عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
نرم افزار مجموعه آثار محرر شيخ حُر عاملى به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و روانه بازار نشر شده است.
عقیق:لوح فشرده "مجموعه آثار محرر شيخ حُر عاملى" با در برگرفتن متن کامل 22 عنوان کتاب در 145 جلد، از آثار این اندیشمند و دیگر آثار مرتبط به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی همچون اخلاق اسلامی، تصوف، رجعت، فقه استدلالی، موسیقی و .... از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شده است.

بر اساس این گزارش جستجو در 34000 عنوان باب و سرفصل کتاب از طریق فهرست گزینشی، قابلیت ارتباط و مقایسه بین متون موجود در برنامه، شخصیت شناسی حر عاملی ئ اطلاعاتی درباره مولفان و کتب برنامه و امکانتا پژوهشی به همراه قابلیت های یادداشت برداری، ذخیره، ویرایش و چاپ متن از ویژگی های این نرم افزار است.

این گزارش می افزاید:  شیخ حر عاملی از برجسته ‏ترين علماى شيعه در قرن يازدهم هجرى به شمار مى ‏آيد؛ او داراى تأليفاتى ارزنده و شخصيتى مورد احترام نزد علماى شيعه است. شیخ يكى از چهره‏ هاى بزرگى است كه مذهب شيعه را با روايات اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بيش از پيش غنى ساخت و آثارى را بعد از خود بر جاى نهاد كه سزاوار ستايش و تقدير است. وى يكى از حلقه ‏هاى محكم و ارزش‏مند شيعه براى اتصال به روايات امامان معصوم (ع) و پيامبر اسلام (ص) است.

در بخشی از معرفی كتاب «الفصول المهمة في أصول الأئمة- تكملة الوسائل» از تأليفات محدث بزرگ مرحوم شيخ حر عاملى صاحب وسائل الشيعه در این لوح فشرده بیان شده است:"صد و بيست باب در مورد اصول دين بيان شده كه مؤلف ابتدا اسامى اين ابواب را ذكر كرده سپس وارد بيان آنها می ‏شود.

اولين باب درباره اصول دين، ذكر آياتى از قرآن كريم است كه به اصول و فروع و غير آنها تعلق دارد. ايشان آيات بسيارى را در اين قسمت ذكر كرده ‏اند كه تعدادشان شايد بيش از صد آيه باشد. اولين آنها آيه 20 بقره؛ يعنى«إن اللّه على كل شي‏ء قدير»و آخرينشان آيه 111 سوره اسراء؛ يعنى«و لم يكن له شريك في الملك و لم يكن له ولي من الذّل و كبره تكبيرا» است.

باب دوم درباره محبوبيّت عقل براى خداوند است كه با آوردن پانزده روايت به اثبات نكته مورد نظرش پرداخته است. روايت اول را با ذكر سند از كافى نقل مى‏كند كه روايت امام باقر( عليه السلام) است؛ حضرت فرمود:« لمّا خلق اللّه العقل استنطقه ثم قال له: أقبل فأقبل ثم قال له أدبر فأدبر ثم قال: و عزّتي و جلالي ما خلقت خلقا هو أحب إلي منك و لا أكملتك إلاّ فيمن أحبّ أما إنّى إيّاك آمر و إيّاك أنهى و إيّاك أعاقب و إيّاك أثيب».

باب سوم در وجوب عمل به ادله عقليه به هنگام اثبات ادله سمعيّه است . باب بعدى در مورد اعتبار عقلى است كه به اطاعت الهى و متابعت دين دعوت كند.

باب پنجم در باره ضرورى و فطرى بودن معرفت اجمالى است كه براى تفاصيل آن واجب است كه به كتاب و سنت مراجعه شود.

مؤلف در باب بعد از عدم جواز عمل به ظنون و عقول ناقصه و نظريات مختلف از ادله علم كلام كه نزد ائمه ثابت نگرديده در باره اعتقادات سخن گفته است. عدم جواز تقليد در اعتقادات، قديم بودن خداوند، واحد بودن خداوند و شبيه نداشتن خداوند و مسائل مهم ديگرى از مسائل اعتقادى، ديگر ابوابى هستند كه در اين بخش ياد آورى شده ‏اند."

شایان ذکر است، علاقه مندان برای تهیه نرم افزار مجموعه آثار محرّر شیخ حر عاملی می توانند با شماره تلفن 02532120212 تماس بگیرند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین