عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
چهار گروهند كه اهل جهنم از آنها در رنج و عذابند، به خاطر عذاب سختى كه بر اين چهار گروه مقرر شده است زيرا به آنان از حميم دوزخ (آب جوشان) مى‏ چشانند، و فريادشان (از اين شكنجه) به وا ويلا بلند است...
عقیق:حفص بن غياث، از امام صادق عليه السّلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش عليهم السّلام از حضرت على عليه السّلام روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: چهار گروهند كه اهل جهنم از آنها در رنج و عذابند، به خاطر عذاب سختى كه بر اين چهار گروه مقرر شده است زيرا به آنان از حميم دوزخ (آب جوشان) مى ‏چشانند، و فريادشان (از  اين شكنجه) به وا ويلا بلند است، و برخى از اهل جهنم به برخى ديگر مى‏ گويند:

اين چهار گروه مگر چه كرده ‏اند كه با همه عذابى كه ما مى ‏بينيم، (باز) از عذاب آنان در شكنجه‏ ايم؟! مردى از آنان، در تابوتى از گدازه‏ هاى آتش، آويزان است؛ و ديگر، روده‏ هايش (از شكم) بيرون ريخته و آن را با خود مى‏ كشد؛ و سومى از دهانش خون و جراحت بيرون مى‏ زند؛ و چهارمى از گوشت بدن خود مى‏ خورد. سپس به آن كه در تابوت آتشين است گفته مى ‏شود: داستان اين به دور مانده از رحمت حق چيست كه ما را با تمام عذابى كه مى ‏كشيم، آزار مى ‏دهد؟! در جواب مى‏ گويد: اين از رحمت حق محروم، در حالى مرد كه اموالى از مردم در عهده او قرار داشت و مى ‏دانست كه توان پرداخت و رهايى از ديون مردم را ندارد (ولى با وجود اين اموال مردم را به عناوين مختلف از آنان گرفت)؛ و بعد از آن كه روده ‏هاى خود را با خود مى ‏كشد مى ‏پرسند: اين محروم از رحمت حق، داستانش چيست كه ما را با همه زحمت و عذابى كه در آنيم، آزرده خاطر كرده است؟! پاسخ مى ‏دهد: اين از رحمت حق جدا مانده، (در دنيا) از نجاست ادرار خود پرهيز نمى‏ كرد و اهميت نمى‏ داد كه ترشّحات ادرار او چند جاى بدنش را ناپاك كند؛ سپس از كسى كه چرك و خون از دهانش بيرون مى ‏ريزد مى ‏پرسند و قضيّه اين بى ‏بهره مانده از رحمت خدا، چيست كه ديدن او ما را با همه عذابى كه مى‏ كشيم، مى ‏آزارد؟! مى‏ گويد: اين بى ‏نصيب از رحمت خداوندى، مسخرگى پيشه مى‏ كرد و اداى اين و آن را در مى ‏آورد. و بعد از آن كه گوشت بدن خود را مى ‏خورد، مى ‏پرسند: حكايت اين محروم مانده از رحمت پروردگار چيست كه مشاهده او ما را با همه عذابى كه تحمل مى‏ كنيم، آزار مى‏ دهد؟
در جواب مى‏ گويد: اين محروم مانده از رحمت يزدان، با غيبت و سخن چينى (در حقيقت) گوشت مردم را مى ‏خورد.

پی نوشت:
پاداش نيكيها و كيفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص۶۲۹و630
منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین