عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۸
هر كس به عمد، بر من دروغ بندد جایگاهش آتش است.

عقیق: در زمانى كه از جانب معاویه حاكم مكّه بود مردى مقدار زیادى پیاز به آورده بود تا بفروشد اما بازار پیاز در مكّه كساد بود و كسى از او چیزى نخرید، پیاز فروش بیچاره با خود اندیشید كه با این وضع كسادى بازار چه كنم؟ سرانجام تصمیم گرفت تا به نزد ابو هریره حاكم شهر برود و شرح خال خویش را بگوید.

چون ابو هریره رسید گفت :
- اى ابوهریره آیا مى توانى یك ثوابى بكنى ؟
- چه ثوابى ؟

- من یك مسلمان هستم چون شنیده بودم كه در مكّه پیاز پیدا نمى شود و نایاب است و مردم اینجا هم به پیاز نیاز دارند لذا من هر چه مال التجاره داشتم همه را پیاز خریدم و به مكّه آوردم اما هم اكنون مى بینم كه كسى سراغ پیاز را هم نمى گیرد و كسى از من چیزى نمى خرد و پیازها در حال از بین رفتن است. حالا شما كمك كنید و اموال یك مسلمانى را از تلف شدن نجات دهید.

ابو هریره گفت : بسیار خوب روز جمعه آینده موقع نماز جمعه كه فرا رسید همه پیازها را در یك جاى معینى بگذارید و آماده فروش باش .

مرد به دستور ابوهریره عمل كرد و تا روز جمعه به انتظار نشست . روز جمعه كه شد هنگامى كه مردم به نماز جمعه حاضر گردیدند، ابو هریره گفت : اى مردم من از حبیب خودم ، رسول خدا(ص ) شنیدم كه فرمود: هر كه پیاز عكه را در مكّه بخورد بهشت بر او واجب مى شود.

چون مردم این كلام را از ابوهریره شنیدند ازدحام كردند و در ظرف مدت كوتاهى تمام پیازها را خریدند.

شاید آقاى ابوهریره در وجدانش خیلى هم راضى بود كه مثلا من یك مومنى را نجات دادم، بعد همین افراد به خاطر منافع شخصى خود و بخاطر به دست آوردن جاه و مال چه چیزها كه به اسم دین درست كردند و از این راه چه ضربه ها كه به دین و مذهب زدند. در حالى كه جزء سیره انبیاء و اولیاء این بوده است كه حتى براى حق از باطل استفاده نمى كرده اند.

 

رسول خدا (ص) فرمود:
مَن كَذبَ علَیّ مُتَعمِّداً فلْیَتَبوّأ مَقعدَهُ مِن النّارِ

هر كس به عمد، بر من دروغ بندد جایگاهش آتش است.

 

پی نوشت:

 1- سیره نبوى، از استاد شهید مطهری 2- میزان الحکمه

 منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین