عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۲
مراسم بزرگداشت «عباس عنقا» و «محمدتقی مردانی» دو نغمه‌سرای مذهبی پایتخت در شب ولادت امام حسن عسکری(ع) برگزار می‌شود.

عقیق:مراسم بزرگداشت «عباس عنقا» و «محمدتقی مردانی(فراز)» دو نغمه‌سرای مذهبی پایتخت در شب ولادت امام حسن عکسری(ع) روز جمعه 18 بهمن‌ ماه جاری برگزار می‌شود.

این مراسم به همت انجمن نغمه‌سرایان مذهبی شرق تهران در مسجد قاسم ابن الحسن(ع) واقع در بزرگراه شهید محلاتی، میدان شهید محلاتی (آهنگ)، مسجد و حوزه علمیه حضرت قاسم بن الحسن(ع)، بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت 19 تا 22 برگزار می‌‌شود.

*عباس عنقا از «طلوع دو خورشید»، «زمزمه‌های دلجو» تا «اشک و خون»

به گزارش فارس، عباس عنقا متولد 1329 تهران است. وی به واسطه آن که در خانواده‌ای مذهبی و علاقه‌مند به شعر و مداحی رشد یافته، به این دو مقوله تعلق خاطر دارد و علاوه بر سرودن شعر، در زمینه ردیف‌خوانی آواز و مداحی اهل بیت(ع) نیز فعالیت دارد. عنقا هم‌ اکنون دبیر انجمن نغمه‌سرایان مذهبی شرق تهران است.

شعرهای چاپ‌شده عنقا بیشتر مذهبی و در قالب‌های دوبیتی، رباعی، غزل و مثنوی است. وی علاوه بر شعر مذهبی، اشعاری در موضوع شهیدان، آزادگان و جنگ تحمیلی سروده که پیش‌تر در مجله پیام انقلاب منتشر شده است.

او معتقد است شعر آیینی باید کوتاه و پرمغز باشد، به همین دلیل اکثر کتاب‌هایش را در قطع جیبی و پالتویی چاپ کرده است. «برگ سبز»، «طلوع دو خورشید»، «گلبرگ»، «گل سرخ»، «زمزمه‌های دلجو» و «اشک و خون» عناوین کتاب‌های عباس عنقاست.

فریاد سکوت» محمدتقی مردانی و 300 شعر مذهبی  

محمدتقی مردانی متخلص به «فراز» در بهمن ماه سال 1317 در خانواده‌ای مذهبی در روستای «آشمسیان» از توابع شهرستان خمین دیده به جهان گشود، بیش از دو سال نداشت که از دامن پر عطوفت مادر محروم شد، در سال 1322 به مکتب‌خانه رفت و از محضر معلمان روحانی و نیز با کمک پدرش که مردی مقید بود، دروس قرآنی و احکام دین را آموخت.

بعد از فراگیری قرآن و مسائل دینی با علاقه فراوانی که به شعر و ادبیات داشت از آثار بزرگانی چون سعدی، حافظ، نظامی و دیگر شعرا بهره برد، کتاب «نساب الصبیان» - درباره صنایع شعر- و دیگر کتب عربی و فارسی را به عنوان کتاب‌های درسی مورد استفاده قرار داد.

در ده سالگی از سایه پدر نیز محروم شد و یک سال بعد از فوت پدر به تهران عزیمت و نزد برادرش زنده‌یاد «محمدعلی مردانی» شاعر معاصر زندگی جدید خود را آغاز کرد و پس از دریافت مدرک ششم ابتدایی ضمن فعالیت‌های روزانه در کلاس‌های شبانه مشغول و تا مقطع متوسطه به تحصیل ادامه داد.

وی در سال 1351 همزمان با تأسیس انجمن نغمه‌سرایان مذهبی به عضویت این انجمن درآمد. وی در اواخر دهه هفتاد که استاد مردانی وفات یافت، مسئولیت انجمن را به عهده گرفت و هم اکنون با تلاش وی و یاری دیگر اعضاء انجمن برقرار است.

کتاب «فریاد سکوت» نخستین مجموعه اشعار شامل بیش از 300 قطعه شعر شامل غزلیات عرفانی، اجتماعی، اشعار میهنی، مثنوی، رباعیات و دوبیتی‌ها، همچنین اشعاری در وصف مقام مادر، معلم، شاعران پیشکسوت، یاد یاران و بهاران از این شاعر خمینی ساکن تهران ارائه شده است.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین