عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
مکیال المکارم. . .
مستحب است عهد و بیعت با آن حضرت در هر جمعه تازه شود، نظر به روایتی که پیشتر آوردیم، اینکه فرشتگان هر جمعه در بیت المعمور جمع می شوند و عهد ولایت امامان را تجدید می نمایند.

عقیق: "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"
چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، به جا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏ باشد."

تجدید بیعت با امام عصر(ع) در هر جمعه
و مستحب است عهد و بیعت با آن حضرت در هر جمعه تجدید و تازه گردد، نظر به روایتی که پیشتر آوردیم. اینکه فرشتگان هر جمعه در بیت المعمور جمع می شوند و عهد ولایت امامان را تجدید می نمایند، اضافه بر دعایی که از حضرت زین العابدین روایت آمده و بر این مطلب مشتمل است.
این دعا را در کتاب ابواب الجنات فی آداب الجمعات یاد کرده ایم. اضافه بر اینکه روز جمعه روزی است که خداوند بر ولایت آنان از جهانیان پیمان گرفته است. چنانکه روایت آن را در همان کتاب آورده ایم و اضافه بر اینکه روز جمعه به آن حضرت(ع) اختصاص بیشتری دارد.
و نیز شایسته است در روز جمعه بیشتر به این امر اهتمام شود به سبب آنچه از روایات وارد آمده است که در آن روز ثواب کارهای نیک مضاعف می شود و بدون تردید این بیعت از بهترین و مهمترین حسنات و کاملترین و تمام ترین عبادات است چنانکه بر پویندگان راه ایمان و کمال و یقین پوشیده نیست.


منبع:شبستان 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین