عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۸۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۱
جایگاه ارزشی افراد نزد خدا در جامعه اسلامی بر اساس لیاقت‌های دینی و ایمانی آنان است و این یک اصل قرآنی است.
عقیق:در جامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خدا بر اساس لیاقت های دینی و ایمانی آنان است و این یک اصل قرآنی است که می فرماید: پس آیا کسانی که مومن اند همچون کسانی اند که فاسق و سرکش اند؟ نه اینان، برابر نیستند.

در آیه دیگر می فرماید: جز این نیست که همه مومنان با یکیدگر برادرند(2) و در آیه دیگر فرمود: مردان و زنان باایمان نسبت به یکدیگر ولایت متقابل دارند.(3)

گفتنی است که ایمان همه مسلمانان در یک سطح نیست، بلکه مراتبی گوناگون دارد، از این رو حضرت علی (ع) در پاسخ مردی که گفت: ای امیرمومنان (ع)! مرا از برادران باخبر ساز، فرمودند: برادران دو دسته اند: برادران مورد اعتماد و برادران غیرقابل اعتماد! اما برادران مورد اعتماد همانند دست و بال و خانواده و دارایی آدم اند ... و این گونه از برادران همچون کبریت احمر (4) کمیاب اند، اما برادران غیرقابل اعتماد، همین که از آنان بهره مند می شوی پیوندت را از آنان مگشل و بیش از این، از درون آنان مخواه، همین که آنان با تو خوش رویی و شیرین زبانی می کنند تو هم در برابر آنان خوشرو و شیرین زبان باش(5) بر این اساس احترام و رعایت حقوق هر مسلمانی بر دیگر مسلمانان لازم است.

رسول خدا (ص) فرمودند: اسلام آن است که قلبت را به حق واگذاری و مسلمانان از دست و زبانت در امان باشند(6) و همچنین فرمودند: از ما نیست کسی که به مسلمانی خیانت کند یا به او زیان برساند یا به او مکر کند.(7)

و نیز فرمودند: هر کس بخوابد در حالی که بدخواه برادر مسلمانش باشد خواب و بیداری او مورد خشم خداست تا توبه کند.(8)

امام صادق (ع) نیز فرمود:هرکس در رفتارش با مردم به آنان ستم نکند و در گفتارش به آنها دروغ نگوید و در وعده هایش تخلف نکند از کسانی است که غیبت او حرام و مروت او کامل و عدالت اش ظاهر و برادری با وی لازم است.(9)

و نیز فرمودند: مسلمان برادر مسلمان است، به او ستم نکند، او را گول نزد و او را وا ننهد و از او غیبت نکند و به وی خیانت نورزد و او را محکوم نکند.


پی نوشت ها:

1.سوره سجده، آیه 18

2.سوره حجرات، آیه 10

3.سوره توبه، آیه 71

4.به معنای گوگرد سرخ است و در اینجا کنایه از کالای گرانبها و کمیاب است.

5.الکافی، ج 2

6.کنزالعمال، جلد یک

7.تحف العقول

8.الفقیه، ج 4

9.الکافی، ج 2

10.الکافی، ج2
منبع:شبستان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین