عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۹
حجت الاسلام حاجی علی اکبری:
حجت الاسلام حاجی علی اکبری گفت: مسجد پایگاه ویژه برای بانوی تراز اسلام است که می‌تواند ساحت قدسی خود را تقویت کند و نگاه تربیتی خود را توسعه دهد.

عقیق: حجت الاسلام جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری امامان جمعه کشور در آئین نخستین کنگره ملی فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تالار وحدت برگزار شد اظهار داشت: تأسیس کانون‌های تخصصی بانوان در مساجد کار ارزشمندی است. حضرت زهرا در بین اولیای الهی به مقام نورانیت شناخته شده است و جلوه ویژه این نورانیت ارتباط ویژه ای است که ایشان با خدا دارد و در این جلوه آنچه بیشتر درخشیده نماز است.

وی با بیان اینکه نماز آن ارتباط ویژه به شمار می‌رود عنوان کرد: پیامبر سیمای ملکوتی حضرت زهرا (س) را در نماز معرفی می‌کند و می‌فرماید دخترم فاطمه وقتی به محراب نماز می‌ایستد نوری از سیمای او به آسمان منتشر می‌شود و خداوند فرشتگان را خبر می‌کند می‌گوید بیایید و بنده خاص من فاطمه را مشاهده کنید ببینید چطور غرق در خشوع و خضوع در برابر من است بیایید از نور نماز فاطمه نور بگیرید و بهره ببرید؛ حضرت زهرا به آن جنبه بندگی در بین اولیای الهی شناخته می‌شود.

حاج علی اکبری ادامه داد: در کنار این سه ویژگی دیگر را به صورت برجسته مشاهده می‌کنیم ویژگی دوم اصالت بیت به معنای اصالت تربیت است. بانوی اول تمرکز خاص و ویژه اش در محور تربیت است و این نکته خاصی است. ویژگی بعدی ایشان را در حوزه فعالیت اجتماعی با مهرورزی و گره گشایی از بندگان خدا مشاهده می‌کنیم و ویژگی چهارم حضور ممتاز و منحصر به فرد در فرایند تمدن سازی است.

رئیس شورای سیاست گذاری امامان جمعه کشور بیان داشت: در بانوان استعداد ارتباط با خدا و عالم ملکوت استعداد ویژه ای است. از مبانی اسلام استنباط می‌شود که خداوند به بانوان عنایت خاص دارد. در این چهار ساحت که از سیره بانوی تراز و اول استنباط می‌شود در محور مسجد و نماز مشهود است. مسجد تراز اسلام مسجدی است که این چهار ساحت را دارد. مسجد محیط اصلی تربیت مؤمن تراز به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه جامعه پردازی پیرامون مسجد اتفاق می‌افتد گفت: این اخوت در جوار مسجد رخ می‌دهد. انواع و اقسام فعالیت‌های اجتماعی با محوریت مسجد انجام می‌شود. هر کار خوبی که با محوریت مسجد انجام می‌شود یک نوع دست خداوند است.

حاج علی اکبری عنوان کرد: خداوند برای جامعه بانوان ما با توجه به آن سیره، مبنا و معیار این چهار رسالت ارتباط با خدا، تربیت، خانواده و کنش‌گری اجتماعی، سیاسی و ترویج اندیشه ولایت قرار داده است. بانوی تراز در میانه این چهار ساحت چه نقش‌هایی می‌تواند داشته باشد باید دید این چهار ساحت چه رابطه‌ای با مسجد دارد. مسجد پایگاه ویژه برای بانوی تراز اسلام است که می‌تواند ساحت قدسی خود را تقویت کند و نگاه تربیتی خود را توسعه دهد و با کنش‌گری در عرصه فعالیت‌های اجتماعی به ایفای نقش بپردازند. در امر ولایت مداری نیز حضرت زهرا (س) با یک قیام یک نفره به دفاع از ولایت پرداخت؛ حامیان اصلی ولایت همواره در میان بانوان بوده است.

رئیس شورای سیاست گذاری امامان جمعه کشور گفت: به برکت انقلاب اسلامی مسجد و زن تراز اسلامی را تجربه کردیم. آیا وضعیت مساجد در شرایط فعلی با رسالتی که توضیح داده شد در نقطه مطلوبی قرار دارد؟ بله هستند مساجدی که این ویژگی را دارند و برخی مساجد نیز این ویژگی را ندارند اما در گام دوم باید به سمت مسجد تراز گام برداریم و برای رسیدن به این مهم نقش آفرینی زنان تراز در مسجد مهم است. بانوان مسجد را پایگاه زیست مومنانه خود انتخاب کنند و نقش آفرینی جامع خود را در ساحت مسجد به انجام برسانند تا به الگوی سوم زن تراز برسیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین