عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
حجت الاسلام علی سعیدیان
شما که سخنرانی می کنید و جریان سازی در جامعه می کنید بیایید و به خاطر دین عمامه را بر سر بگذارید که فردا هر کسی نگوید که آقای فلانی سخنرانی می کند پس من هم می توانم...

عقیق: حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان در گفتگویی کوتاه با خبرنگار عقیق درباره منبر رفتن غیر روحانی ها گفت: یکی از مسائلی که اعتقاد دارم و بارها هم گفتم این است که دوستان لباس شخصی ما که منبر می روند، گاهی بعضی از کلماتشان تطبیق با دین ندارد.

وی در این باره افزود: کسی که روحانی است و زحمت کشیده و ده سال و بیست سال درس خوانده می داند که کلام عرب را چطور باید بفهماند. روایت فهماندن به سادگی نیست. به قول آیت الله وحید که خدا حفظشان کند ما یک روایت داریم و یک درایت داریم. خیلی از دوستان روایت می خوانند و درایت را ارائه نمی دهند. خودشان به درایت نرسیده اند که به مردم ارائه کنند. این از کجا به دست می آید؟ این سکوت کردن می خواهد و درس خواندن می خواهد.

حجت الاسلام علی سعیدیان در ادامه با اشاره به اینکه اگر دوستان لباس شخصی، تخصص دارند حرفی نیست، افزود: درست است که تبلیغ دین منحصر به روحانیت نیست، اما تبلیغ دین و بیان اصول دین و احکام دین از قدیم وظیفه مراجع بوده است. بله یک بچه هم می تواند دین را تبلیغ کند. می تواند رفیق و دوستش را دعوت به دین کند اما این استدلال نمی شود و باید جلوی ضربه ها را بگیریم.

این سخنران معروف تهران گفت: سیدالشهدا فرمودند زمانی دین شما کامل می شود که نه آفرین مردم برای شما مهم باشد و نه نفرین آنها بلکه آنی که برایتان مهم باشد کلام ما و اهل بیت باشد . ما باید حواسمان باشد و مراقب باشیم. گاهی با یک مطلب جریان سازی می کنیم.

سعیدیان خطاب به کسانی که استدلال می کنند که ما درس حوزه خوانده ام، گفت: حرفم به این دوستان  این است که شما که سخنرانی می کنید و در جامعه جریان سازی می کنید، بیایید و به خاطر دین عمامه را بر سر بگذارید که فردا هر کسی نگوید که آقای فلانی سخنرانی می کند پس من هم می توانم. این جریان سازی ضرر دارد. تو می توانی و سواد داری اما خیلی ها هستند که سواد ندارند و منبر می روند. این گونه ارزش و منزلت منبر رفتن از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان با اشاره به مصاحبه با حاج ماشاالله عابدی اضافه کرد: ایشان گفته بودند که مناجات خوانی کار هر کسی نیست. چرا یک پسر بیست و پنج ساله که هنوز ازدواج هم نکرده، باید وارد مناجات خوانی بشود.مناجات خواندن یک پیری می خواهد مانند حاج منصور ارضی که مناجات را بفهمد و خودش شبهای خلوت با خدا  داشته باشد. و بتواند ارتباط مردم با خدا را ایجاد کند. گاهی بعضی دوستان سخنرانی می کردند و من ایراد می گرفتم. من بدم نمی آید که شما سخنرانی می کنید، اما الان کار به جایی رسیده که جوان ها هم می خواهند سخنرانی کنند. اما از روی کدام کتاب و با کدام منابع؟

وی در ادامه افزود: مگر ما در این کشور منبری خوب نداریم. پناهیان، نقویان، عالی ها زیاد داریم. نمی شود یکی از این افراد را به هیئت دعوت کنیم؟ دوستان هیئتی ما مراقب باشند.

وی در پایان گفت: دوستان منبری که استاد من هم هستند سعی کنند از پرداختن به مضامین تکراری خودداری کنند. هنر این است که ما حرف خوب را خوب بزنیم. بعضی از مضامین روایات ما باید به روز شود و برای جامعه کاربردی شود. اگر من این هنر را داشتم که آن روایت را برای جامعه امروز کاربردی کردم در دل مردم بیشتر می نشیند. از دوستان منبری خواهشی که دارم این است که مباحث را به روز برگردانید. الان بعضی از دوستان در منبر درد را می گویند و درمان را نمی گویند. درمان را به مردم بگویید و قطعا در مسائل سیاسی و جناح بندی های سیاسی هم به هیچ عنوان وارد نشوید. جناح ما جناح ولایت است ولاغیر. سه نکته اصلی دفاع از شیعه و به روز شدن مطالب و دفاع از شبهات روز کار دوستان ما است و بقیه هم کار دلی است.

عقیق از نظرات و نقدهای کارشناسان در باره این مطلب استقبال می کند*

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۵
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
19
22
سخنانشان تنگ نظرانه بود.
پاسخ ها
حسینی
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
هر چه به مذاق ما خوش نیامد تنگ نظرانه است، واقعا این خلاف انصاف است، این حرف تنها آقای سعیدیان نیست که این طور بر آن می تازید این حرف دل همه مراجع تقلید است.
صادق
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
اتفاقا خیلی هم جالب بود اخوی سید
امیر
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
سلام.
با تنگ نظری موافقم!

1- در اکثر مدارس بعد از دو الی چهار سال درس خواندن عمامه گذاری میکنند.
2- اینهمه معمم که مطالبی گاها خلاف اسلام میگویند و بدلیل لباسی که پوشیدند، مخاطب این مطالب را به اسلام نسبت می دهد.
3- خیلی از جوانهای امروزی بدلیل عملکرد بد برخی از روحانیون، حاضر نیستند پای صحبت یک معمم بنشینند.. به اسلام علاقه دارند، به اهل بیت علاقه دارند، ولی بدلیل تبلیغات مسموم و گاها عملکرد بد برخی محدود از روحانیون نسبت به این قشر موضع دارند..
4- خطر معممی که اسلام را کج فهمیده باشد و تبلیغ کند بیشتر است یا خطر غیر معمم؟
5- ملاک سواد و فهم دین آیا عمامه است؟
6- شخصی که مثلا 30 سال است منبر میرود، مطالعه دارد، مطالب خلاف اسلام نمی گوید، شناخت عمیق از دین دارد، بیان خوبی دارد، سخنان جذاب و نافذ برای جوانان می گوید و ... آیا قابل قیاس است با یک جوانی که 4 سال درس خوانده و عمامه گذاشته و نه فهم کافی از اسلام دارد، نه بیان خوب دارد، نه مطلب خوب می گوید و ... واقعا این مقایسه ظلم است.
6- امثال آقای رحیم پورازغدی (که غیر مستقیم تأیید مقام معظم رهبری را هم دارند) یا استاد مهدی توکلی و ... آیا قابل قیاس هستند با خیلی از این معممین؟

اما فارق از مسئله عمامه، اصل سخن درست است، اینکه کسی که تبلیغ دین بعنوان واعظ و سخنران انجام میدهد، باید فهم لازم از اسلام و دین را داشته باشد. اما راهکار عمامه نیست.. عمامه برای کسی فهم از دین و اسلام نمی آورد.. چه بسا حتی به اصطلاح فقیه و مرجع تقلید که کج فهمی از اسلام دارد (نمونه های آن در تاریخ یافت می شود)

بنظر حقیر باید بدون تنگ نظری، کانونی و مرجعی در هر شهر تشکیل شود که نظارت بر سخنرانان و وعاظ آن شهر را برعهده بگیرد. مثلا تحت عنوان "جامعه وعاظ و سخنرانان تهران" و ... .
وعاظ و سخنرانان اعم از معمم یا مکلا در این کانون بررسی صلاحیت شوند و نتیجه به سازمانها (مثل کانون تبلیغات اسلامی که مجوز برای هیئات صادر میکند) اعلام گردد. و نظارت جدی تر و دقیق تر بر مجالس و هیئات و ... صورت پذیرد.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
22
17
سخنران مانندحاج مهدی توکلی و حاج آقا قنبری وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
خدا این دو بزرگوار را حفظ کند اما شما سخنران ندیدی عزیزم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
11
15
نیمه دیگر جریان این است که برخی، از غیر معمم ها حرف شنوی بیشتری دارند و آن هم به دلایل مختلف است که در این مقال نمیگنجد.
مجتبي كرج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
1
9
سلام بنده اين شيخ را دوست دارم و ميخواهم چند تا منبري هاي بزرگ كه ايشان بايد اول مي فرمودند را معرفي كنم 1 - شيخ حسين انصاريان 2 جناب سد حسين هاشم ي نژاد3 سيد مهدي ميرباقري 4 سيد قاسم شجاعي
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
10
21
جناب سعیدیان
حرفهایتان به واقع نزدیک است اما ایراد دارد و بوی انحصار م دهد.
تبلیغ دین منحصر به روحانیت نیست

الزاما کسی که در حوزه درس خوانده نمی تواند خوب سخنرانی کند

ضمنا گاهی خدا به یه جوون 25 ساله که بنا به دلایلی ازدواج نکرده چیزی میدد که به یک پیر خرابات نشین نمیدهد....
پناه می برم به خدا از این نگرش شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
9
17
"چرا یک پسر بیست و پنج ساله که هنوز ازدواج هم نکرده، باید وارد مناجات خوانی بشود"

ملاک تقوا سن و ساله یا ازدواج کردن و نکردنه؟!
عبدالزهراء
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
9
16
به عقیده حقیر هم اصلا جالب نیست که یک مُکلّا جای معمم را در منبر رفتن بگیرد، حتی حاج آقا منصور هم که به نظرم برای خودش یه پا منبریست بارها و بارها گفته و میگوید که منبری نیست و فقط نکاتی را بیان میکند و یا گوشزد مینماید و منبری دعوت میکند، اما برخی بزرگواران رسمادر جایگاه منبری نشسته اند !!!
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
10
12
بنده قبول ندارم نظرایشان رو خیلی هستن که لباس شخصین ولی منبری خیلی قوی ومطالب پر مغزی رو میزنند به نظرم هرکس که فن بیان ودارای خلوص نیت داره و اگه مطالبی در چارچوب دین داره میشه از اون استفاده کرد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
10
14
بعضی از این معمم ها که سرشناس شده اند پاکت های سنگین هم میگیرند ولی لباس شخصی ها برای رضای خدا منبر میروند و اصلا پاکت برایشان مهم نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
11
7
اگر لااقل یه عبا روی دوششون مینداختن که به عرف و رسوم هم احترام گذاشته بشه عالی بود .
مقدم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
13
4
قنبري هرگز
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
8
16
به نظر بنده صحبت ایشان اصلا منطقی نیست.همین الان اساتیدی همچون حاج آقا قنبری و حاج مهدی توکلی سخنرانی های بسیار پرمحتواتر و بهتری نسبت به بعضی از روحانیون حتی نامدار دارند.این انحصاری کردن ها به صلاح دین و جامعه نیست...
لبیک یا حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
6
5
با سلام
به نظر بنده واقعا سخنرانی کردن و منبر رفتن کاری تخصصی است اما طبق فرمایش حضرت آقا این تخصص را هر کس با تلاش و کوشش میتواند بدست آورد و نباید حتما عبا و عمامه داشته باشد مانند بزرگی چون میرزا اسماعیل دولابی و حاج آقا رجبی (پدر شهید غلامعلی) که به رحمت خدا رفته اند و استاد محترم حاج مهدی توکلی که خداوند حفظشان کند و طول عمر به ایشن دهد صحبت هایی دارند که به دل مینشیند و دین را فهمیده اند و طبق آیات قرآن و روایات با زبان لین و ساده بیان میکنند و گرنه اینقدر مردم دوستشان نداشتند.
امام صادق فرمود اگر من هم حرفی زدم که با قرآن مطابقت نداشت قبول نکنید. اگر حرف هایشان درست نباشد مردم با دانش امروزی به سمتشان نمیروند در صورتی که منبرهایشان در حال حاضر بسیار شلوغ است خود حاج آقا منصور هم ارتباط خوبی یا حاج مهدی توکلی دارند. تبلیغ دین انحصاری نیست.
خداوند انشاءالله همه ِ مبلغین اسلام و فرهنگ حسینی را حفط کند.
زمانه بر سر جنگ است یاعلی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است یاعلی مددی
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
5
6
این طور نیست که صرف معمم شدن ،مطالب را اصلاح کند ومشکل حل شود
این روی سکه هم قابل بحث است وآن اینکه بعضابرخی ازمعممین نیز برداشت اشتباهی ازدین وروایات دارندکه البته خطرش ازسخنران مکلابیشتراست.پس صرف عمامه گذاری مشکلی راحل نخواهدکرد.
نگرش مابه بحث سخنرانی بایدتخصصی تر واعم از معمم ومکلاباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
7
5
نمی دانم چرا انقدر در طیف روحانیون نسبت به لباس شخصی ها حساسیت وجود دارد ؟
در همین طیف کسانی هستند که از این لباس سوء استفاده می کنند انحرافات مختلف تئوریزه می کنند چرا واکنش ها قابل توجه نیست؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
1
1
این طور نیست که صرف معمم شدن ،مطالب را اصلاح کند ومشکل حل شود
این روی سکه هم قابل بحث است وآن اینکه بعضابرخی ازمعممین نیز برداشت اشتباهی ازدین وروایات دارندکه البته خطرش ازسخنران مکلابیشتراست.پس صرف عمامه گذاری مشکلی راحل نخواهدکرد.
نگرش مابه بحث سخنرانی بایدتخصصی تر واعم از معمم ومکلاباشد.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
2
6
بخشی ازفرمایشات ایشان صحیح است؛ ولیکن بخشی دیگر اشتباه است؛ متأسفانه روحانیونی هستند که به جای تفسیر قرآن و بیان روایت و... روی منبر شعرخوانی می کنند و همه ی مسایل را با حرف دل به سرانجام می رسانند؛ متأسفانه چون روحانیون منبرهای ضعیفی و یا خارج ازنیاز مخاطبینی خود ارایه می دهند، مکلاها زیاد شده اند که الحق هم آنهایی که معروف هستند، با سواد و اهل مطالعه می باشند... نباید این گونه صحیت کرد؛ این روش ائمه ی اطهار علیهم السلام نیست؛ ما باید جذب کنیم نه این که دفع نماییم.....
خدا عاقبت ما را ختم به خیر نماید.
حامد کاشانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
6
7
بنده احساس می کنم دوستان منتقد مطلب رو کامل نخوندن، چرا که کاملا در بحث حاج آقا سعیدیان کاملا مشخصه که نظر ایشون این نیست افرادی مانند آقای توکلی ... منبر نروند وبلکه نظرشون اینه که باب نشه هر کسی به خودش اجازه بده بر منبر پیامبر اکرم (ص) تکیه بزنه که اگر این مسئله باب بشه هر کسی به خودش اجازه می ده بدون درس خواندن در حوزه های علمیه و متخصص شدن در مقوله دین که زحمت فراوانی داره وارد حوزه منبر بشه واین مساله خطرناکیست چرا که امروز حاج مهدی توکلی ها و ... با مطالعه و اطلاع کافی به منبر می روند اما معلوم نیست فردا چه می شود و هر کی دوتا کتاب خونده باشه ادعای منبری بودن می کند واین برای هیئات ما مساله خطرناکیست که جناب حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان در این مقطع این را تشخیص دادن و دلسوزانه به فکر حل این مساله بودند
سوادکوهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
5
دوستان ظاهرا متوجه کنه فرمایشات استاد سعیدیان نشدند. عزیزان بدانند که عزیزان بدانند که این مطلب دقیق استاد سعیدیان به معنای زیر سوال بردن زحمات و مجاهدت های عزیزان لباس شخصی نیست.در بین آن بزرگواران،دلسوخته های مذهب فراوانند و ما نیز قدردان آنان هستیم...،ولی وقتی از نگاه دیگری به این مقوله توجه کنیم،ملتفت خواهیم شد صدمات بسیاری متوجه ی بدنه ی تبلیغ در جامعه شده است و در دراز مدت آسیب های مربوط به آن را لمس خواهیم کرد.
پیشنهاد می کنم کمی با تامل سخنان این خطیب عزیز و دلسوز را مطالعه فرمایید و زود قضاوت و خدای ناکرده جسارت نکنیم.
سخنان ایشان کاملا متین است.اگر غرض و مرض نداشته باشیم،متوجه فرمایشات ایشان خواهیم شد.یاعلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
5
10
انصافا این حرف مقبول نیست
حقیر خودم طلبه هستم
در این سخنرانان لباس شخصی اشخاصی هستند تا سطوح عالی حوزوی تحصیل کرده وشاگرد بسیاری از بزرگان و علما بودند
ولی بنا به دلایلی شخصی خودشان معمم نمیشوند
ولی از لحاظ محتوایی فوق العاده بالاتر از بسیاری از معممین مطلب ارائه میکنند
پاسخ ها
حسینی
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
جناب ناشناس شاید برای شما مسئله خوب روشن نشده باشد!
اولین نشانه مبلغ خوب تقید خود اوست به آنچه می گوید و مزین شدن به لباس روحانیت از همین مقوله است و الا تبلیغ دوگانه است و معمم شدن خودش از بهترین نوع تبلیغ است و تبلیغ عملی است عزیزم این اولا و ثانیا این دلائل شخصی که فرمودید نه همه اش ولی اکثرش برای همه افرادی که قصد معمم شدن دارند وجود دارد مهم این است که با وجود مشکلات سر راه نهراسی و وظیفه ات را انجام بدهی! البته که معمم شدن خصوصا در وضعیت فعلی جامعه کار دشواری هست و جهاد اکبر است و اینکه لباس برای انسان محدودیتهائی می آورد که انسان دیگر آزاد نیست ولی متعهد کسی است که با وجود این مسائل حاضر به انجام این کار شود انسان وقتی معمم شد دیگر نمی تواند حاشا کند که من آخوند نیستم مشخص است و خیلی کارهائی که دیگران انجام می دهند نمی تواند انجام بدهد خیلی جاها نمی تواند برود، خیلی حرفها نمی تواند بزند، خیلی چیزها را نمی تواند بخورد و همین طور...
و الا مطلب خوب گفتن و فرار از زیر بار مسئولیت سنگین روحانی بودن هنری نیست باید اول از نفست بگذری عزیزم!!!!
رساترین فریاد و بلیغ ترین تبلیغ و هدایت و چیزی که تا مردم می بینند یاد خدا می افتند و نماد دین است عمامه است عمامه.
در روایت داریم (عمامه تاج ملائک است) باید به اینها اعتقاد داشت تا مبلغ خوبی شد.
کبوتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
6
4
حاج مهدی توکلی نظیر نداره....
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
6
3
حاج آقا توکلی فوق العاده است...........
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
8
3
با سلا حال این حاج آقا حجت الاسلام علی سعیدیان اومد یه چی گفت بی خیال بابا
بهرامي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
0
12
باعرض سلام.متاسفانه برخي از دوستان در نظرات خود انصاف را رعايت نميكنندوبرخي مانند علي اقا حرمت نگه نميدارند.اصل مطلب اين بود كه سخنراني تخصص ميخواهدويكي ازلازمه هاي ان دروس خوزه ميباشد.متاسفانه از ليسانسه برق گرفته تا فوق ديپلم حسابداري خود راسخنران مذهبي ميدانند كه اين مساله خطر بزرگي است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
3
8
خیلی حرف صحیحی زده اند...
مگر میشود یک نفر لباس شخصی برود سرچهارراه سوت بزند و برگ جریمه صادر کند؟
مگر میشود یک نفر ولو با چهل سال سابقه ارتش، با لباس شخصی برود در صبحگاه نظامی؟
.
متاسفانه یک جریان خزنده میخواهد دین را عوامانه کند و سخنرانانِ متفرقه را در هیأت جا بیندازد...
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
تو دیگه با این نظرت این روحانی محترمو روسفید کردی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
1
2
جریان خزنده انگلیسی
محمد
|
-
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
6
0
خيلي كوته بينانه بود ... همين
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
2
2
سلام
مسئول محترم ،چرا نظر اين حقير دررابطه با مبلغ بالاي پاكت برخي از سخنرانان ملبس را منعكس نكرديد؟
شايد نظرم نرسيده!
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
1
1
سلام
دررابطه با دعوت ازبرخي سخنرانان مشهور ملبس به رداي پيغمبر(ص) يقيناً هيئت ما وخيلي هاي ديگر توان پرداخت پاكت ايشان راندارند.
دراين زمانه پاكت برخي ازعزيزان سخنران وذاكر سر به فلك مي كشد .خواهش مي كنم اگر ميتوانيد به اين معضل مهم بپردازيد!
باتشكر
برير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
3
0
يستمعون القول و يتبعون أحسنا
اين ملاك قرآن است براي استماع معمم باشد يا غير معمم .آيا شهيد همت كه سخنراني هاي بسيار اثر بخشي داشت معمم بود؟!!!
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
1
0
سلام
با عرض تأثر و تأسف از اینکه مسئولین سایتها مقاله های جذاب و تخصصی را در سایتهای خود قرار می دهند و اجازه اظهار نظر عمومی به افراد می دهند تا مقاله ای به این زیبائی و فنی مورد نقد افرادی غیر متخصص قرار بگیرد و بر اثر شلوغ بازی اثر خودش را نداشته باشد، اصلا کلام ایشان در رابطه با همین است که هر کسی در مورد تخصص خودش نظر بدهد، فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون و در جای دیگر خداوند متعال می فرماید: هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَا یعْلَمُونَ این منطق قران و مکتب اهل بیت علیهم السلام است که برای تصدی امر دین باید اهلیت داشته باشی نه هر کسی با هر مقدار اطلاعات بیاید نظر بدهد و هر چه می خواهد بگوید و لذا جواب افرادی که متخصص این مسئله نبوده اند و نظر داده اند همان مطلب مقاله است که شما حق اظهار نظر ندارید به اهلش واگذار کنید و اصلا اختلاف ما با دشمنان اهل بیت علیهم السلام در همین جاست که کسانی که جای اهل بیت علیهم السلام نشستند اهلیت نداشتند و لو اینکه همه مردم آنها را پذیرفته باشند و تعریفشان کنند!
***و مطلب دیگر اینکه شناخت ارزش مطلب و منبر اشخاص کار هر کسی نیست چون خبره نیستند به طور مثال جوشکار نمی تواند کارشناسی مکانیک را بکند عزیزم اصلا من تعجب می کنم از اینکه بعضی اینقدر سریع اظهار نظر می کنند!!
برای خود من پیش آمد که نوار یکی از این لباس شخصی های معروف را که در رفسنجان دعوت به سخرانی شده بود گوش کردم دیدم روایت را اشتباه معنا می کند و کاملا روایت را بر خلاف نظر قاطبه علما عظام تفسیر می کند. شماره گذاشتم تو سایتشون و زنگ زد و به او توضیح دادم و متوجه شد که اشتباه معنا کرده است.
***نکته ای که حائز اهمیت و دقت است اینکه هر نظامی برای خود لباس و قوانین خاص دارد که هر کس وارد شد باید رعایت کند نمی تواند کسی وارد سپاه پاسداران بشود و بگوید من لباس فرم را نمی پوشم اصلا قبول نمی کنند و بر عکس اگر کسی که داخل سیستم نظامی نباشد و لباس آن ارگان را بپوشد به عنوان متخلف و سارق لباس معرفی می شود، این مطالبی است که همه قبول دارند.
***مطلب آخر : متخصص شدن در امر دین مسئله ای نیست که به این راحتی ها برای کسی حاصل شود نیاز به سالها تحصیل و تحقیق و بررسی دارد و باید در علوم زیادی از جمله ادبیات عرب، منطق، بیان، تاریخ، احکام، فلسفه، کلام، اصول فقه، علوم قرانی، حدیث شناسی، درایت الحدیث، رجال متخصص شود تا تفقه در دین برایش محقق شود زحمت زیاد دارد، این همه کلامات ائمه علیهم السلام وارد شده در نهی از فتوای بدون علم و قضاوت بدون اهلیت وارد شده است اینها برای چیست؟؟! باید سرگذشت شهید مطهری و حسنیه ارشاد را آینه عبرت قرار دهیم که ایشان با اعتماد به یک شخص مکلا او را دعوت به سخنرانی می کنند و بعد متوجه انحراف او می شوند ولی خودشان می فرمایند دیگر فائده نداشت مردم شخص مکلا را از خود من بیشتر قبول داشتند و حرف من را در رابطه با انحراف او نپذیرفتند و من مجبور شدم آنجا را رها کنم و بروم.
البته حقیر هم از گذاشتن نظر در اینجا نا امید بودم چون وقتی خود مقاله این طور مورد هجمه افراد غیر متخصص قرار می گیرد حال و روز نظرات آن معلوم است و البته نیاز بود که همه اشکالات افراد در نظرات جواب داه شود که این به مقاله طولانی تر از اصل مقاله نیاز داشت ولی سعی می کنم در طی نظرات دیگر به آنها بپردازیم .
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
1
2
معمم باشه بهتره.
شخصا این عقیده رو دارم.
وگرنه کسی نمیگه وقتی معمم نیست خوب هم نیست.
...
ادیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
2
0
جناب آقای سعیدیان اگر حقیقتا دغدغه دینی دارند بهتر است به فکر برخی از هملباسان خود باشند که در قالب کارشناس دین وارد می شوند ولی ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
1
0
این لباس شخصی ها اگر اشتباه کنند لابد می گوییم چون فقه و اصول نخوانده اند چنین می گویند ؛ اشتباهات معمین را با چه چیز توجیه کنیم؟؟؟؟؟
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
2
سلام علیکم
انتقادی که به این روش قرار دادن مطلب در سایت و اجازه اظهار نظر عمومی وجود داره این هست که مطلب از یک صاحب نظر و اهل فن صادر شده ولی افرادی که نظر می دهند و نقد یا تایید می کنند مشخص نیست که در چه سطحی ار مراتب علمی هستند اصلا جایگاه نقد و انتقاد به کلام یک صاحب نظر را دارند یانه؟!!!
اگر یه کاری می کردند که نظر دادن مقید میشد به افراد دارای صلاحیت نقد و نظر و یا اینکه معلوم بود شخصی که نظر می ده در چه سطح علمی قرار داره خوب بود
***ولی این طوری که نظریه علمی فردی محترم به نمایش گذاشته بشه و به همه اجازه اظهار نظر داده بشه تا بدین وسیله هم مطلب علمی ذبح بشه و هم شخصیت افراد محترم زیر سوال بره اصلا و ابدا صحیح نیست و این ظلم به صاحب نظریه و مقاله است، یعنی اگر بنا باشه یه نفر هم از این مطلب استفاده بکنه وقتی نظرات متشتت و شلوغ بازار را می بینه مردد و دودل میشه و این صد در صد اشتباه است و حیف که مطالب علمی این طور زیر شلوغ بازی ها له می شود حیف و صد حیف و این مشکل نه فقط متوجه عقیق باشد بلکه در جاهای دیگر هم همین طور است!!!
باید توجه داشت که هم آبروی افراد و هم نظریه علمی مبتنی بر مبانی صحیح اعتقادی حرمت دارد و نباید این طور حرمت آن را شکست و از بین برد واقعا جای تأسف دارد.
جناب عقیق اگر نمایش نظر حقیر را صلاح نمی دانید حداقل خودتان مد نظر قرار بدهید و به آن توجه کنید و البته نظر دادن حقیر هم من باب وظیفه و احساس مسئولیت است و لا غیر!
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
0
1
سلام علیکم
انتقادی که به این روش قرار دادن مطلب در سایت و اجازه اظهار نظر عمومی وجود داره این هست که مطلب از یک صاحب نظر و اهل فن صادر شده ولی افرادی که نظر می دهند و نقد یا تایید می کنند مشخص نیست که در چه سطحی ار مراتب علمی هستند اصلا جایگاه نقد و انتقاد به کلام یک صاحب نظر را دارند یانه؟!!!
اگر یه کاری می کردند که نظر دادن مقید میشد به افراد دارای صلاحیت نقد و نظر و یا اینکه معلوم بود شخصی که نظر می ده در چه سطح علمی قرار داره خوب بود
***ولی این طوری که نظریه علمی فردی محترم به نمایش گذاشته بشه و به همه اجازه اظهار نظر داده بشه تا بدین وسیله هم مطلب علمی ذبح بشه و هم شخصیت افراد محترم زیر سوال بره اصلا و ابدا صحیح نیست و این ظلم به صاحب نظریه و مقاله است، یعنی اگر بنا باشه یه نفر هم از این مطلب استفاده بکنه وقتی نظرات متشتت و شلوغ بازار را می بینه مردد و دودل میشه و این صد در صد اشتباه است و حیف که مطالب علمی این طور زیر شلوغ بازی ها له می شود حیف و صد حیف و این مشکل نه فقط متوجه عقیق باشد بلکه در جاهای دیگر هم همین طور است!!!
باید توجه داشت که هم آبروی افراد و هم نظریه علمی مبتنی بر مبانی صحیح اعتقادی حرمت دارد و نباید این طور حرمت آن را شکست و از بین برد واقعا جای تأسف دارد.
جناب عقیق اگر نمایش نظر حقیر را صلاح نمی دانید حداقل خودتان مد نظر قرار بدهید و به آن توجه کنید و البته نظر دادن حقیر هم من باب وظیفه و احساس مسئولیت است و لا غیر!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
2
0
جناب آقای سعیدیان عزیز
هدف شما از منبری کردن نظراتتان چیست؟ (این موضوع که به مخاطبان شما مرتبط نمی شود)
بهتر نیست شخصا با خود این اساتید و بزرگواران مکاتبه کنید و علت معمم نشدنشان را جویا شوید؟!
سیدمحمد علوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
0
0
السلام علیکم
در خوزستان از قدیم الایام تبلیغ وارشاد وروزه امام حسین خطبای این شهرستان را برعهده گرفته ، وبیشتر آنها نزد خطبای قدیمی وعلمای قدیم مقدمات حوزه مانند قران واجرومیه وتوضیح المسائل بیشتراز این درس های زیادی نخوانده اندودراجتماع محبوبیت زیادی دارند ومنبرهایشان پرمنفعت از ارشاد وتبلیغ اسلامی بوده ولی تابه الآن هیچکس هیچ توجهی به آنهاننموده وبه جای عمامه چفیه وعگال لباس اهل سعودیه می پوشندوهرکدام از آنها لیاقت 100عمامه دارد ولی متاسفانه هیچکس توجه خواصی به آنها ندارد ناگفته نماند معممین امروزی در خطبات وارشاد به پای این خطبا نمیرستد الا اندک اتگشت شماری وپوشیدن عمامه یک سنت نبوی میباشدان العمائم تیجان العرب ....
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
0
همراه تشکر از مطلب بالا می خوام چنتا نکته بگم
اول اینکه امیر المومنین فرمودند ببینید چه حرفی زده می شود نه اینکه چه شخصی حرف میزند
گاهی روحانیون مطالب غلطی می گوییند که قابل پذیرش نیست و گاهی یک غیر روحانی صحیح اسلام را اراءه می دهد
این بسته خود شخص است نه حوزوی بودن آن
وگرنه دروس حوزوی در دانشگاه هم تدرییس میشود
دوم این که از لحاظ علم اثبات شده روانشناسی شخصی که در قالب مخاطبانش مطلبی را اراءه می دهد در تاثیر گذاری موفق تر است تا کسی که حتی لباسش را بطور خاصی تغییر بدهد
در تاریخ هم اگر ببینیم پیامبر و امیر المومنین و امام صادق و ... همه در لباس خود اعراب اسلام را اراءه می دادند
اما بحث این است که این عدم تاثیر گذاری در زمان حاضر بسیار تشدید شده
چون این لباس برا اهدافی وارد اسلام شده
اهداف الهی و خوب
اما با نگاه به جامعه می شود فهمید که این اهداف محقق نشده
و مردم بد بین شدند
و این همان نکته مهم است که افراد با پوشیدن لباس فقط خود را خراب می کنند
و دلیل این همه تعصب روی لباس را نمی دانم
سوم اینکه افراد هر جامعه می توانن سخران شوند
در موضوعات مختلف مثل خوانواده مشاوره اسلام مهارت ها اقتصاد حقوق روانشناسی و...
مهم حرف است که آیا مفید واقع می شود یا نه
وگرنه نه سن مهم است که ایراد شده چرا جوانان سخنرانی می کنن
نه لباس مهم است
بارها دیده شده افرادی که در لباس عرف و از لحاظ سنی جوان اما توانستند در جامعه از حیث فرهنگ و آموزش بسیار مفید واقع شوند
من قسمت کمی از مطلب بالا رو خوندم و همه حرفم رو هم نزدم
فقط خواسم مقداری از نظاتم بگم که بارها و بارها روشون کار کردم.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین