عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
حجت‌الاسلام نظری منفرد تبیین کرد؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که استغفار انسان را پاک می‌سازد و درب‌های رحمت الهی بر دل‌پاک باز می‌شود؛ ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» را کلید گشایش‌ها و گنجی از گنج‌های بهشتی دانست و گفت: حمد و شکر زیاد بر نعمت‌ها، ظرف وجودی انسان را برای کسب نعمت‌ها و رحمت‌ها گسترش می‌دهد.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی از امام جعفر صادق علیه‌السلام بر اهمیت استفاده از عمر و ساخت زندگی توأم با خوشبختی و سعادت تصریح نمود و اظهار داشت: اسلام دینی است که هم برای دنیای انسان و هم برای آخرت انسان برنامه دارد؛ این که در برخی از آیات کریمه قرآن آمده که انسان به‌صورت دعا از خدای متعال بخواهد «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»، نشان‌دهنده جایگاه دنیا در مبانی دینی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که تجلی زندگی خوب در گرو بدن سالم، رزق، امنیت و اعتقاد درست است، خاطرنشان کرد: آخرت خوب این است که انسان در آخرت در جوار رحمت الهی و در پناه حضرت حق بوده از احوال و شدائد قیامت در امان باشد و به بهشت رهنمون گردد.

وی ضمن تبیین بارزترین نعمت‌های الهی، با بیان این که خداوند متعال نعمت‌های ظاهری و باطنی زیادی را عنایت نموده که نمی‌توان آنها را شمرد، اظهار داشت: توجه به نعمت‌های الهی بسیار مهم است و انسان نباید در مواجهه با نعمت‌ها ناسپاسی کند؛ نعمت‌ها همچون پرنده وحشی در قفسی است که اگر درب قفس باز شود و پرنده بگریزد، برگشت آن بسیار مشکل است؛ لذا انسان باید قدر نعمت‌ها را بداند.

نظری منفرد در ادامه به راه ماندگاری نعمت‌ها اشاره نمود و یادآور شد: انسان وقتی از نعمت‌های مشهود همچون تن سالم، عزت، وسعت رزق‌وروزی، فرزند صالح، امنیت و… برخوردار است، بایستی برای حفظ نعمت تلاش کند.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام در حدیثی به سفیان ثوری راهکارهای ماندگاری نعمت را بیان نموده، می‌فرماید؛ هرگاه خداوند به بنده خود نعمتی عطا کند و آن نعمت در وجود او به چشم خورد، او حبیب خدا و بازگوکننده نعمت خدا نامیده می‌شود و هرگاه خداوند به بنده‌ای نعمتی دهد و آن نعمت در وجودش نمایان نباشد، وی دشمن خدا و تکذیب‌کننده نعمت او خوانده می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تفاوت میان حمد و شکر اشاره و حمد را ستایش حضرت حق دانست و ابراز داشت: یکی از راه‌های ستایش پروردگار مدح ذات اقدس الهی است؛ کل حمد از آن خدای متعال است، چرا که تمام نعمت‌ها، همه‌اش از خداست.

وی با بیان این که شکر به دو صورت زبانی و عملی است، خاطرنشان کرد: برخی همچون طاغوت‌ها با این تصور غلط، ثروتی که بدان دست‌یافته‌اند را از آن خود می‌دانند؛ درحالی‌که همه چیز از آن ذات اقدس الهی است و اگر انسان شاکر نباشد و ثروتش را در مسیری که حق‌تعالی فرموده هزینه نکند، این نعمت به وبال تبدیل خواهد شد.

نظری منفرد غفلت از نعمت‌های الهی را سرآغاز سقوط و تباهی انسان دانست و تصریح کرد: حمد و شکر زیاد بر نعمت‌ها، ظرف وجودی انسان را برای کسب نعمت‌ها گسترش داده، ناسپاسی عذاب الهی را به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به نحوه مواجهه درست با تنگناهای رزق در زندگی، با تأکید بر این که وسعت و تنگی رزق به دست خداوند متعال است، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «إذا استَبطَأتَ الرِّزقَ فَأکثِرْ مِن الاستِغفارِ»، هر گاه در روزی‌ات تأخیر و تنگی دیدی، زیاد استغفار کن؛ زیرا خداوند عزوجلّ در کتاب خود فرموده است: «از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است، تا از آسمان برایتان پی‌درپی باران فرستد و شما را به اموال و فرزندان مدد کند».

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روش‌های گشایش رزق‌وروزی اشاره نمود و با بیان این که استغفار انسان را پاک می‌سازد و درب‌های رحمت الهی به روی نفس پاک باز می‌شود، ابراز داشت: اگر انسان بعد از نماز صبح و بین الطلوعین در سجاده بنشیند و دعاها و تعقیبات وارده بعد از نماز صبح را بخواند و اگر بلد نیست در سجاده ذکر بگوید، برای گشایش رزق بسیار مؤثر و راهگشاست.

نظری منفرد در تبیین روش مقابله با حزن و اندوه و گرفتاری در نگاه امام صادق علیه‌السلام خاطرنشان کرد: ذکر «لاحَولَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِالله» دو اثر بسیار مهم دارد؛ «لاحَولَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِالله» کلید گشایش‌ها و گنجی از گنج‌های بهشتی است. وقتی اولیای خدا در تنگنا و سختی قرار می‌گرفتند، این ذکر را هفت مرتبه بعد از نماز صبح و هفت مرتبه بعد از نماز مغرب تکرار می‌کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین