عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
همه مراجع تقلید می گویند: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.
عقیق: کدام یک از مراجع گفته اند که روزه دار می تواند سیگار بکشد و سیگار کشیدن روزه را باطل نمی کند؟

همه مراجع تقلید می گویند: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.(1) و چون هیچ یک از مراجع تقلید فتوای به جواز استعمال سیگار برای شخص روزه دار نداده اند، بنابراین، لازم است که شخص روزه دار از اذان صبح تا اذان مغرب از استعمال هر نوع از دخانیات خود داری نماید. بدیهی است با استعمال سیگار روزه اش باطل و علاوه بر قضای روزه، کفاره(2) نیز بر او واجب می شود.(3)


پی نوشت ها:

1_(توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1 ، ص 903.

2_(توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 928 ، مسأله 1660، کسى که کفّاره روزه رمضان بر او واجب است، باید (یک بنده آزاد کند یا) به دستورى که در مسأله بعد گفته مى‏شود دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد، هر چند مد که مى‏تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلًا یک مرتبه بگوید «استغفر اللَّه» و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.

3_(برگرفته از سؤال 3032 سایت: 3278، نمایه، روزه فرد سیگاری)

منبع: اسلام کوئیست

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
من واقعاً متاسفم چرا بدون تحقيق هر موضوعى را نمايش ميديد ؟ مرحوم سيد خوئى، مرحوم فاضل لنكرانى و.... اعتقادى به مبطل بودن دود سيگار ندارند البته بجز چند مرجع سرشناس كه برحمت خدا رفته اند- مثل مرحوم علامه صادقى تهرانى فقيه قرآنى - هستند مراجع كمتر شناخته شده ترى كه آنها هم سيگار را مبطل صوم نميدانند، لطفا بدون تحقيق هر خبر يا تحليلى را منتشر نكنيد
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین