عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
استاد انصاریان:
مهم‌ترین ویژگی‌های اصحاب امام حسین(علیه‌السلام) تواضع، مهروزی، تسلیم در برابر حق، مسابقه برای کار خیر یعنی جهاد در راه خداوند و زهد بود.

عقیق:در آستانه ماه محرم، ماه عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) جلسه‌ای با حضور استاد حسین انصاریان در جمع طلاب و فضلا و مبلغینی که آماده اعزام به مناطق مختلف کشور هستند برگزار شد. استاد انصاریان در این دیدار کوتاه و صمیمانه به ایراد سخنرانی پرداخته و ضمن تبیین اهمیت و ارزش تبلیغ، بسیاری از نکاتی را که می‌بایست طلاب و فضلا در تبلیغ در نظر بگیرند اشاره نمودند. متن حاضر گزارشی از مهم‌ترین مطالب و توصیه‌های استاد انصاریان به این مبلغین است:

* تبلیغ کار بزرگی است که خداوند متعال قبل از هرکسی به عهده انبیاء گذاشته است و بارها این واژه را با مشتقاتش در قرآن آورده است: بلغ، بلاغ، یبلغون و... .

*اولین هدف تبلیغ بنا بر آیه شریفه «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَکَ الْأَقْرَبِينَ» (‌الشعراء، 214) انذار است. تبلیغ باید به‌گونه‌ای باشد که مردم در درون خود علیه گناه‌کاری خودشان شورش کنند و گناه را ترک کنند. مبلغین باید درون مردم موجی ایجاد کنند که کم‌کم به ترک گناه تشویق شوند. حال این هنر مبلغ است که با چه آیه و روایت، و با چه حال و هوایی هنرمندانه این موج را ایجاد کند. وقتی درون شنونده پاک‌سازی شد، معارف و احکام الهی در درون او و در قلب و نفسش می‌ماند.

* در دهه محرم می‌توان این معارف و اخلاق الهی را با الگوبرداری از سیرة اصحاب امام حسین(علیه‌السلام) برای مردم بیان کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های اصحاب امام حسین(علیه‌السلام) تواضع، مهروزی، تسلیم در برابر حق، مسابقه برای کار خیر یعنی جهاد در راه خداوند و زهد بود. اگر آنان اسیر نعمت‌های دنیا بودند نمی‌توانستند زیر بار مسئولیت و سنگینی این کار عظیم بروند و این حماسه بزرگ را بیافرینند.

* مبلغ باید باسواد و اهل مطالعه باشد. باید برای هر جلسه سخنرانی ساعات زیادی را مطالعه کند و در آیات و روایات تأمل نماید. کثرت مطالعه است که مبلغ را به جوشش می‌اندازد و در مواجهه و مطالعه و تأمل در قرآن و روایات است که انسان مطالب بزرگ و جدیدی را به دست می‌آورد. گوش دادن به روضه‌های اهل علم نیز می‌تواند مبلغ را در روضه‌خوانی یاری نماید.

* با زبان نرم و آرام با مردم سخن بگویید. با جوانان با محبت رفتار کنید. پیرمردها را احترام کنید. پیشنهاد‌هایشان را گوش دهید و رد نکنید.

*منبر و سخنرانی‌تان برای رضای خداوند باشد و غیر او را در نظر نگیرید. همین مطلب است که تبلیغ را ارزشمند می‌کند.

* مردم به شما احترام می‌گذارد، مبادا این احترام باعث برتری‌جویی شود و فکر کنیم از مردم بهتر هستیم؛ چه‌بسا افرادی بهتر از ما هستند و ما نمی‌دانیم. «وَ عِبَادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً» (الفرقان‏، 63) این مطلب آنقدر مهم است که خداوند به پیامبر(صلی‌الله علیه و اله) می‌فرمایند: «وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» (آل‏عمران‏، 159)

* ارزش و ثواب تبلیغ بسیار زیاد است. وقتی مردم یمن از پیامبر(صلی‌الله علیه و اله) فرستاده و مبلغی خواستند، ایشان امام علی(علیه‌السلام) را فرستادند و به ایشان فرمودند: «ِلَأن يَهدي اللّه ُعلى يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت؛ به خدا سوگند اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب می‌کند

* منبر نباید طولانی باشد تا مردم خسته شوند. از اشعار، داستان‌های راست و درست استفاده کنید. از کتاب‌هایی مثل داستان راستان مرحوم شهید مطهری و یا کتاب عبرت‌آموز که در موسسه دارالعرفان به چاپ رسیده است می‌توانید استفاده نمایید.

* تبلیغ و سخنرانی برای دانش‌آموزان که در ابتدای راه هستند باید مختصر و مفید با یک آیه و روایت کوتاه، به همراه داستان باشد و آن‌ها را از خطرات بد برخی گناهان برحذر داشت. نباید در ذهن آنان شبهه‌ای ایجاد کرد که برایشان مسئله درست کند.

* بنابراین تبلیغ کار بزرگی است، کار انبیاست و باید طلاب عزیز از این فرصت که دل‌های مردم بیشتر آماده است استفاده کرده و در درون مردم موجی ایجاد کنند تا از گناهان پرهیز کرده و به خداوند نزدیک‌تر شوند.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته


منبع:باشگاه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین