عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
مرکز «التراث» شهر برلین شاهد برگزاری مراسم ضیافت افطاری با حضور روحانیون، فعالان مراکز و مساجد شیعی، نمایندگان رسانه‌ها، شخصیت‌های سیاسی، اندیشمندان و مسلمانان از ملیت‌های مختلف بود.
عقیقهمزمان با ایام ماه مبارک رمضان ضیافت افطاری به همت اتحادیه مراکز شیعه آلمان IGS با حضور روحانیون و علما، نمایندگان و فعالان مراکز و مساجد شیعی آلمان، نمایندگان رسانه‌ها، شخصیت‌های سیاسی، اندیشمندان و مسلمانان از ملیت‌های مختلف در مرکز «التراث» شهر برلین برگزار شد.

در این جلسه که به زبان آلمانی برگزار شد، حجت‌الاسلام خلیل‌زاده رئیس اتحادیه مراکز شیعه آلمان، محمّد عامر مسئول مرکز التراث، آیت‌‌الله محمدرضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، آیدین اوزوگوس وزیر امور مهاجرین و اتباع خارجی، جمیله یوسفی نماینده حزب CDU در پارلمان آلمان و  مشاور خانم مرکل به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین پیام تبریک نمایندگان کلیساهای پروتستان و کاتولیک آلمان نیز در این جلسه قرائت شد.

در این مراسم آیت‌الله رمضانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه ضمن تقدیر از هیأت رئیسه IGS برای برپایی این ضیافت افطاری، به تشریح برخی آثار فردی و اجتماعی روزه پرداخت و بیان داشت: از آنجایی که روزه آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد، خداوند روزه را برای همه انسان‌ها لازم و ضروری دانسته است؛ لذا روزه تنها برای مسلمانان نیست، بلکه در سایر ادیان نیز به این عبادت انسان ساز توجه ویژه صورت گرفته است.

وی افزود: اسلام در بحث روابط گوناگون انسان به روابطی چون رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود و نیز رابطه انسان با دیگران تأکید و عنایت ویژه‌ای دارد، در آموزه‌های اسلامی نماز رابطه انسان با خدا و روزه رابطه انسان با خود است، وجوب پرداخت خمس و زکات نیز رابطه انسان با دیگران را تضمین می‌کند.

آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: در بحث روابط بین‌الملل نیز موضوع حج مطرح می‌شود، بهداشت تن و روان و معنویت از مسائل مهم بشری است و روزه می‌تواند هر دو نوع این بهداشت را تأمین کند، هم بهداشت جسم و تن و هم پاکیزگی روح و روان، روزه تأثیرات فردی و اجتماعی فراوانی دارد و تأثیرات فردی آن شامل تأثیرات مثبت روحی و جسمی، دنیوی و اخروی است، روزه بزرگترین عامل ایجاد تقوا و حفظ کرامت در انسان بوده و باعث می‌شود که رفتار، گفتار و کلیه شئونات آدمی در تعادل و همسو با هدف اصلی آفرینش انسان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در حقیقت روزه در جهت تأمین نیازهای معنوی و گرایش‌های مقدس انسان تشریع شده است، زیرا به واسطه انجام این واجب الهی، انسان احساس حضور بیشتری در نزد خدای متعال خواهد شد و آشتی با خدا و خود و دیگران را به بهترین شکل تجربه خواهد کرد و چه بسا سه مشکل قهر با خود، قهر با دیگران و قهر با خدا از طریق روزه و توجه بیشتر به هویت واقعی انسان، درمان خواهد شد.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه اظهار داشت: برای انجام این واجب الهی باید احکام و آداب و اسرار آن را شناخت و احترام این ماه مبارک را حفظ کرد و به غیر از روزه جوارح، روزه فکر و قلب را نیز مورد توجه جدّی قرار داد. قطعاً اسلام واقعی که دارای چنین دستورات نورانی و مقدسی است، امنیت و آرامش جسم و روح آدمیان را به طور قابل توجّهی مدّ نظر قرار می‌دهد، با هر نوع خشونت و ارعاب در جامعه در تقابل است و بلکه با عقلانیت و معنویت جامعه بشری را به صلح، آرامش و امنیت فرا خواهد خواند.

وی افزود: اسلام می‌گوید: روزه حکم محافظ و کنترل کننده را برای انسان دارد، کسی که روزه می‌گیرد، باید به فکر همه باشد و این نکته مهمی است که در دعاهای این ماه وارد شده و مورد تأکید قرار گرفته است، «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ»، اثر دیگر روزه برای آخرت است که باید باعث آماده سازی انسان برای آخرت شود.

در ادامه تصاویری از ضیافت افطاری در آلمان و همچنین جشن ولادت سبط اکبر نبی مکرم اسلام حضرت امام حسن مجتبی(ع) در مرکز اسلامی هامبورگ می‌آید:

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین