عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۳۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۸
رجوع به كفایت در مسأله حج به چه معنا است؟

عقیق:با توجه به ایام حج به چند استفتاء از مراجع مختلف در این باره اشاره می گردد :

حضرت آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: خدمه كاروان ها و پزشكان و امدادگران و افراد دیگرى كه با مأموریت به میقات آمده‏اند آیا مستطیع هستند و باید حجةالاسلام بجا آورند یا نه؟

جواب: اگر انجام مناسك حج مزاحم با وظایف مأموریت نباشد، و در برگشت از سفر حج وسایل ادامه زندگى متناسب با شوون عرفى خود را در اختیار دارند مستطیع هستند.

سوال: معلولى که تنها یک دست یا یک پا ندارد و به‌جز نقص در مواضع سجده، مشکلى از نظر اعمال اختیارى عمره و حج ندارد، آیا نیابت او براى حج کفایت مى‌کند؟

جوابچنین شخصى نمى‌تواند نیابت کند.

حضرت آیة الله خوئی(ره):

سوال:اینجانب با توجه به اینكه مقلد آقای خوئی بودم با ماشین سر بسته در حالی كه محرم بودم رفتم آیا باید كفاره بپردازم یا روزه بگیرم كافی است؟

جواب:كفاره استظلال در احرام بنا بر احتیاط واجب یك گوسفند است كه باید پس از ذبح به فقرا پرداخت شود.

(مناسک محشی، ص193، م424، با توجه به حاشیه مرحوم آیة الله خوئی(ره)

سوال:رجوع به كفایت در مسأله حج به چه معنا است؟

جوابیعنی پس از برگشتن از حج بتواند زندگی خود را به طور معمول اداره كند و دچار قرض و مشكل مالی نشود.

(مناسک محشی 9 مرجع، ص37، م40)

سوال: اگر شخصی از نظر مالی استطاعت دارد، ولی مجبور به ثبت نام می‌باشد و شاید مدتی در نوبت بماند اگر قبل از اینكه نوبتش برسد پولش را در راه دیگری خرج كند باز مستطیع می‌باشد ؟

جواباگر قبل از استقرار حج بر او، پول را در مصارف شرعی خرج كند و از استطاعت خارج شود حج بر او واجب نیست.

  (با توجه به مسئله23 مناسک محشی)

  آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال:آیا نیابت خدمه اى که پیش از طلوع صبح به همراه خانم ها به منى مى روند، ولى قبل از طلوع آفتاب خود را به مشعر رسانده، و وقوف رکنى مشعر را درک مى کنند، صحیح است؟

جواب: اگر لازم است با زن ها به منى بروند گناهى نکرده اند، و چنانچه از ذوى الاعذار نبوده اند، یعنى عذرشان عارضى است، در فرض سوال نیابت آنها اشکال ندارد.

سوال:جمعی از مطلعین خبر دادند در این اواخر عده ای از معتمدین برای انتخاب گوسفندانی که واجد شرایط قربانی باشند اعزام می شوند آیا در صورتی که از این طریق اطمینان به حصول شرایط در قربانی حاصل شود باز هم حکم تخییر بین قربانی در وطن و آنجا (منی یا اطراف منی)باقی است یا اولویت بر ذبح در منی یا اطراف منی است؟

جوابدر فرض سوال اولویت با ذبح در آنجاست.

سوال: اگر کسی که درآمد بین سالش از مغازه یا ماشینی است که خمس آن را نداده آیا مخمس نمودن این درآمد قبل از گذشت سال جهت ثبت نام حج لازم است؟

جواب: قطعا اگر منبع پول مخمّس نبوده درآمد آن نیز از ابتدا مشمول حکم خمس مى ‏شود و مخمّس نمودن آن الزامى است. تذکر نکته مهم: سود تابع اصل مال است. پس اگر اصل مال مخمّس نشده بود به این معناست که یک پنجم سود آن نیز از خمس اصل مال به دست آمده که او حقى در این خمس نداشته پس باید این خمس و به نسبت سود آن (که یک پنجم کل سود است) را بپردازد.

 

منبع:تبیان

 211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین