عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
در سلسله نشست های نهج البلاغه و زندگی عنوان شد؛
مدیر حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: برای مؤمنین، کیفیت دعا مهم است نه استجابت دعا.

عقیق:حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدجواد نظافت در ویژه برنامه «نهج البلاغه و زندگی» که با حضور نهج البلاغه پژوهان در مرکز نمایشگاه و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، به ادامه تبیین حکمت های 104، 105، 106 و 107 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: دعا مغز عبادت است و برای مؤمنین بمنزله لباس و پوشش می‌باشد. خداوند متعال در قرآن به انسانها خطاب می‌کند «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ » یعنی هر دعایی که صورت بگیرد خداوند متعال جواب آن را می‌دهد.
این کارشناس دینی عنوان داشت: استجابت دعا در زمان‌های مختلف صورت می‌گیرد و گاهی نیز خدا در برابر دعای مؤمن، عنایت دیگری می‌کند زیرا استجابت دعا تابع حکمت و مصلحت الهی است و از روی هوای نفس انسان‌ها، امکان پذیر نمی‌باشد.

مؤمنین نگران استجابت دعا نباشند
وی با استناد به حدیث امام معصوم(ع) افزود: مؤمن واقعی، نگران استجابت نیست بلکه نگرانی او در باب کیفیت دعایش است زیرا خداوند در آیات متعدد بیان کرده که حاجت دعاکنندگان را خواهد داد.
نظافت درباره عدم استجابت دعا، اظهار داشت: افراد زورگو و ظالم، اهل طرب و موسیقی حرام، زمینه سازان گناه و افراد تنبل دعایشان به استجابت نخواهد رسید.
مدیر حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اینکه گناه مانع استجابت دعاست، عنوان داشت: امیرالمؤمنین(ع) در حکمتی می‌فرمایند اگر جامعه‌ای در امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کرد، اشرار بر آنها مسلط شده و دعای آنها بخاطر این سستی به اجابت نمی‌رسد.
وی در تبیین حکمت 105 گفت: پروردگاری که ما را آفریده عالم به احوالمان نیز هست، او می‌داند که انسان در جهل به سر می‌برد و از جسم و روح خویش خبر چندانی ندارد لذا از باب لطف آنچه را که برای انسان مفید است واجب و آنچه را که ضرر دارد حرم کرده است.
نظافت اظهار داشت: بزرگترین دغدغه و همت مؤمنین انجام واجبات و ترک محرمات الهی است زیرا تنها راه رسیدن به کمال مادی و معنوی همین راه است و انجام مستحبات و ترک مکروهات از جهت تکمیل فرائض می‌باشد.
به گفته این نهج‌البلاغه پژوه، بی‌توجهی به واجبات، عمل ناقص، سبک شمردن و ترک آن، از امور تضییع واجبات است و باعث عذاب و بلای الهی می‌گردد.

حد و حدود الهی رحمت است
این کارشناس درباره حد و حدود الهی تصریح کرد: حدود الهی برای در امان ماندن از آسیب‌های فردی و اجتماعی می‌باشد و هدف از آن سختگیری بر مؤمنین نمی‌باشد.
این نهج البلاغه‌پژوه ابراز داشت: برخی از علوم برای انسان فایده‌ای ندارد و غرق شدن درآن باعث انحراف و کفر می‌گردد. تفکر عمیق درباره ذات اقدس الهی، جنس فرشته‌ها، مکان بهشت و از این قبیل علوم مورد نهی آیات و روایات است زیرا مانع از رسیدن به کمال وسعادت انسان می‌شود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به حکمت 106 و 107، اظهار داشت: انسانی که بخاطر دنیا، رکنی از دین را ترک کند خدای متعال گرفتاری بزرگتری برای آن پدید می‌آورد.
نظافت افزود: انسان ذاتا به دنبال منفعت است، کسب درآمد و منفعتی که از روی جهل نبوده و برای اصلاح اموردنیوی است مورد مدح اسلام می‌باشد و منفعتی که به دین و کمال انسان ضرر برساند مورد نهی و مذمت الهی قرار می‌گیرد.
وی با استناد به سخن امام علی(ع) گفت: جهل، قاتل انسان است، و عالم بی عمل مانند انسان جاهل است و ضرر عالم بد و بی‌عمل برای جامعه اسلام از لشکر یزید بدتر می‌باشد زیرا که در دل مردم شک در دین را رشد می‌دهد و باعث دین‌گریزی می‌گردد.

 

منبع:آستان قدس رضوی

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین