عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
یک استاد حوزه تشریح کرد:
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ائمه اطهار(ع) در حقیقت باطن هر آیه از قرآن هستند و تاویل قرآن نیز تنها مخصوص آنان است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم عزاداری نیروهای مسلح استان قم گفت: امام سجاد(ع) شش ویژگی را برای اهل‌ بیت(ع) معرفی کرده است که یکی از آن‌ها علم اهل‌ بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه در زمان امام سجاد (ع) شاهد بروز عصر فقهای حنفی، اهل سنت و متصوفه بودیم، تصریح کرد: علم ائمه بر خلاف دیگران غیر از علم کلاسیک و درسی است و شامل علم‌الکتاب، تاویل و تنزیل، اسم اعظم، علم منایا و بلایا و علم جمیع اللغات است.

وی افزود: علم‌الکتاب همان علم قرآن است و تفسیر قرآن و تاویل آن نیز از جمله علومی است که شامل حال اهل‌ بیت عصمت و طهارت شده است و تاویل در واقع باطن آیه است که در حقیقت ائمه باطن هر آیه از قرآن کریم هستند.

رفیعی ادامه داد: تاویل فقط از سوی معصوم پذیرفته شده است، شاید تفسیر را بتوانند اهل علم انجام دهند اما علم تاویل را هر امامی به امام بعدی تعلیم داد.

این استاد جامعة المصطفی افزود: 14 هزار حدیث در تفسیر و تاویل قرآن داریم این در حالی است که اهل سنت تفسیر قرآن را تنها از پیامبر بیان می‌کنند درحالی که تنها 250 حدیث از پیامبر در تفسیر قرآن به ما رسیده است.

وی گفت: 72 اسم اعظم وجود دارد که شامل صعود به فضا، طی الارض و .... می‌شود و این اسماء اعظم تنها نزد ائمه معصومین است.

رفیعی افزود: علم منایا و بلایا طوری بود که ائمه از زمان مرگ افراد مطلع بودند و زمان درگذشت خود را نیز می‌دانستند. علم جمیع‌اللغات نیز به آن معنا بود که ائمه همه لغات را می‌دانسته، زبان همه حیوانات را می‌دانستند و زبان‌دانی ائمه طوری بود که با فرقه‌های مختلف به زبان خودشان سخن می‌گفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: علم ائمه در برخی از آن بزرگان حتی در سنین پنج تا هشت سالگی وجود داشت و از این رو جدا از علم کلاسیک و دانشگاهی است، خدا دو علم عام و خاص دارد که برخی علوم مخصوص خدا است و هیچ کس مثلا از زمان قیامت خبر ندارد و علم عام برای ائمه است.

رفیعی با بیان اینکه حلم و بردباری دیگر ویژگی ائمه است، ادامه داد: از گروه‌هایی که زیاد به حلم نیاز دارد عالم است و کار عالم بدون حلم هیچ تاثیری ندارد و امیرالمومنین در خطبه متقین علم همراه با حلم را تذکر داده است.

وی افزود: در برخی روایات کمال علم را حلم عنوان کرده‌اند و حلم کلید تاثیر علم است و مرجع، روحانی یا عالم باید از طریق حلم خود بر جامعه تاثیرگذاری کند.

رفیعی گفت: دوران امام سجاد(ع) دوران جریانات سیاسی مختلف در جامعه چون مختار، توابین، حره و حکومت ابن زبیر است و در تاریخ شیعه در طول امامت ائمه هیچ دورانی به اندازه 34 سال امامت امام سجاد(ع) بر مردم سخت نگذشت و حتی ایشان اجازه عزاداری نداشت.

وی در پایان، جود و سخاوت، شجاعت، فصاحت و محبت در دل‌های مردم را از دیگر ویژگی‌های اهل‌ بیت عصمت و طهارت عنوان کرد.


منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین