عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
زندگینامه 5 امامزاده در 5 مجلد
مراسم رونمایی از مجموعه 5 جلدی آستان آسمان با موضوع معرفی 5 امامزاده شهر تهران که از سوی مؤسسه نشر شهر منتشر شده در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
عقیق:این مجموعه 5 جلدی به معرفی امامزادگان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده سید اسماعیل(ع)، امامزاده علی اکبر(ع)، امامزاده سید ناصرالدین(ع) و امامزاده صالح(ع) پرداخته است.

جلد نخست این مجموعه در قالب 152 صفحه به معرفی حضرت عبدالعظیم حسین(ع) پرداخته است. در جلد دوم معرفی امزاده سید اسماعیل (ع) در 80 صفحه و در جلد سوم معرفی امامزاده علی اکبر چیذر (ع) در 72 صفحه و در جلد چهارم معرفی )، امامزاده سید ناصرالدین(ع) در 80 ساله و همچنین معرفی و امامزاده صالح(ع) در 72 صفحه تالیف و منتشر شده است.

در این مراسم دکتر حسینی مشاور شهردار و مدیر نشر شهر ضمن اشاره به دو نکته اول فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اینکه امامزاده ها قطب فرهنگی کشور هستند و شهرداری برای خود تکلیف قائل است و برای استفاده بیشتر از مقام امامزادگان برای مردم به این آثار پرداخته است.

وی گفت: مجموعه کتابها در جهت حرکت به سوی حرکت فرهنگی پیرو فرمایشات رهبری، 20 امامزاده در تهرا ن برنامه ریزی شد و قرار است در مورد ایشان محصولات فرهنگی تولید شود ولی این 5 امامزاده از پرزیارت ترین و معروف ترین این امامزادگان هستند. یکی از نکاتی که در کتاب دیده می شود اهمیت باور مردم در مورد زیارت این امامزادگان و آستان مقدس آنهاست.

مختاری نویسنده 5 مجلد آستان آسمان با اشاره به جایگاه ویژه امامزادگان در نزد مردم ایران به خاطر این اشاره کرد که دانشجوی خارجی تقاضا نموده که او را به یک مرکز تاریخی ببرند و مختاری وی را به مسجد لطف الله برد. این دانشجو گفته مرا به جایی ببرید که زندگی در آن جریان داشته باشد سپس ایشان را به یکی از امامزادگان جهت زیارت بردم که این اهمیت وجود امامزادگان  اماکن مذهبی در نزد خارجیان نیز هست و سازمان یونسکو تاکید خاصی به جاهای که مناسک مذهبی در آن انجام می شود همچنین یونسکو به نگهداری این اماکن تأیدی ویژه دارد.

وی با اشاره به نذر مردم و توزیع چادر و خرج برای ساخت و ساز امامزاده ها گفت: ما قدیمی ترین کتبیه تهران را در یکی از امامزادگان داریم و عصاره ارادت به امامزادگان یک اراده تاریخی است.

 نویسنده 5 مجلد آستان آسمان در مورد آثار بیان کرد برای تالیف این آثار ما کارهای موفق دنیا در این زمینه چاپ و اینترنت بررسی کردیم و حاصل زحمت دوساله این پژوهش این 5 مجلد است. این کتابها شامل قدمت های تاریخی، موقعیت های جغرافیایی، زمینه مردم شناسی و زیارت آستان مقدس (آستانگردی) آن بزرگواران است.

مختاری تالیف این کتابها را برای اقشار مختلف جامعه در نظر داشته و همچنین اثری باشد که منتج به زیارت شود چه زیارت از داخل چه زیارت از بیرون.

همچنین حجت الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تهران در این مراسم  ضمن تبریک دهه کرامت و سالروز تولد امام رضا (ع) و روز تکریم امام زادگان و بقاع متبرکه در ایران گفت: تاریخ اسلام در سه هجرت از نابودی اسلام جلوگیری کرده است. اول هجرت رسول اکرم از مکه به مدینه دوم هجرت امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا سوم هجرت علی ابن موسی الرضا(ع) از مدینه به مرز که از شاخصه های این سه هجرت ، هجرت امام رضا(ع) است.

وی با اشاره به تعداد زیاد امامزادگان در ایران علت آن را سرکوب علویان توسط حکومت اموی و عباسی و همچنین به دوره خاصی که کار به جایی رسید که سادات دیگر امنیت نداشتند و یکی دیگر از علل ازدیاد امامزادگان در ایران دعوت امام رضا (ع) از اهل بیت، برادر و خواهرش و همچنین برادرزادگانش به ایران بود که با توجه به استقرار حکومت آل بویه در ایران مردم آن زمان این امامزادگان را با آغوش باز پذیرفتند و این امنیت باعث سکنی گزیدن بسیاری از ذریه اهل بیت در ایران بود.

وی افزود: حیات امروز ما مدیون این امامزادگان و بزرگوران است. تکریم از امامزادگان تکریم از توحید است کسی که در آستانه یک امامزاده آرمیده است عابد دیده و توحید را قبول داشته است. تکریم از آنها تکریم از پیامبر، اهل بیت و سوره کوثر است. امروز تکریم امامزادگان در راستای مودت توصیه شده از سوی پیامبر(ص) و ابراز محبت اهل بیت(ع) است.

وی این آثار را ماندگار یاد کرد و از تلاش برای آماده سازی این مجموعه تشکر کرد و همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اینکه امامزادگان قطب فرهنگی کشور هستند این تلاش برای تکریم از امامزادگان را تقدیر کرد.

اشعری که مقدمه ای بر این کتب دارد با اشاره به نقش مرحوم دکتر حسن حبیبی رئیس سابق بنیاد ایران شناسی نتیجه این پژوهشها را دو کتاب مساجد و امامزاده ها دانست که کتب آستان آسمان بخشی از کتب امامزادههاست که برای عموم مردم تعریف شده است.

وی با اشاره به هنرهای معیاری آستان امامزادگان گفت: این هنرها نشان می دهد مردم با عشق و علاقه به اهل بیت خدمت می کردند و این امامزادگان منشاء الهام و بسیاری از زمینه ها هستند.

اشعری ادامه داد: اگر امامزادگان در حیات بودند چه می کردند و ما اگر جای آنها بودیم چه می کردیم نتیجه این سئوال منجر به کارهای فرهنگی و توسعه امام زادگان گردید.

وی همچنین به توسعه فرهنگی شهر دزفول با محوریت امام زاده سبز قبا که اکنون دلیل توسعه فرهنگی شهر است، گفت: ما باید به فراتر از زیارت امامزاده فکر کنیم  و به نقل قول از حجت الاسلام مصلحی گفت: اوقاف می تواند با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه  ظرف 10 سال اداره 20 درصد از هزینه های مدارس و دانشگاهها را در کشور به عهده بگیرد که این امر در گذشته میسر نشد ولی در دولت جدید امید است ظرفیت امامزاده ها بتواند بخش اعظمی از هزینه های مربوطه و دانشگاه را به عهده بگیرد.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین