عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
مدیر بخش چند رسانه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از رونمایی جدیدترین نرم افزار چند رسانه ای این مرکز با همکاری نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در هفته حج خبر داد.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید مرتضوی منش مدیر بخش چند رسانه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن بیان این خبر گفت: نرم افزار فاخر و گرانسنگ چند رسانه ای دانشنامه حج(لبیک 1) به همت مرکز نور و مشارکت نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت پس از سه سال تلاش تولید و به زودی رونمایی خواهد شد.

مدیر پروژه دانشنامه حج(لبیک 1) افزود: این نرم افزار با بکارگیری جدیدترین تکنیکهای برنامه نویسی و امکانات و قابلیتهای منحصر به فرد، نسل جدیدی را در تولیدات نرم افزاری رقم زده است بطوری که در طرح های گرافیکی تلفیقی از سبک اسلامی – ایرانی و سبک مترو و همچنین در برنامه نويسی اين نرم افزار از محیط توسعه کیوتی(Qt) استفاده شده است.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اطلاعات این نرم افزار در هشت موضوع پیرامون مکه و مدینه دسته بندی شده است، ادامه داد: قرآن، زندگانى پيامبر‏ و اهل بيت(ع)، معارف حج (آداب زیارت، اسرار و معارف‏ حج)، اماكن، مناسک حج، كتابخانه، پرسش های رايج و نگارخانه از جمله موضوعات این نرم افزار می باشد.

وی عموم زائران و روحانیون کاروان های حج و عمره را مخاطبین این نرم افزار دانست و بیان داشت: این نرم افزار حاوی متن كامل قران كريم به دو رسم الخط عثمان طه و خط ايرانى با اتصال به دو قرائت، 3 ترجمه منتخب و 8 تفسير منتخب همچنین ارائه آیات مرتبط با مکه و مدينه همراه با دسته بندى آيات و بر قراری ارتباط آيات با ترجمه ها، تفاسير و کتاب با قرآن در مکه و مدينه می باشد.

حجت الاسلام مرتضوی منش با بیان اینکه این نرم افزار دارای تعداد زیادی فیلم، عکس و صوت می باشد، اضافه کرد: محققان و پژوهشگران می توانند با مراجعه به بخش کتابخانه اين نرم افزار به بیش از 400 عنوان کتاب عربی و فارسی دسترسی داشته باشند.

مدیر بخش چندرسانه ای مرکز نور ادامه داد: در این نسخه از دانشنامه حج (لبیک 1) " 95 ساعت صوت قرآن به صورت ترتیل و تحقیق"، "324ساعت فایل صوتی در قالب 735تراک"، " بیش از 6 ساعت فیلم در قالب 58 قطعه"، "ارائه 53 پاورپوینت تولیدی"، " نمایش بیش از 8هزار و 460 تصویر و نقشه" و "73 تصویر سه بعدی پارانوما" بخشی از محتویات ارائه شده در این نرم افزار گرانسنگ می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به برخی از قابلیت ها و امکانات این محصول جدید اشاره کرد و گفت: "ارائه ليست کليه کتاب های مرتبط با حج بصورت کاملا گزينشی با توجه به فهرست موضوعی و با در نظر گرفتن سطوح مختلف"، "ارائه متون مقالات مجله ميقات و سفرنامه ‏هاى حج نمايش متون كامل به همراهى پاورقى‏ها، تصاوير"، "رنگى كردن، چاپ و خروجی به فایل"، "امكان جستجوهاى ساده و تركيبى به همراه فهرست واژگان‏" و... از جمله این امکانات می باشد.

وی توضیحات تکمیلی را به روز رونمایی این محصول ارزشمند موکول کرد و گفت: این نرم افزار قرار است، ساعت 9 صبح روز یکشنبه 9 شهریور ماه همزمان با اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری دیدار در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر (نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی) و حجت الاسلام و السلمین دکتر حمید شهریاری (رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی) رونمایی شود.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین