عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۰
بررسی شیوه و سنت اهل بیت(ع) در سوگ سید الشهدا(ع)/

عقیق: عزاداری و اقامه عزا و گریه کردنبر عزیزان از دست رفته از جانب معصومین علیهم السلام رایج بوده است چنانکه حضرت زهرا سلام الل علیها به خاطر گریه شبانه روزی برای پدر بزرگوارش مورد اعتراض قرار گرفت و به ناچا ر بیت الحزان را بنا هاد ,دست حسن و حسین علیهما السلام را می گرفت و برای عزاداری و گریه به آنجا می رفت.ائمه اطهار علیهم السلام  نیز برای امام حسین علیه السلام عزاداری و سوگواری می کردند. با نگاهی گذرا به زندگی ائمه معصومین متوجه اهمیت عزای  سالار شهیدان در کلام و رفتارشان می شویم.این مطلب کوشیده تا مواردیاز شیوه اهل بیت را در عزای سالار شهیدان بیان کند

از امام صادق علیه السلام روایت شده است: پس از حادثه ی عاشورا هیچ بانویی از بانوان بنی هاشم,سرمهنکشید و خضاب ننمود واز خانه ی هیچیک از بنی هاشم دودی  که نشانه ی پختن غذا باشد بلند نشد تا آنکه اب زیاد به هلاکت رسید.ما پس از فاجعه ی خونین عاشورا پیوسته اشک برچشم داشتیم.

عزاداری امام محمد باقر (ع)

امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزاداری بر پا می کرد وبر مصائب آن حضرت گریه می کرد.دریکی از مجالس عزا در حضور امام باقر کمیت شعر می خواند,وقتی به اینجا رسید که : قتیل بالطف, امام گریه  زیادی کرده و فرمودند:ای کمیت اگر سرمایه ای داشتیم در پاداش این شعرت به تو می بخشیدیم اما پاداش تو همان دعایی است که پیامبر صلوات الله علیه وآله درباره ی حسان بن ثابت فرمودند که همواره به جهت دفاع از ما اهل بیت,مورد تاییدروح القدس خواهی بود.

عزاداری امام صادق(ع)

امام موسی الکاظم علیه السلام می فرماید:چون ماه محرم فرا می رسید دیگر پدرم خندان نبودبلکه اندوه از چهره اش  نمایان می شد و اشک بر گونه اش جاری می شد تا آنکه روز دهم محرم فرا می رسید در این روز مصیبت و اندوه امام به نهایت می رسید. پیوسته می گریست و می فرمود:امروز روزی است که جدم حسین اب علی به شهادت رسید.

عزاداری امام موسی الکاظم (ع)

از  امام رضا نقل شده است که فرمود: چن ماه محرم فرا می رسسید کسی پدرم را خندان نمی دید و ای ن وضعیت ادامه داشت تا روز عاشورا: در این روز پدرم را اندوه وحزن و مصیبتفرا می گرفت و می گریست و می گفت:در چنین روزی حسین را که درود خدا بر او باد کشتند.

عزاداری امام رضا (ع)

گریه امام رضا عیه السلام در حدی بود که  فرمودند:همانا روز مصیبت امام حسین علیه السلام, پلک چشمان ما  را مجروح  نموده و اشک ما را جاری  ساخته است دعبل خدمت حضرت رضا علیه السلام آمد آن حضرتدرباره ی شعر و گریه بر سید الشهدا علیه السلام کلماتی چند فرمودند از جمله اینکه: ای دعبل کسی که بر مصائب جدم حسین علیه السلام گریه کند , خداوند گناهان او را می  آمرزد. آنگاه حضرت بینحاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا برمصائب امام حسین علیه السلام اشک بریزند.سپس به دعبل فرمودند :برای امام حسین علیه السلام مرثیه بخوان که تا زنده ای تو ناصر و مادح ما هستی تا قدرت داری از نصرت ما کوتاهی نکن. دعبل در حالتی که اشک از چشمانش فرو می ریخت,قرائت کرد:أفاطم لوخلت الحسین مجد لا وقدمات عطشانا بشط فرات .صدای گریه امام رضا علیه السلام  و اهل بیت آن حضرت بلند شد و امام فرمودند:ای فرزند شبیب به درستی که محرم همان ماهی است که مردمان جاهلیت در گذشته به خاطر احترامی که این ماه داشت,ظلم کردن و جنگیدن را در آن حرام می دانستند,ولی این امت احترام این ماه و حرمت پیامبر خود رانشناختند. در این ماه ذریه ی پیامبر خود را کشتنت و زنان او را به اسیری گرفتند و اموال و اشیای گران قیمت او را به غارت بردند,خداوند نیز هیچگاخ این جرم را برایشان نبخشد. ای فرزند شبیب اگر برچیزی گریان بودی و خواستی برای چیزی گریه کنی به جای آن بر حسین ابن علی ابن ابیطالب گریه کن و تمام گریه های خود را به او اختصاص بده چرا که او را سر بریدند همان گونه که گوسفند را سر می برند وبه همراه او هجده مرد از خاندانش کشته شدند که برای آنها در زمین شبیهی یافت نمی شد و به تحقیق آسمانهای هفت  گانه و زمینها برای کشته شدنش گریه کردند و برای یاری او در جنگ چهار هزار ملائکه به زمین نازل شدند ولی هنگامی کهبه معرکه رسیدند آن حضرت را کشته یافتند. بدین جهت ملائکه گرداگرد قبر او ژولیده و غبار آلود باقی می مانند تا زمانی که حضرت قائم عجل الله تعالی  فرجه  قیام کند و ایشان از یاران آن حضرت خواهند بود وشعار آنان «یا لثارات الحسین» خواهد بود. ای فرزند شبیب  پدرم  از پدرش از جدم  برایم روایت کرد که  هنگامی جدم حسین علیه السلام  کشته شد آسمان خن و خاک سرخ بارید.

ای فرزند شبیب اگر بر حسین علیه السلام گریه کنی به حدی که اشک هایت بر گو نه هایت جاری شودخداوند هر گناهی که مرتکب شده باشی می آمرزد خواه آن گناه کوچک باشد یا بزرگ, کم باشد یا زیاد.

ای فرزند شبیب اگر دوستداری خداوند را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی بر دوش تو نباشد زیارت کن حسین علیه السلام را.ای فرزند شبیب اگر دوست داری به همراه پیامبر ساکن غرفه های ساخته شده در بهشت باشی برقاتلین جد ما لعنت فرست.ای فرزند شبیب اگر دوست داریثوابی همسان با ثواب کسانی که با حسین علیه السلام به شهادت رسیدند برای تو باشد هرگاه به یاد او می افتی بگو :«یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» یعنی ای کاش من با ایشان بودم تا به فوز و پیروزی بزرگ نایل شوم.

ای فرزند شبیب اگر دوست داری در عالی ترین درجات بهست با ما باشی برای حزن ما محزون شو و برای شادی ما شادی کن وبر تو باد به ولایت ما و وفادار وپایبند باش به ولایت ما چرا که اگر شخصی سنگی را به ولایت بپذیرد  خداوند او را با همان سنگ محشور می کند.

عزاداری امام زمان (عج)

بنابر روایات امام زمان عجل الله تعالی فرجه در زمان غیبت و ظهور بر شهادت جدشان گریه می کنند. آن حضرت خطاب به جد بزرگوارشان سیدالشهدا می فرمایند:اگر روزگا مرا به تاخیر انداخت و دور  ماندم از دوری تو و نبودم با دشمنان تو جنگ کنم  وبا بدخواهان تو پیکار نمایم هم اکنون هر صبح و شام بر تو اشک می ریزم و به جای اشک  در مصیبت شما خون از دیده می بارم وآه حسرت از دل پر درد بر این ماجرا می کشم.


کدخبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین