عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۶۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
تصاویر|
نخستین موکبی است که اتوبوس‌های اربعین در آنجا توقف می‌کنند؛ ایستگاه اول راه کربلاست. در این موکب با فضایی بالغ بر ۳ هکتار، بیش از ۲۰۰ خادم اربعین از فاصله ۹۴۰ کیلومتری تا کربلا به زائران خدمت می‌کنند.

عقیق: نخستین موکب مسیر زائران اربعین در کیلومتر ۳۷ آزادراه تهران -ساوه با ظرفیت اسکان ۱۰ هزارنفر فعالیت خود را آغاز کرده و خادمان این موکب روزانه برای بیش از ۶ هزار نفر غذای گرم طبخ می‌کنند.

این موکب با عنوان موکب ایستگاه راه کربلا، در فضایی بالغ بر سه هکتار، ۲۰۰ خادم داوطلب و بسیجی هر روز با برنامه‌های مختلف برای چهارمین سال در خدمت زائران هستند. در نخستین روز فعالیت، خادمان موکب پذیرای ۱۰۰ اتوبوس حامل زائران تهران و کرج بودند.

اینجا نخستین موکبی است که زائرانی که با اتوبوس از تهران راهی کربلا هستند، دقایقی را توقف می‌کنند. عطر زیارت در فضای این موکب پیچیده و هر کدام از زائران با نیتی خاص وارد موکب می‌شوند.

قسمتی از موکب به کودکان اختصاص دارد و بچه‌ها پس از ورود به موکب هر چه در ذهن دارند، به تصویر می‌کشند. علیرضای هشت ساله عشق به حسین (ع) را در شمشیرها دیده بود و زهرای کوچک اتوبوس را تصویر کرده بود و جاده‌ای که می رود به سوی عتبات. عمو رضا اما دوچرخه مزین به تصویر شهید ابراهیم هادی را زیر علامت وسط موکب گذاشته و از مسیر دشوارش می‌گفت:«هفت روزی راه دارم.روز قبل سفرم در هیأت تجریش برایم گلریزون گرفتند. کل پولی که دادند، شد پول تعویض لاستیک‌ها. رکاب می‌‍زنم تا خود کربلا. اگر روزی حدود ۱۰۰ کیلومتر بروم ، روز اربعین کبه کربلا می‌رسم».

هر کدام از زائرانی که وارد موکب می‌شوند، روایتی از سفر دارند. یکی از دشواری و زیبایی سفر می‌گوید و دیگری از راه پر فراز و نشیب. یکی از آتش نشان‌ها هم اینگونه خدمات در عراق را روایت می‌کند: «اصل کار به نظرم فردای اربعین است. برادران عراقی تا روز اربعین سنگ تمام می‌گذارند اما این جمعیت زوار که پشت مرز هستند، درست از فردای اربعین آن هم در این گرما تا بازگشت به خانه‌های شان کار دشواری دارند. ما امیداوریم آن دو سه روز بعد اربعین بتوانیم حتی اگر شده آبی به دست زوار بدهیم».

عمو رضا اما تصویر شهید ابراهیم هادی را روی پیراهنش دارد و می‌گوید: من سرباز شهید هادی هستم. او سال قبل را سوار بر موتور شهید ابراهیم تا کربلا رفته است. وقتی درباره شغلش می‌پرسم، می‌گوید: «آخر هفته‌ها سر مزار شهید ابراهیم می‌روم و کتابش را می‌فروشم. این هم روزی ماست».

اتوبوس‌ها یک به یک می‌آیند و می‌روند. حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه زرندیه می‌گوید:«نمی‌دانید این چه افتخار بزرگیست که امسال هم در منطقه ویژه سرزمین ایرانیان میزبان زوار عتبات هستیم. یاد روزهای جنگ می افتم. هر بسیجی که به خط می‌زد، می‌گفت می‌روم برای آزادی کربلا. امروز و این شکوه را ببینید. دو ملت در کنار هم و دوش به دوش هم و در عین برادری می‌روند به زیارت اباعبدالله».

رضا قدیمی، مدیر اجرایی موکب می‌گوید:«من سال‌ها در مرز مهران و در یک مدرسه توفیق موکب‌داری داشتم، اما موکب ایستگاه اول راه کربلا، اهمیتش در جای قرار گیری آن است.حضور پزشک مستقر، صدور زائرکارت برای زوار و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در کنار پذیرایی روزانه برای حدود ۶ هزار نفر و سه وعده غذای اصلی از دیگر برنامه‌های ما در این موکب است».

به گزارش فارس، موکب ابیستگاه اول راه کربلا در فاصله حدود ۹۴۰ کیلومتری از کربلا قرار دارد و خادمان این موکب از این مسیر به زائران حسینی خدمت می‌کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین