از مقدس ترین و بافضیلت ترین زیارت هایی که در فرهنگ دینی و روایات اسلامی بیان شده است، زیارت قبر سیدالشهداء (ع) در کربلا است که گاهی پاداشی برابر ده ها و صدها حج و عمره برای آن بیان شده است.

علاوه بر این، لحن و بيانى كه در احاديث مربوط به زيارت سيدالشهدا (ع) به كار رفته است، بسيار جدى و آميخته به تأكيدات فراوان است به گونه ای که ترك آن را بسيار ناپسند مى‌داند و هيچ عذر و بهانه و خوف و خطر را مانع از آن به حساب نمى‌آورد و به رسميت نمى‌شناسد.

امام باقر (ع) فرموده اند: «شيعيان ما را به زيارت قبر حسين بن على (ع) دستور بدهيد. چرا كه زيارت او، بر هر مؤمنى كه به امامت الهىِ حسين (ع)، اقرار دارد، فريضه است.»

ابن بُكير به امام صادق (ع) عرض مى‌كند: قلبم، مرا به زيارت قبر پدرت سيدالشهداء (ع) مى‌كشد (دلم هواى كربلا مى‌كند) و هنگامى كه از خانه و ديار خود، به قصد زيارت بيرون مى‌روم، دلم همواره خائف و هراسان و ترسان است، تا از زيارت، برگردم. و اين به خاطر ترس از حكومت و جاسوسان گزارشگر و مأموران نگهبان اوست.

 

سبب آرامش قلب در قیامت

امام (ع) در پاسخ او فرمودند: «اى ابن بُكير! آيا نمى‌خواهى و دوست ندارى كه خداوند، در راه ما، تو را ترسان ببيند؟ آيا نمى‌دانى هر كس كه به خاطر خوف ما و همراه با ترس ما ترسان شود، خداوند او را در سايۀ عرشِ خويش قرار مى‌دهد؟ و با حسين عليه السلام هم سخن خواهد شد و در روز قيامت، كه روز ترس و گرفتارى بزرگ است، خداوند، او را ايمن خواهد ساخت و قلبش آرام خواهد بود؟ ! . . .»  

معاویه بن وهب نقل می کند که: امام صادق (ع) به من فرمودند: «هرگز زیارت حسین (ع) را به خاطر ترس، رها مکن. هر کس زیارت آن حضرت (ع) را واگذارد و به سبب ترس، زیارت نکند، حسرت فراوان خواهد دید. ای معاویه! آیا دوست نداری که خداوند تو را در میان کسانی ببیند که پیامبر (ع) دعایشان کرده است؟ آیا دوست نداری که با فرشتگان همدوش باشی و در قیامت، بی گناه به محشر آیی و جزء کسانی باشی که با پیامبر (ع) دست می دهند؟!...»

یکی از زنان شیعه، به نام ام سعید احمسیه که اهل عراق بود و برای زیارت قبور شهدای احد، به مدینه مشرف شده بود، در مدینه، به خدمتکار خود گفت: مرکبی برای رفتن به مزار شهدا کرایه کن. آنگاه تصمیم گرفت تا آماده شدن مرکب به دیدار فرزند پیامبر (ص)، حضرت صادق(ع) برود.

 

در حالی که دیدار وی با امام (ع) در منزل آن حضرت (ع)، طول کشیده و کرایه چی معطل گشته بود، خدمتکارش آمد و به او گفت: مرکب، آماده است.

امام صادق(ع) پرسیدند: «چه مرکب؟کجا می خواهی بروی؟»

آن زن می گوید:گفتم: سر خاک شهدا، حضرت صادق(ع) فرمودند: «تعجب از شما مردم عراق است، برای زیارت شهدا، راهی طولانی و سفری دراز را طی می کنید ولی سیدالشهداء (ع) را وا می گذارید و به زیارتش نمی روید!» گفتم: سید الشهدا کیست؟

فرمودند: «حسین بن علی»

گفتم:من زنی بیش نیستم.

امام (ع) فرمودند: «باشد!... برای کسی مثل تو، مانعی ندارد که به زیارتش بروی»، آنگاه از ثواب عظیم این زیارت، برایم بیان فرمودند.

جالب تر از این همه تاکید و توصیه برای زیارت قبر امام حسین (ع) ثواب و پاداشی است که برای آن توصیف شده است.

 

آماده کردن هزار اسب برای مجاهدان راه خدا

احاديث بسيارى، ثواب حج و عمرۀ مكرر را براى آن بر مى‌شمارد. و در سخنى، امام صادق (ع) براى كسى كه به زيارت امام حسين (ع) برود، با اين خصوصيت كه نسبت به حق آن حضرت (ع)، معرفت و شناخت داشته باشد «عارفاً بحقّه» پاداش آزاد كردن هزار برده، و آماده كردن هزار اسب براى مجاهدان راه خدا را بشارت داده است.

عبدالله بن سنان می‌گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: فدایت شوم پدرت درباره انفاق در راه حج می‌ فرمودند به هر درهمی که در این راه خرج کنی برای او هزار درهم حساب می‌ شود. کسی که در مسیر زیارت امام حسین (ع) انفاق می‌ کند برای او چیست؟ حضرت (ع) فرمودند: «به هر درهمی که در این مسیر صرف می‌کند: هزار هزار هزار(تا ده مرتبه هزار را تکرار کردند) برای او حساب می‌شود و علاوه بر این رضایت و خشنودی خداوند و دعای خیر پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و ائمه معصومین (ع) برای اوست.»

همان حضرت (ع) می فرمایند: «روز قیامت، یک منادی ندا می دهد: «زائران حسین کجایند؟» جمعی بر می خیزند. به آنان گفته می شود: «در زیارت حسین، چه می خواستید و چه اراده کردید؟»

می گویند: زیارت ما، بخاطر محبت به پیامبر (ص) و علی و فاطمه علیهماالسلام بود.

به آنان گفته می شود: «اینک این محمد (ص) و علی و فاطمه و حسین و حسین علیهم السلام! پس به آنان بپیوندید. شما در درجات آنان هستید. به پرچم پیامبر (ص) ملحق شوید.

آنگاه،آنان، در سایه سار لوای خاصی که در دست علی بن ابی طالب (ع) است قرار می گیرند تا وارد بهشت گردند.»


پی نوشت ها:

بحارالانوار

وسائل الشیعه

کامل الزیارات

کربلا

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین