عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
چهار اثر منحصر به فرد استاد کمال الملک نقاش برجسته ایرانی دوره قاجار در گنجینه هنرهای تجسمی موزه آستان قدس رضوی مورد توجه و استقبال گسترده دوستداران هنر ایرانی قرار دارد.

عقیق:مسؤول گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی ضمن اعلام این خبر گفت: رودخانه شیلات فرح آباد مازندران، منظره روستای پل کجور مازندران، اشرف البلاد (بهشهر امروزی) و پل رودخانه تجن چهار تابلو نقاشی منحصر به فرد استاد کمال الملک مورد توجه و استقبال بازدید کنندگان موزه قرار دارد.
جمشید امیریان خاطرنشان کرد: استاد کمال الملک «محمد غفاری» فرزند «میرزا بزرگ علوی» و «مریم شیبانی» (1319 - 1226 هـ ش) از نقاشان پرآوازه ایرانی دوره قاجار است که از خطه هنرپرور کاشان برخاست و در سپهر هنر ایران زمین خوش درخشید.
وی با بیان اینکه استاد کمال الملک در سن 12 سالگی (1234 ش) به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون زیر نظر علی اکبر خان مزین الدوله هنرآموزی آغاز کرد و ناصرالدین شاه به هنگام بازدید از این مدرسه کار ا و را پسندید و وی را به دربار فراخواند و در سال 1261 ش فعالیت مستمر او در مقام نقاش دربار و معلم شاه بسیار مقبول افتاد و در سال 1262 ش شاه به او لقب «نقاشباشی حضور همایونی» داد، افزود: استاد کمال الملک در سال 1276 ش برای تکمیل هنر خود به پاریس، رم و وین سفر کرد و بیش از سه سال عمر خود را در فلورانس، رم و پاریس گذراند و در موزه‌ها به رونگاری از آثار استادانی چون رامبراند و روبنس، میکل آنژ و رافائل که از حیث رنگ، طرح و سبک قلم بسیار شبیه کار او بود؛ پرداخت.
جمشید امیریان تصریح کرد: هم اکنون 34 اثر داخلی و خارجی از هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی نظیر کمال الملک، شمس، محسن سهیلی، رضا بدرالسماء، مهدی فرخی، ویلیام جمیز، بی دبلیو لیدرو کاتالانی در معرض دید عموم قرار دارد.


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین