عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
حجت الاسلام هادی صادقی:
امام خمینی(ره) اسوه امروزی از مکتب اهل بیت(ع) را ارائه کرد که حاصل تربیت خوب، اخلاص و قیام لله بود که با ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام(ره) ازجمله شجاعت بروز یافت.

عقیق: برنامه «شب آسمانی» به تهیه‌کنندگی «علیرضا قطبی»،‌ با موضوع «شاخصه‌های عرفانی امام خمینی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «هادی صادقی»،‌ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بر پایه این گزارش،‌ حجت‌الاسلام صادقی طی سخنانی با بیان اینکه جنبه‌های معنوی در همه ابعاد زندگی امام خمینی(ره) یافت می‌شود،‌ اظهارکرد: این جلوه اما در سیره امام خمینی(ره) نمود بیشتری دارد چنانچه در هیچ جا چه در نوشته‌ها و چه در تصمیم‌های امام راحل ردی از نفس را نمی‌بینیم و حضور خدا در تمامی ساحات زندگی امام (ره) مشهود بود.

وی در ادامه به مکتب عرفانی امام خمینی(ره) اشاره کرده و افزود: مکتب عرفانی امام راحل با آنچه در طول تاریخ رایج بود تفاوت دارد؛ ‌در واقع اکثر نحله‌ها و مکاتب در این گستره مشکلاتی را تجربه کردند اما نحله‌های برخاسته از علمای فقیه به ویژه آنچه که در نجف شکل گرفت بر اساس پایبندی به شریعت بود وامام(ره) نیز از سنخ همین مکتب بود.
صادقی ادامه داد: عرفان فوق براساس شریعت بود و به اسم عرفان شریعت را کناز نگذاشته و سنت های جدید یا بدعت ایجاد کرد،‌ نیامد بگوید که گرداگرد بنشینیم و فقط ذکر بگوییم.
این محقق تصریح کرد: امام(ره) افزوده‌هایی را در این مکتب اصیل عرفانی شیعی داشت که برای امام(ره) جامعیتی را را آورد یه این مفهوم که امام خمینی(ره) جامعیت علم و عمل داشته و این جامعیت را در سطح گسترده و در بعد یک کشور و بلکه در بعد جهانی پیاده ساخت.
وی گفت: امام خمینی(ره) اسوه امروزین از مکتب اهل بیت(ع) را ارائه کرد که حاصل تربیت خوب و اخلاص و قیام لله بود که با ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام(ره) ازجمله شجاعت بروز یافت.

صادقی افزود: امام در یکی از نوشته‌های خود آدم‌ها را به چهار دسته تقسیم می‌کنند، دسته اول عده‌ای که غافل‌اند و از مقصد غافل مانده‌اند،‌ عده دیگر به واسطه تعدادی راهنما در مسیر و در طریق الی الله قرار گرفته‌اند،‌ گروه دیگر به مقصد رسیده و مانده‌اند،‌ اما گروه چهارم کسانی هستند که بعد از رسیدن به مقصد بر می‌گردند تا راهنمای غافلان باشند. امام خمینی(ره) از چهارمین گروه بود لذا عرفان امام(ره) به گونه ای بود که بعد از رسیدن به حق به دنبال آن بودکه مردم را نیز به سمت حضرت حق سوق دهد.

وی با اشاره به وجه‌های مختلف از نگرش امام خمینی(ره) نسبت به مسایل مختلف گفت: امام(ره) بیداری فردی و اجتماعی ایجاد کرد، برای مثال در ساحت هنر و در عصه سینما قبل از انقلاب فیلم‌فارسی معروف بودکه و بعد از انقلاب کسانی پیدا شدند که به جای استفاده از شهوت،‌ خشونت از جاذبه معنویت و سلک عرفانی در عرصه هنر بهره گرفتند.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین