عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد گفت: اربعین تجلی این حقیقت قرآنی است که جبهۀ حق پیروز و جبهۀ باطل نابود خواهد شد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی مهدوی‌راد، سخنگوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر امروز در دومین نشست «هم‌اندیشی اربعین تجلی‌گاه آموزه‌های قرآن» طی سخنانی دربارۀ زیارت‌نامه‌های اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گفت: برخی زیارت‌نامه‌ها مأثور است؛ یعنی از جانب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نقل شده است، مانند زیارت جامعۀ کبیره، زیارت امین‌الله و ...، اما برخی زیارت‌نامه‌ها از سوی علمای بزرگ با توجه به محتواهایی که در زیارت نامه معصومین (ع) وجود دارد، نوشته شده است.

وی افزود: اخیراً پژوهشی دقیق و جامع صورت گرفته که در آن مجموعۀ زیارت‌نامه‌های حضرات معصومین (ع) و بزرگوارانی همچون حضرت اباالفضل (ع) و حضرت زینب (س) در سه طبقه تقسیم‌بندی شده است. حضرت اباالفضل (ع) چندین زیارت‌نامه دارد اما یکی از آنها مأثور و نقل شده از سوی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد زیارت اربعین امام حسین (ع) را یکی دیگر از زیارت نامه‌های مأثور دانست و گفت: زیارت‌نامه اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) توسط امام صادق (ع) برایمان به یادگار مانده است که از محتوایی بسیار مهم، دقیق و عمیق برخوردار است.

اربعین تجلی پیروزی جبهۀ حق و نابودی جبهۀ باطل است

وی افزود: اربعین یادآور جریانی است که تا روز قیامت فروغ بیشتری پیدا خواهد کرد. اربعین تجلی این حقیقت است که جبهۀ حق پیروز و جبهۀ باطل نابود خواهد شد.

این محقق علوم قرآن و حدیث با اشاره به فرازی از زیارت اربعین امام حسین (ع) اظهار کرد: در بخشی از این زیارت‎نامه اربعین آمده است: «وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الأْدْنی، وَشَری آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ»؛ امام صادق (ع) در این فراز از کسانی سخن می‌‌گویند که در جریان کربلا در مقابل آن حضرت قرار گرفتند. بخش دیگری از زیارت‌نامه، نشان دهندۀ هدف‌گیری قیام حضرت امام حسین (ع) است.

بن‌مایۀ قیام سیدالهشداء(ع) بیداری در جامعۀ اسلامی است

وی با تأکید بر اینکه بن‌مایۀ قیام حضرت سیدالهشداء(ع) ایجاد بیداری در جامعۀ اسلامی بوده است، گفت: در آن دوران جهالتی عجیب بر مردم و جامعه سایه افکنده بود، اما امام حسین (ع) این جهالت را کنار زدند و بذر بیداری را در جامعه پاشیدند «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ». اگر تمام تلاش و همت انبیاء و اولیای الهی را خلاصه کنیم، به همین تعبیر می‌رسیم، مرحوم علامه مجلسی می‌نویسد: تمام ارسال رُسُل برای بیداری و آگاهی‌بخشی بشریت بوده است.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین