عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
خداوند در قرآن کریم به نحوه ارتباط با دشمنان اسلام اشاره و به مسلمانان توصیه کرده است: «أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوى‏»(فتح/26) با دشمن هم طبق تقوا رفتار کنید؛ بجنگید «لا تَعْتَدُوا»(بقره/190) اما تجاوز نکنید.
عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «تفسیر سوره فتح» که در تاریخ 24 فروردین‌ماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان  می‌شود.

تعصب نژادی ابلیس را ابلیس کرد

نکته 1) وقتی خدا به ابلیس می‌گوید: «به آدم سجده کن» نژاد پرستی او گل می‌کند و می‌گوید: «خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ»(اعراف/12) نژاد من از آتش است و نژاد آدم از خاک است.

نکته 2) برادران یوسف گفتند: «إِذْ قالُوا لَیُوسُفُ وَ أَخُوه أَحَبُّ إِلى‏ أَبینا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ»(یوسف/8) یوسف و برادرش نزد پدر موقعیتش بیش از ماست در حالی که ما قلدر هستیم و قدرت داریم؛ این تعصب باعث انحرافشان شد.

نکته 3) قرآن می‌گوید: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنین»(فتح/26) آرامش را خدا بر رسول خود و مؤمنان نازل کرد؛ تعبیر این آیه در کشورمان وجود دارد چرا که ایران تنها کشوری است که شرق و غرب بر سرش می‌زنند ولی در عین حال آرام‌ترین سرزمین است.

بجنگید اما تجاوز نکنید

نکته 4) در بخشی از آیه 26 سوره فتح داریم: «أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوى‏»(فتح/26) با دشمن هم طبق تقوا رفتار کنید؛ قرآن کریم می‌فرماید که باید بجنگید «لا تَعْتَدُوا»(بقره/190) اما تجاوز نکنید.

نکته 5) «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ»(فتح/29) محمد رسول خداست و کسانی که با او هستند نسبت به کفار خشونت دارند، عباس هستند یعنی نسبت به دشمن عبوس هستند، دشمن را که می‌بینند، کمین می‌کنند ولی در عین حال «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» هستند.

جامعه اسلامی نهالی است که تنومد می‌شود

نکته 6) خداوند می‌گوید: جامعه‌ اسلامی مانند نهال است که کوچک است اما «کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ» نهال رشد می‌کند و فروع و شاخه‌هایش زیاد می‌شود بعد که قوی شد «فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِه» ارتش 20 میلیونی قدرت سوم در دنیا می‌شود «یعجب الّزراع» به طوری که خود پیغمبر که نگاه می‌کند لذت می‌برد.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین