عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
مکیال المکارم . . .
دعا برای تعجیل ظهور صاحب الامر(ع) سبب جلو افتادن آن و آشکار شدن خیر و برکت و از بین رفتن ضررهاست و نوعی احترام به حضرت است.
عقیق:"مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

"چون ما نمی ‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، می ‏باشد."

اینکه دعا صله و احسان است

به بیان اینکه احسان و صله به دو امر حاصل می شود؛ یکی: منفعت رساندن به دیگری و دوم: دفع زیان از غیر و این هر دو با دعا کردن حاصل می گردد.

 چون از منافع بزرگ و ارزشمند احترام است و بدون تردید دعا کردن نوعی احترام است همچنین قبلا گذشت که دعا برای تعجیل ظهور حضرت صاحب الامر با شروطی که مقرر شده سبب جلو افتادن آن است و با آن همه گونه خیر و برکت آشکار می گردد و همه ضررها از بین می رود. از جمله آثار دعا مسرت و خرسندی کسی است که برایش دعا می شود و سرور آن حضرت خود منفعتی عظیم است.

و دیگر اینکه: دانستیم دعا در جلو افتادن ظهور حضرت مهدی(عج) تاثیر دارد و با ظهورش از خود و شیعیانش غم و اندوه برطرف می شد و هم و غم و سختی و مشقت دور می گردد بلکه خود دعا در دفع هم و غم موثر می باشد.

تعاون در نیکی ها و تقوی

دعا کردن برای تعجیل فرج حضرت صاحب الزمان کمک و تعاون بر نیکی و تقوی است که خداوند متعال به آن امر فرموده است: در نیکی و تقوی یکدیگر را یاری کنید.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین