عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
سهیل احمدی:
پژوهشگر حوزه فرهنگ گفت: در فضای سیطره مدرنیته و پست‌مدرنیته کنونی، راه‌پیمایی اربعین یک کاروان عظیمی است که بعید است نظیرش در چنین فضایی رخ دهد.

عقیق: سهیل احمدی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ در تحلیلی جامعه‌شناختی و رسانه‌ای از اربعین گفت: اساساً مسأله بشر از ابتدای خلقت ایجاد یک کنش جمعی و جریان اجتماعی است. برای دانشمندان و فعالان عرصه سیاست، جامعه‌شناسی، فرهنگ و ارتباطات کنش جمعی موضوعیت مهمی دارد و همواره اهل تفکر و اندیشه در این باره قلم‌فرسایی کرده‌اند. در این راستا باید گفت: در جهان مدرن که گسترش جمعیت و اشاعه فردیّت شاخصه‌های آن هستند؛ کنش جمعی نسبت به سابق رنگ و بوی کمتری پیدا می‌کند و اگر هم کنشی به شکل جمعی رخ دهد بسیار دفعی و چون رعد و برقی گذراست.

اربعین بزرگ‌ترین کنش جمعی در فضای سیطره مدرنیته است

وی افزود: در فضای حکومت مدرنیته و پست‌مدرنیته کنونی، راه‌پیمایی اربعین یک کاروان عظیمی است که بعید است نظیرش در چنین فضایی رخ دهد. یعنی ما شاهد یک کاروان و گردهمایی هستیم که افراد با هویت و شاخص‌های مشترکی در ایامی از سال دور هم جمع می‌شوند و دست به خلق یک کنش جمعی می‌زنند. اهمیت این معلول را باید در علت جست‌وجو کرد، به تعبیری باید دید آنچه که این خیل عظیم را سالانه به دور خود جمع می‌کند چیست که رسانه‌های جهانی و بسیاری از مردم دنیا در تحلیل آن عاجز هستند. طبق آمار و شواهدی که داشتیم جمعیت‌های غیر مسلمان هم در این مراسم شرکت می‌کنند و همین امر نشان دهنده عظمت این کنش جمعی در این فضای مدرن هست.

جریان اربعین دنبال استدلال برای جذب نیست، هنری است که میلیون‌ها نفر را سوی خود می‌کشد

این مدرس دانشگاه اشاره داشت: میانگین شرکت ایرانیان در اربعین حدود سه یا چهار میلیون نفر هست، اما آیا کل قضیه در این عدد محدود می‌شود؟ به دید من عددی بیش از این برای به راه‌اندازی این کاروان دخیل هستند که دیده نمی‌شوند و اگر قرار باشد آنان را هم در جمع اربعینیان جا دهیم خواهیم دید که تا چه حد این کاروان حسینی بزرگ و فراگیر است. شور و شوق برآمده از اربعین به شکل درختواره بین اشخاص و عزاداران و حتی فراتر از این‌ها عمل می‌کند و اشتیاقی را برای سایر افراد نیز ایجاد کرده که بدانند به راستی چه رازی در این پیاده‌روی نهفته است؟ جریان اربعین به دنبال فلسفه‌بافی و استدلال جذب نیست؛ هنر و حقیقتی که سالانه میلیون‌ها نفر را به شکل داوطلب به سمت و سوی اربعین می‌کشاند برای اثبات اربعین کافی است.

انقلاب اسلامی از روح اربعین و پیام آن صیانت و حفاظت کرده است 

سهیل احمدی در ادامه کار درباره رابطه الهیات انقلاب اسلامی در تبلیغ و ترویج اربعین گفت: این موضوع زمان‌بر است تا مردم متوجه شوند که انقلاب اسلامی چگونه از روح اربعین و پیام آن صیانت و حفاظت کرده است و مانع نفوذ تفاسیر انحرافی از این مقوله شده. به نظر من  انقلاب اسلامی با ورود انگاره‌های حماسی به اربعین نظرگاهی اصیل و دقیق درباره آن را احیا کرد و این معطوف به ایرانیان نیست بلکه مرتبط به الهیات انقلابی است. درحال حاضر حضور کمی و کیفی معتقدان به انقلاب اسلامی در مراسم اربعین رو به افزایش است که می‌توان این امر را به وسیله کارها و ابتکارات فرهنگی و هنری تسریع کرد. 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین