عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
اوحدی:دارندگان فیش‌ ۲۰دی ۸۴می‌توانندبرای تمتع ثبت نام کنند
نیمه دوم شهریور آغاز اعزام زایران تمتع ایرانی است، دارندگان فیش‌های ۲۰ دی ۸۴ می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند. هم اکنون روزانه ۱۴ پرواز از ۲۰ ایستگاه پروازی عمره‌گذار را به مکه منتقل می کنند.

عقیق: سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در جمع خبرنگاران و در تشریح عملیات حج و عمره سال جاری گفت: امسال نخستین سالی بود که زایران ایرانی ایام اربعین را در مدینه حضور داشتند، سیستم ویزای عربستان هر سال از ابتدای صفر برای همه کشورها به جز ایران باز می‌شد اما خوشبختانه امسال این سیستم برای زایران ایرانی نیز باز شد و تا امروز قریب به 50 هزار زایر ایرانی که 23 هزار نفر از آنها در مدینه و 23 هزار نفر نیز در مکه حضور دارند.

وی با اشاره به اعزام 28 هزار زایر به صورت هفتگی تصریح کرد: از مجموع 125 پروازی که تا امروز برای عمره صورت گرفته است معدل تأخیر پرواز ما 16 دقیقه بوده که با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط فصلی این میزان تأخیر قابل قبول است.

اوحدی خاطرنشان کرد: روزانه 14 پرواز از 20 ایستگاه پروازی کشور زایران عمره‌گذار را به سرزمین وحی منتقل می‌کند که آخرین پرواز پنجم تیر خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت هشتم فروردین را زمان آغاز مرحله دوم عملیات اعزام عمره اعلام کرد و افزود: اولویت‌های جدید عمره دوم بهمن و از طریق جراید کثیرالانتشار در سراسر کشور اعلام می‌شود.

اوحدی در ادامه تنها مشکل به وجود آمده در اعزام عمره‌گذاران را کنسل‌شدن پروازهای عمره از ایستگاه تبریز عنوان کرد و افزود: با توجه به مشکلات آب و هوایی و همچنین تغییرات سیستم ناوبری فرودگاه تبریز کلیه پروازهای این ایستگاه پروازی به ارومیه منتقل شد و همه زایران عمره‌گذار این استان از طریق فرودگاه ارومیه به سرزمین وحی اعزام می‌شوند. امسال با مشکل ویزا مواجه نشدیم و تا امروز 12 روز ذخیره ویزا نیز داریم که این بیانگر هماهنگی و فعالیت خوب دفاتر صدور ویزا در تهران و مشهد می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به تعیین مسکن 100 درصدی مورد نیاز زایران در ایام عمره و تمتع گفت: با توجه به ورود به موقع سازمان برای اجاره مسکن مورد نیاز زایران امسال 18 میلیون دلار صرفه‌جویی در مسکن عمره و تمتع زایران ایرانی اتفاق افتاد که این مسئله بر قیمت تمام‌شده عمره و همچنین تمتع برای زایر تأثیرگذار می‌باشد.

اوحدی اعلام کرد: 29 دی برابر با 17 ربیع‌الاول که مصادف است با سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) آگهی ثبت‌نام این سازمان برای ودیعه‌گذاران اعلام و 19 و 20 بهمن نیز ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال ثبت‌نام‌های ما 2 تا 3 ماه پیش از سال گذشته انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته کاروان‌های تمتع ما تا اردیبهشت هنوز بسته نشده بود اما تلاش می‌شود تا امسال کلیه کاروان‌های تمتع تا پیش از فروردین سال آینده بسته شود تا زایران و حج تمتع 93 در مباحث آموزشی با مشکل مواجه نشوند.

اوحدی نیمه دوم شهریور را زمان آغاز اعزام زایران تمتع ایرانی اعلام کرد و افزود: در این دوره دارندگان فیش‌های 20 دی 84 می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

رییس سازمان حج و زیارت تعدیل نیروی انسانی بین 15 تا 20 درصد را از جمله اقدامات سازمان حج و زیارت برای امسال برشمرد که این تعدیل نیرو هم شامل هیئت پزشکی و هم شامل دست‌اندرکاران سازمان حج و زیارت می‌شود و با تعدیل این تعداد می‌توان زمینه حضور زایران بیشتری را در تمتع امسال فراهم آورد.

اوحدی خاطرنشان کرد: قیمت‌های عمره و تمتع امسال نسبت به سال گذشته افزایشی نخواهد داشت اما قیمت نهایی آن پس از مذاکره با بانک ملی و اعلام سودی که بانک‌ها به سپرده‌های زایران اختصاص می‌دهند، امکان‌پذیر می‌باشد.

وی در خصوص سهمیه زایران ایرانی برای عمره و تمتع 93 نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهمیه ایران همان 64 هزار نفر است که پس از 2 سال و با اتمام طرح توسعه حرم امن الهی این ظرفیت قابلیت افزایش تا دو برابر را نیز دارد.

اوحدی در ادامه به سفر قریب‌الوقوع خود به عراق اشاره کرد و افزود: 24 دی همراه با حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت به منظور توسعه زیرساخت‌های خدماتی و ساماندهی هزینه‌هایی که سازمان گردشگری عراق از زایران ایرانی دریافت می‌کند سفری به عراق انجام می‌دهیم که در این سفر آشپزخانه مرکزی کربلا نیز افتتاح و راه‌اندازی می‌شود. همچنین 25 ربیع‌الاول ملاقاتی با وزیر حج عربستان داریم که در این دیدار سهمیه تمتع امسال زایران ایرانی قطعی می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت در رابطه با اولویت‌های اعلام‌شده برای عمره نیز تصریح کرد: سازمان حج تلاش کرد تا امسال به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر کارگزاری اولویت‌ها را به صورت پلکانی اعلام کند که در همین رابطه اولویت‌های عمره استا‌ن‌ها بر اساس میزان استقبال زایران اعلام شد اما نگاه ما برای سال بعد این است که افرادی که اولویت‌های آنها پیش از این اعلام شده اما در سفر عمره حضور پیدا نمی‌کنند با اولویت‌های آخر منتقل شوند.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین