عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۱۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۹
آیت‌الله جاودان عنوان کرد:
آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که امام در نسبت با پروردگار عالم خلیفه‌الله است، گفت: امام دارای سه مرتبه ولایت از نوع نصرت، محبت و ولایت امری است.

عقیق: آیت‌الله محمدعلی جاودان در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با اشاره به جایگاه امام در جهان هستی گفت: امام در مقام خدا، پیامبر (ص) و مردم دارای نسبت‌های متفاوتی است که نسبت آن با خدا همچون خلیفه‌الله است.

وی افزود: امام می‌تواند در یک یا چند صفت خداوند به مقام خلیفه‌اللهی برسد همچون حضرت عیسی (ع) که در صفات متعددی به جایگاهی رسیده بود که از جانب خداوند می‌توانست بیماران را شفا و مردگان را زنده و از غیب خبر بدهد.

آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که درجات خلیفه‌اللهی در میان انسان‌ها متفاوت است، عنوان کرد: بالاترین درجه خلیفه‌اللهی را در روی زمین 14 معصوم دارند البته این مقام جایگاهی واقعی بوده که هر انسانی از مرد و زن می‌تواند به آن دست یابد.

این استاد اخلاق با اشاره به جایگاه ولایت و نسبت آن با امامان معصوم گفت: ولایت به سه معنای نصرت، محبت و ولایت امری تقسیم می‌شود که هر سه نوع برای امام معصوم متصور است. یک معنای ولایت آن است که خدا تمام امور انسان را تحت تربیت خود قرار می‌دهد و این ولایت نسبت مستقیم با ایمان افراد دارد یعنی آدمی هرچه ایمان‌اش بیشتر شود خدا نیز بیشتر بر او ولایت پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: هر کس به درجه ایمان رسیده باشد می‌تواند جایگاه رفیع معنوی را برای خود رقم زند و پایه و حداقل ایمان ترک گناه است. انسانی که مرتکب گناه نمی‌شود و اگر خطایی کرد به سرعت جبران می‌کند به حد نصاب ایمان رسیده و مقبول الهی است و هرچه این ایمان بیشتر شود مهر و محبت پروردگار عالم افزون خواهد شد. همچنین بعد از مرتبه ترک گناه ارتقای جهات مختلف اخلاقی است که انسان را به قله‌های معنویت می‌رساند.

وی افزود: همه انسان‌ها در زندگی بازنده هستند مگر کسانی که دقیقا مواظب رفتار و اخلاق‌شان باشند.

آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که باید توصیه‌ها‌ی قرآن کریم را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم، گفت: انسان مومن در عمل به آیات قرآن کریم کوشاست، اگر قرآن می‌فرماید یهود و نصارا را ولی و سرپرست خود قرار ندهید و هر کس این کار را کند جزء آنان است انسان مومن به فرامین خداوند عمل می‌کند. امروزه کشورهایی مثل عربستان سعودی و فرقه‌هایی همچون وهابیت که در ظاهر مسلمان هستند اما یهودیان و مسیحیان را سرپرست خود قرار می‌دهند جزء یهودیان‌اند.

وی با اشاره به مراتب مختلف ولایت و نسبت آن با امامان عنوان کرد: یکی از معناهای ولایت رهبری اجتماعی جامعه است که برای همه امامان متصور است. ولایت جنبه نصرت، محبت و ولایت امری دارد. اگر خدا می‌فرماید من را یاری کنید تا من هم یاور شما باشم مراد از ولایت در این آیه نصرت پروردگار عالم است. گاهی ولایت به معنای محبت وصف می‌شود که نیازمند رابطه دوطرفه است، گاهی نیز ولایت به معنای ولایت‌امر است که یکطرفه بوده یعنی یک نفر صاحب منصب ولایت این مقام را به کسی اعطا می‌کند و زمانی که پیامبر (ص) در روز غدیرخم صحبت از ولایتعهدی حضرت علی (ع) کرد از نوع ولایت‌ یکطرفه بود نه ولایت محبت‌آمیز. همچنین انسانی که در سایه ولی‌ خدا قرار می‌گیرد طبق نص قرآن کریم جزء حزب‌الله است.

 

منبع:شبستان

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین