عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷
درس های معلم دوست داشتنی؛
اینکه گرایش انسان‌ها برای تقلید از چه کسانی بیشتر است، چگونه باید افراد را برای مناصب گوناگون انتخاب کرد و مهم‌ترین لوازم فرماندهی و رهبری چیست؛ مطالب مهمی در زندگی روزمره ماست که «معلم دوست‌داشتنی» قرآن به آن پرداخته است.

عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 32 سال به تدریس مفاهیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، در نظرسنجی سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی سال انتخاب شد.

بر همین اساس  نام «معلم دوست‌داشتنی» را برای این استاد قرآن برگزید و در طرحی با همین عنوان به بازخوانی بخشی از نکات مهم و کاربردی ایراد شده توسط وی در برنامه درس‌هایی از قرآن پرداخت تا از این طریق گامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشد.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «گزینش و عزل و نصب» که در 14 اسفندماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

چه کسی می‌تواند فرمانده باشد؟

نکته 1) خداوند می‌فرماید: «وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» (بقره/247) خانواده فقیر و یا پولدار نقشی در جنگ ندارد هر کسی که توانایی رزمی و همچنین علمی داشته باشد می‌تواند فرمانده باشد.

نکته 2) حضرت موسی(ع) می‌گوید: خدایا سخنگوی من برادرم هارون باشد زیرا «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً» (قصص/34) او در بیان روان‌تر از من و دلنشین‌تر از من است بنابراین فصاحت در سخن از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک حاکم و فرمانده باید از آن برخوردار باشد.

نکته 3) قرآن در مورد امام می‌فرماید: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» (بقره/124) به درستی که من تو را برای مردم امام نصب می‌کنم. انتخاب امام به دست خداوند است.

نکته 4) «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَة» (احزاب/36) مردان و زنان با ایمان حق ندارند وقتی خدا و رسولش حکمی کردند اختیار داشته باشد «وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ» (قصص/68).

چرا رهبران در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردارند؟

نکته 5) مسئله رهبری خیلی مهم است چرا که «الناس على دین ملوکهم»(کشف‌‏الغمة، ج‏2، ص‏21) انسان(مردم) بر دین ملوک‌شان هستند یعنی «النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ»(تحف‏‌العقول، ص‏208) تقلیدهایی که مردم از رهبرانشان می‌کنند بیش از اجداد و پدر و مادرشان است.

نکته 6) انسان بر نفسش بصیر و آگاه است و نیز آیاتی داریم که انسان خودش را نیز نمی‌شناسد «وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» (کهف/104) یعنی انسان تصور می‌کند که آدم خوبی است «فَرَآهُ حَسَناً» (فاطر/8)یعنی انسان خیال می‌کند خوب است.

نکته 7) «وَ أَصَحُّ أَعْرَاضاً وَ أَقَلُّ فِی الْمَطَامِعِ»، مطاعشان کم است و در عواقب امور دور نگرند. «ثُمَّ انْظُرْ فِی أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً»(نهج‏‌البلاغه، نامه 53) یعنی اول آزمایش کن بعد انتخاب و اختیار کن. البته آزمایش باید مخفیانه باشد چون اگر بداند خودش را نشان نمی‌دهد.

 

متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین