عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
حجت الاسلام رفیعی:
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: محرم و عاشورا هویت و شناسنامه مظلومیت شیعه است که فداکاری سربازان اسلام و یاران امام و کارگردانی اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا را برای ما یادآوری می‌کند.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در نخستین شب ماه محرم در جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه محرم ماه محبت، مودت و پیوند با اهل بیت(ع) و قرآن است، اظهار کرد: محرم و عاشورا هویت و شناسنامه مظلومیت شیعه است که فداکاری سربازان اسلام و یاران امام و کارگردانی اباعبدالله الحسین(ع) در صحنه کربلا را برای ما یادآوری می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به آیه 120 سوره هود اظهار کرد: با تعمق در این آیه مشخص می‌شود که چرا باید یاد و خاطره کربلا و واقعه عاشورا را زنده نگه داشته و در سوگ این مصیبت عظیم عزاداری کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طبق این آیه چهار دلیل بر زنده نگه داشتن عاشورا وجود دارد، بیان کرد: عضو محکم شدن دل از تجربه‌گذشتگان، روشن شدن حق از باطل، موعظه بودن و تذکر از دلایل بیان قصص قرآنی است که در بیان واقعه کربلا نیز این دلایل دیده می‌شود.

رفیعی ادامه داد: یادآوری واقعه عاشورا بیانگر این پیام بوده که اسلام به سادگی به دست ما نرسیده است و از این رو تحمل دشواری ها در راه دین خدا آسان می شوند، عاشورا و کربلا معیاری برای تشخصی حق از باطل است و به ما درس دین داری می‌دهد و تذکری است که نشان می‌دهد در راه حفظ دین حتی امام حسین(ع) جان خود را فدا می‌کند.

وی پیش‌گیری و دوری از گناه و جلوگیری از انحراف را از کارکرد‌های دیگر محرم دانست و گفت: امروز وهابیت کتابی منتشر کرده است تا یزید را در شهادت امام حسین(ع) بی‌گناه نشان دهد و از این رو باید این واقعه مهم و حیاتی همواره بیان شود تا نتوانند آن را از مسیر اصلی منحرف کنند.

هیئت علمی جامعةالمصطفی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) عاشورا را خلق کرد، ادامه داد: ولی پرورش عاشورا توسط معصومین دیگر انجام شد و این امر به جایی رسید که امروز زنده نگه داشتن عاشورا ابزار مودت و علاقه به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.

رفیعی افزود: عاشورا یکی از شعائر الهی است و بر اساس تکلیف دینی، حفظ شعائر الهی از واجبات است و دلیل این موضوع نیز شهادت و جان‌نثاری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در کربلا است و مگر می‌شود چنین واقعه بزرگی از شعائر الهی نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز زنده نگه داشتن یاد و سیره امامان معصوم(ع) از وظایف مسلمانان است و بر هر مسلمانی واجب است که اوامر اهل بیت(ع) را اطاعت کرده و راه و روش آنها را زنده نگه دارد و زنده نگه داشتن عاشورا نیز در بر همین اساس صورت می‌گیرد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین