عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
سردار مداحی در پاسخ به پرسش های عقیق اعلام کرد
خیلی از منبری های ما هستند که واقعا در خط ولایت هستند، خب همه مردم ایران به یک نحوی در خط ولایت هستند، بحمدالله، ولی آن روحیه حماسی گری، یعنی در وقت فتنه در میدان باشند، و واقعا افشاگری کنند را ندارند...
 گزارش تصویری

عقیق: نشست خبری مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام در این ستاد برگزار شد.
سردار علی اکبر مداحی مدیر هیئت رزمندگان اسلام گفت: فعالیت های این هیئت بر مبنای فرمایشات و رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با این هیئت است. ایشان در جمع اعضای ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام در 28 آذر 92 فرمودند: هیئتها نمی توانند سکولار باشند؛ هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین(ع) است، یعنى علاقه‌‌مند به اسلام سیاسى است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است و معناى اعتقاد به امام حسین(ع) این است. نکته‌‌ى دیگر این است که اسم هیئت در آن تبادر عرفى، [به معنى‌‌] بى‌‌نظمى است؛ میگویند فلانى هیئتى عمل می کند، یعنى بى‌‌نظم عمل می کند. تقریباً می شود گفت شما اوّلین کسانى هستید که آمدید این مجموعه‌‌اى را که گویا طبیعتش طبیعت "بى‌‌نظمى" است، تحت نظم درآورید؛ این خیلى چیز خوبى است.

وی افزود: رهبر انقلاب در پاسخ به گلایه این ستاد درباره نداشتن ساختمان اداری و دفتر مرکزی گفتند به نظر من مراکز شماها حسینیّه‌‌ها است. شما مرکز ادارى نمی خواهید؛ حسینیّه، هیئت، مسجد، مراکز شما اینها است. یعنى اگر آمدیم ما اینجا را وابسته کردیم به یک اداره‌‌اى و یک ساختمانى و طبقه‌‌ى اوّل و طبقه‌‌ى دوّم و صندلى گردان و مانند اینها، این دیگر هیئت نمی شود؛ می ترسم اشکال پیدا بکند، نمی گویم قطعاً هیئت نمی شود، امّا به نظرم می رسد که طبیعت کار هیئت این است که مردم با عشق و شور و اشک بیایند طرف مجلس امام حسین(ع)؛ این است که اثر می کند؛ این است که از دلش این انقلاب می جوشد، یا لااقل مزرَع خوبى براى رشد فضائل انقلابى و معارف انقلابى می شود. چقدر خوب است که در محافل هیئتها، به مسئله‌‌ى قرآن - قرآن‌‌خوانى و معارف قرآنى - اهتمام ورزیده بشود؛ چقدر خوب است که در این نوحه‌‌خوانى‌‌ها مضامین اسلامى، مضامین انقلابى و مضامین قرآنى گنجانده بشود.

مدیر هیئت رزمندگان اسلام تصریح کرد: این هیئت در مواضع سیاسی و جبهه بندی های سیاسی وارد نمی شود. ولی این مسئله به معنای آن نیست که سیاسی نیستیم یا سکولار هستیم. ما نمی توانیم نسبت به مسائل روز کشور بی تفاوت باشیم و در قبال ظلم هایی که در افغانستان، عراق، سوریه و فلسطین به مسلمانان می شود نمی توانیم ساکت باشیم.

مداحی یادآورشد رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای این ستاد هم فرمودند که مجالس مذهبی فرصتی منحصر به فرد در بیان درسهای مهم زندگی ستارگان فروزان دین است و باید با انتقال محتوا و مضمون هنرمندانه، آگاهی بخش، بیدارگر، امیدوار کننده، وحدت آفرین و رعایت کامل حدود شرعی در مراسم مذهبی، این مسئولیت و فرصت را در خدمت مقابله با توطئه های پیچیده دشمنان اسلام و همچنین پیشبرد اهداف نظام اسلامی قرار داد.

وی افزود: با توجه به این رهنمودها ما برنامه های سال 93 را تدوین کرده ایم. یکی از برنامه ها بالا بردن سطح کیفی علمی و تشکیل هیئت علمی برای این اعضا است. بدین منظور از سخنرانان طراز اول کشور مانند حجت الاسلام پناهیان، آیت الله صدیقی و رحیم پورازغدی استفاده می کنیم. دومین برنامه فعال کردن بخش آموزشی هیئت و بالا بردن توان کیفی مدیران هیئت است. سومین برنامه توجه به مضامین انقلاب اسلامی برای مداحی ها است. همچنین به تولید اشعار قوی و مضامین دینی و انقلابی بیشتر می پردازیم. تکمیل و گسترش برنامه های شیرخوارگان حسینی، سه ساله های حسینی، شهادت حضرت قاسم، برنامه نیمه شعبان و اعتکاف ماه رجب و لیالی قدر از دیگر برنامه های ماست.

مداحی عنوان کرد: راهپیمایی اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) از دیگر برنامه های ماست. همچنین راهپیمایی از نجف تا کربلا و تدارک ایستگاه های صلواتی میان راه برای زائران. گسترش آموزش مداحی برای خواهران که 5 مرکز مداحی و مجمع الذاکرین را برای خواهران تأسیس کرده ایم.

وی گفت: فعال کردن اتاق های فکر در مرکز و استانها دیگر برای جذب و مشارکت های فکری و برنامه گرفتن از افراد صاحب نظر و بالا بردن تئوان هیئت از دیگر برنامه های سال 93 ماست.

مداحی درباره بیستمین همایش سراسری هیئت رزمندگان اسلام درسال 93 گفت: ما هر ساله گردهمایی هایی را برگزار می کنیم که امسال تعداد هیئت های ما به 800 هیئت رسیده است. این گردهمایی ها را یک جا و یکبار انجام می دادیم، ولی امسال به منظور استفاده بیشتر از این گردهمایی سه روزه یعنی روزهای 17 تا 19 اردیبهشت در مشهد جمع می شویم، ولی قبل از این همایش در روزهای 3 و 4 و 5 اردیبهشت تجمع خواهران هیئت رزمندگان اسلام در مجتمع ولایت قم را داریم. در آبان ماه سال جاری هم هیئت رزمندگان اسلام واحد جوانان و نوجوانان و گردهمایی خادمین هیئت رزمندگان اسلام که در مجموع 850 هیئت جمع می شوند در خوزستان خواهیم داشت.

خانم ساکت مدیر پیروان عترت یا واحد خواهران هیئت رزمندگان اسلام هم در این نشست خبری گفت: هیئت های خواهران که 250 شعبه در سراسر کشور دارد در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) در واحد خواهران در نظر گرفته شده است. ما برنامه هایی به مناسبت ولادت و شهادت حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) ، ام البنین،  برنامه شیرخوارگان حسینی، و 3 ساله های حسینی و مراسم روز اول ذیحجه که سالروز ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) است اجرا می کنیم.

وی افزود: دو دوره آموزشی مختص خواهران داریم که مباحثی همچون تحدید نسل، ولایت فقیه، مدیریت هیئت‌داری، زنان عاشورایی، شبهات و خرافات، اخلاق هیئت‌داری و بحث مهدویت در کلاس ها و دوره های آموزشی ما برای خواهران برگزار می کنیم.

پاسخ های مدیر هیئت رزمندگان اسلام به سوالات خبرنگار عقیق؛


عقیق: روز گذشته رهبر معظم انقلاب در صحبت هایشان در دیدار با مداحان در مورد پرهیز از اختلاف افکنی در هیئات گفته بودند، راهکار هیئت رزمندگان برای این فرمایشات چیست؟

یکی از برنامه های پیشگیری کننده تقویت جشن های 9 ربیع است، یعنی سالروز تاج گذاری حضرت بقیةالله الاعظم است. و اگر ما بیایم و این جشن ها را در سراسر  کشور با شکوه برگزار کنیم و تقویت کنیم، هیئت ها کم کم عادت می کنند، از آن جشن های متداولی که بعضی هیئت ها برگزار می کردند، انشاالله به سمت این جشن مهم و اصلی کشیده می شوند. ببینند با هیئتی که دارد در جمهوری اسلامی با آزادی تمام بر خلاف تدبیر و نظر مقام معظم رهبری در ماه ربیع الاول بعضی از جشن های بی اساس و بی محتوا و اختلاف افکن و تفرقه افکن را برگزار می کند و نوار های اینها بیرون می آید و در استان های سنی نشین، در کشور های سنی نشین پخش می شود، و ضربه می زند هم به شیعه و هم به نظام مقدس جمهوری اسلامی باید برخور شود ما که نهاد دولتی و مسئول در رابطه با برخورد نیستیم، ما باید کار اثباتی کنیم، تلاش کنیم و فرهنگ های خوب را جایگزین کنیم به جای این رویه های غلط. جاهایی مثل سازمان تبلیغات باید با هیئت هائی که در این زمینه تخلف کرده اند حتما برخورد کنند.

ملاک هیئت رزمندگان برای دعوت از سخنرانان و مداحان چیست؟

ملاک اول اینکه در خط ولایت باشند ، دوم اینکه با محتوا و با سواد باشند، همان طور که حضرت آقا توصیه فرمودند: جلسات هیئت رزمندگان باید منبرهایش، کلاس درس باشد، منبری که محتوای مناسب نداشته باشد، طبیعتا این کلاس درس نخواهد شد، بعد از خط ولایت، محتوای آن منبری برای ما مهم است، دیگر هم اینکه انقلابی و حماسی باشد.

خیلی از منبری های ما هستند که واقعا در خط ولایت هستند، خب همه مردم ایران به یک نحوی در خط ولایت هستند، بحمدالله، ولی آن روحیه حماسی گری، یعنی در وقت فتنه در میدان باشند، و واقعا افشاگری کنند را ندارند، باید در برخی صحنه های انحرافی انقلاب، بتوانند خوب تبیین کنند خطوط انحرافی را برای مردم روشن کنند و به هر حال جلوگیری کنند از منحرف شدن خط صحیح اسلام و ولایت این سه ملاک اصلی ما است.

آیا هیئت رزمندگان برای آموزش مداحان نوجوان برنامه ای دارند؟

ما با توجه به اینکه تشکیلاتی با نام بسیج مداحان را راه اندازی کردیم در آنجا برای آموزش های مداحی چه خواهران و چه برادران، و چه جوانان برنامه ریزی های مفصلی شده، هیئت رزمندگان برای مداحان کل کشور برنامه ریزی ندارد، بلکه مستقلا، برنامه ریزی اش برای مداحان خودش است، یعنی ما این 850 هیئتی که داریم، اینها مداح دارند، هر کدام 2 یا 3 تا مداح دارند، ما برای اینها یک دوره های آموزشی پیش بینی کردیم، که در این ها هم تعداد مداحان نوجوان ما کم است، حدودا ما هفته ای یک جلسه برای حدود 50 نفر آموزش داریم.

ما یک سوگواره شعر و مداحی هم داریم  که 7 یا 8 سال است که در حال برگزاری است، در هر سال حدود 1000 مداح و شاعر نوجوان شرکت می کنند، اینجا مسابقه می دهند و نفرات اول تا سوم در سنین مختلف برگزیده می شوند، که ما با برگزیده های اینها بنا داریم کارهای دراز مدت و آموزشی بکنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
0
4
وای بر ما ، مراجع معظم تقلید کجایید..
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
یعنی چی؟
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
1
1
تاج گذاری حضرت بقیةالله الاعظم
یکی برای ما توضیح بده یعنی چی؟
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
1
1
تاج گذاری حضرت بقیةالله الاعظم
یکی برای ما توضیح بده یعنی چی؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین