عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
تصاویر|
نبود لباس مشکی برای کودکان، متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، دغدغه‌ای بود که اعضای هیأت انصارالحسین اصفهان را وارد عرصه تولید آنان کرد. دافعیان از اعضای هیأت می‌گوید: «از محصولات ما به قدری استقبال شد که الآن ۱۰۰ نوع محصول داریم.»

عقیق: امیرحسین کسائی: مسلمانان در سراسر دنیا، مدل لباس اسلامی را با فرهنگ، تاریخ و سنت خود آمیخته‌اند. پوشش اسلامی بر مبنای دو منبع قرآن و احادیث تعیین می‌شود و تحت عنوان مُد اسلامی پا به عرصه لباس‌های شیک و امروزی گذاشته است. البته، در تمام لباس‌های اسلامی به دو شرط حیا و سادگی توجه می‌شود. در ایران اسلامی با تلفیق فرهنگ ایرانی و مبانی اسلامی، پوشاک و محصولات ایرانی ـ اسلامی تولید می‌شود.


عزاداری محرم هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان

کمبودی در حوزه پوشاک کودک که هیأتی‌ها را تولیدکننده کرد

در حوزه کودک و نوجوان، بازار پوشاک مملو از لباس‌های خارجی از ترکیه، چین، فرانسه، ایتالیا و ... است و خلأ وجود لباس‌های ایرانی ـ اسلامی به چشم می‌آید. همین خلأ موجب شد که اعضای هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان به فکر تولید لباس با این ویژگی‌ها برای کودکان بیفتند. محمدمهدی دافعیان از اعضای این هیأت و مدیر تولیدی پوشاک هُدهُد در این خصوص می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های خانواده‌های مذهبی و هیأتی، خرید لباس مشکی مناسب عزای حضرت سیدالشهدا (ع) برای فرزندان خود بوده است. لباس‌های موجود یا کاملاً ساده و یا دارای تصاویر اسکلت، نوشته‌های زننده خارجی و ... بود. وجود این خلأ ما را بر آن داشت تا در سال ۱۳۹۲ با سرمایه ۵ میلیون تومان وارد عرصه تولید لباس مشکی برای کودکان، متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی شویم.»


لباس‌های تولید شده هیأتی‌ها برای کودکان

لباس مشکی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای بچه‌ها تولید کردیم

در شانزدهمین گزارش روایت تولید، سراغ این تولیدی رفتیم. این هیأتی‌ها کار خود را آزمایشی شروع کردند تا ارزیابی از میزان استقبال مردم داشته باشند. دافعیان می‌گوید: «با عرضه اولیه محصولات، مشاهده کردیم که این دغدغه تنها برای ما نبوده است و خانواده‌های بسیاری به دنبال تهیه این نوع لباس‌ها برای فرزندان خود بودند. در عرضه‌های اولیه قیمت محصولات ما بالا بود، اما با این وجود هم خانواده‌ها استقبال کرده و محصولات ما را خریداری کردند.»


لباس‌های مشکی مزین به تصویر شهدا

استقبال مردم، کار را گسترش داد

استقبال خانواده‌ها و همچنین درخواست آنان برای تولید لباس‌های رنگی با همین ویژگی‌ها، موجب شد که این جوانان هیأتی‌ به سمت تولید محصولات متنوع‌ و رنگی نیز حرکت کنند. آن‌ها تولید محصولات با همین ویژگی‌های ایرانی ـ اسلامی برای دیگر ایام سال را هم آغاز کردند. دافعیان می‌گوید: «در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع محصول در طول سال تولید می‌کنیم. در مجموع ما در حال حاضر ۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند که هسته اولیه این تیم، همه جمعی هیأتی‌ هستند که دورهم جمع شدیم تا این کار پیش ببریم.»

مشکلاتی که سر راه وجود دارد

محصولات این جمع هیأتی در بازار تهران عرضه می‌شود و در فضای مجازی هم دارای سایت و صفحه هستند. دافعیان می‌گوید: «چالش اصلی ما در عرصه تولید، ثبات نداشتن اقتصاد و تورم است که برای تولیدگران آزاردهنده است. آن‌ها نمی‌توانند روند با ثباتی را ادامه دهند و به جذب مشتری بپردازند. دیگر مشکل ما کمبود مواد اولیه است و تولیدکننده مرغوب مواد اولیه محصولات نساجی مانند پارچه و نخ و چاپ کم داریم که موجب می‌شود، تولید زمان‌بر شود. از سوی دیگر تنوع طراحی محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی است. این روزها بازار ما مملو از آثار فشن‌مُدهای ترکیه، فرانسه، ایتالیا و چین است که متناسب با فرهنگ ما نیست و تولیدکننده‌ها نیز به طراحی نمی‌پردازند و دچار کپی‌برداری شده‌اند.»


نمونه‌ای از لباس‌های رنگی تولید شده

هیأت ملی نساجی ایجاد شود

دافعیان پیشنهادی برای هیأتی‌های فعال در حوزه پوشاک داشت و می‌گوید: «مجموعه‌های بسیاری در حوزه پوشش عفیفانه در کشور درحال فعالیت هستند و محصولات خوبی هم دارند اما هنوز این محصولات در سطح کشور خوب به مردم معرفی نشده است. می‌توانیم هیأت ملی نساجی را راه‌اندازی کنیم تا حلقه واسطی میان تولیدکنندگان و خریداران که عمدتاً هیأتی‌ها هستند، باشد. از سوی دیگر هیأت‌های کشور در مناسبت‌ها که غرفه عرضه محصولات فرهنگی راه می‌اندازند، می‌توانند محصولات ما را دریافت کرده و در این غرفه‌ها عرضه کنند تا بستری برای درآمدزایی آنان هم باشد.»

هیأتی‌ها تولیدکننده شوند

او ورود به عرصه تولید را به هیأتی‌ها توصیه می‌کند و می‌گوید: «تنها راه برون رفت کشور از وضع موجود، رونق تولید است و هیأت‌ها مذهبی با کمک مردم همچون یک تعاونی می‌تواند وارد عرصه تولید و توزیع شود. اگر کشور ما بتواند ارزش افزوده تولید کند، مشکلاتش حل خواهد شد و در این زمینه هیأتی‌ها می‌توانند پیشقراول باشند.»

از دل هیأت برخاستیم

این جوان برخاسته از موسسه فرهنگی شهید بهشتی اصفهان است که رویکرد تربیتی و آموزشی در این شهر دارد. این موسسه در مسجد لُنبان اصفهان فعالیت دارد و با جذب دانش آموزان مستعد و اجرای برنامه‌های فرهنگی به تربیت و آموزش نسل جوان می‌پردازد. دافعیان می‌گوید: «جلوه بیرونی فعالیت‌های موسسه، هیأت انصارالحسین(ع) است که در مناسبت‌های مختلف برای نوجوانان و خانواده‌هایشان برنامه دارد. من در این هیأت به همراه دوستانم پرورش یافتیم و در نهایت کار اقتصادی خود را برگرفته از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در تهران راه‌اندازی کردیم.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین