عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ارزش‌های اخلاقی در جامعه‌ای نمود داشته باشد یعنی آن جامعه صالح است و اگر اخلاقیات رعایت نشود نشان از آن دارد که جامعه رو به فساد و تباهی است.

عقیق:حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن غرویان، با بیان این‌که «برای تشخیص صلاح و فساد در جامعه یک سری معیارهایی داریم که این معیارها در کتاب و سنت و اخلاق اسلامی ما نیز آمده است» اظهار کرد: معیارهایی همچون راستگویی، امانتداری، وجود روحیه همکاری، تعاون، محبت، پرهیز از تهمت، دروغ، غیبت و امثال اینها ملاک‌های یک جامعه صالح است. یعنی جامعه‌ای که بر اساس آن مسلمات اخلاقی بنا شده باشد و اکثریت مردم آن‌ها را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: جامعه فاسد جامعه‌ای است که اکثریت افراد مرتکب فسادهای اخلاقی همچون جهل، بی‌سوادی، قتل، غارت، کشتار و امثال اینها می‌شوند. اگر جامعه‌ای به سمت این‌گونه مسائل برود نشان از آن دارد که این جامعه یک جامعه فاسد است.

این استاد فلسفه و اخلاق، خاطرنشان کرد: در رابطه با مصداق‌های صلاح و فساد در جامعه نمی‌توان به صورت خط‌کشی شده پیش رفت چون صلاح و فساد یک سری مفاهیم کیفی هستند و نمی‌شود این مصداق‌ها را با کمیت سنجید. به طور کلی اگر ارزش‌های اخلاقی در جامعه‌ای نمود داشته باشد آن جامعه صالح است و اگر اخلاقیات رعایت نشود نشان از آن دارد که جامعه رو به فساد و تباهی است.

غرویان در ادامه در پاسخ به این‌که چگونه می‌توان مصداق‌های صلاح و فساد را در جوامع تشخیص داد؟ اظهار کرد: برای تشخیص این مصداق‌ها می‌توانیم از افرادی که در هر جامعه‌ای الگو و نمونه هستند بهره ببریم. در هر جامعه‌ای یک سری از شخصیت‌ها همچون علما و دانشمندان شاخص هستند و بر ای این‌که بخواهیم این مصداق‌ها را تشخیص بدهیم می‌توانیم به آن‌ها مراجعه کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از ملا‌ک‌های تشخیص صلاح و فساد این است که از از منظر بیرونی جامعه خود را ارزیابی کنیم. مثلا ما به کشوری همچون ژاپن از منظر بیرونی نگاه می‌کنیم و رفتار و عملکرد افراد آن جامعه را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، این ارزیابی می‌تواند برای جوامع کارآمد باشد. از نظر من ارزیابی جوامع از بیرون کارآمدتر است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی دیگر از راه‌های تشخیص صلاح و فساد در جامعه آمارگیری است. مثلا در آماری که از هر کشوری ارائه می‌شود اگر دزدی، قتل،‌ جنایت، طلاق، نزاع‌، دعوا و امثال این‌ها وجود داشته باشد، یعنی آن جامعه یک جامعه فاسد است. طبق آمار نشان داده شده که در کشور ما در ماه‌های رمضان، محرم و صفر آمار جرم و جنایت کم می‌شود یعنی ما در این ماه‌ها به سمت یک جامعه صالح پیش ‌می‌رویم و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این بهره را در تمامی ایام سال داشته باشیم.

غرویان در ادامه با بیان این‌که «مصداق‌های صلاح و فساد باید برای افراد جامعه از طریق رسانه‌ها تبیین و تعریف شود» افزود: رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب همه می‌توانند تأثیرگذار باشد. اینکه ما در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها با افراد مختلف مصاحبه و نظرات آن‌ها را منعکس کنیم این خود می تواند تأثیرگذار باشد.

وی گفت: کتاب، مقاله، ‌رادیو‌ و نشریات تأثیر بسزایی در ترویج مفاهیم صلاح و فساد دارند. فراموش نکنیم که هنر یک وسیله بسیار موثر برای انتقال هر مطلبی به مردم است. ما از طریق فیلم،‌ موسیقی و... می توانیم آگاهی مردم را نسبت به این مصداق‌ها افزایش دهیم.

 

منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین