عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
علی غلامی:
یک کارشناس مسائل دینی و فرهنگی گفت: در تلویزیون باید تندترین منتقدان حجاب حضور یابند، حرفشان را بزنند و جوابشان را بدهیم. در نتیجه این کار، تمام بی‌حجابان و بدحجابان که از کارشان قوت قلبی دارند، خلع سلاح ایدئولوژیک می‌شوند و دیگر احساس قوت نمی‌کنند.

عقیق: مراسم رونمایی از کتاب «بدون توقف» نوشته علی غلامی کارشناس مسائل دینی و فرهنگی و بحث و تبادل نظر در خصوص مسئله حجاب، امروز در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.غلامی گفت: در سیاست‌گذاری خطایی راهبردی به معنای «حل مسئله اشتباه» داریم؛ مثل زمانی که برای سردرد به دکتر مراجعه می‌کنیم و دکتر دندان را می‌کشد. در حالی که از ابتدا مسئله این نبود. ما در مسئله بدحجابی و بی‌حجابی مشغول حل کردن مسئله اشتباهی هستیم و راهی که می‌رویم غلط است. با این حال، اصرار داریم از همین راه پیش برویم.

حضور منتقدان به حجاب در رسانه ملی و شنیدن پاسخ

این نویسنده اظهار داشت: سیاست‌گذار راه اشتباه را ادامه می‌دهد و بعد از مدتی برمی‌گردد و می‌گوید مشکل حل نشد. ما راه‌حل ارائه می‌کنیم و باز همان راه سابق را می‌رود؛ در حالی که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. او معتقد است نتیجه و برون‌داد رفتارهای عمدی یا غیرعمدی ما در این ۴۶ سال، این بوده که در حال حاضر، بسیاری از افراد جامعه گمان می‌کنند تنها گناه و بزرگ‌ترین گناه، بی‌حجابی است. غلامی در این باره توضیح داد: در نتیجه این نوع نگاه، مرزهای این واژه دینی جا به‌ جا شده و امر به معروف و نهی از منکر ما تبدیل شده به امر به حجاب و نهی از بدحجابی! مردم احساس می‌کنند دروغ می‌گوییم و آمر به معروف نیستیم. انگار فقط آمر به حجابیم. این نویسنده با انتقاد به تجمعاتی که در راستای مبارزه با بی‌حجابی به بهانه تربیت فرزندان و به گناه نیفتادن آن‌ها برگزار می‌شود و پخش این تجمعات در صداوسیما، خاطرنشان کرد: فلسفه حجاب به گناه نیفتادن فرزندان ما نیست و چنین مسئله‌ای در روایات و قرآن مطرح نشده است. ممکن است یکی از نتایج حجاب تطیهر جامعه از فساد باشد، اما تنها دلیلش نیست.

ایده حکمرانی در حجاب نداریم

او با طرح این پرسش که چرا فسادهای دیگر حساسیت جامعه را تا این میزان بر نمی‌انگیزاند، ادامه داد: در نتیجه این رفتارهای سلبی با این شدت، ۳ گروه واکنش نشان می‌دهند؛ کسانی که حجاب را کنار گذاشته‌اند که رفتار تک‌ بعدی در خصوص حجاب باعث شده این دسته در بی ‌حجابی تثیبت شوند و برنگردند، بدحجابان به دلیل همدردی، به سمت بی‌حجابی مایل می‌شوند و محجبه‌ها برای برخورد با بی‌حجابان دلسوزی می‌کنند. غلامی با اشاره به اینکه ایده حکمرانی در حجاب نداریم، تصریح کرد: در موضوعاتی که ابعاد مختلف جامعه‌شناسی دارند، به این سادگی نمی‌شود برخورد کرد. بدحجابی جامعه ریشه در عواملی دارد که ما آن را لوث کرده‌ایم. این نویسنده با تأکید بر اینکه گشت ارشاد قطعا لازم است؛ زیرا اگر کسی فرق خیابان را با اتاق خواب نمی‌داند، کسی باید جلویش را بگیرد، ادامه داد: بر اساس قوانین کشور، فقط یکی از نهادهای مسؤول گشت ارشاد است و ۳۰ نهاد دیگر در خصوص حجاب وظیفه دارند. از امور خارجه تا راه و شهرسازی و صمت و .... این نهادها چرا قانون را اجرا نمی‌کنند؟

حضور منتقدان به حجاب در رسانه ملی و شنیدن پاسخ

نویسنده کتاب «بدون توقف» با انتقاد به رسانه ملی عنوان کرد: در فضای اول انقلاب که با صدها تهدید خارجی و داخلی مواجه بودیم، مرحوم آیت‌الله مصباح با شهید بهشتی و چند نفر دیگر درباره مهم‌ترین موضوعات مناظره می‌کردند؛ اما اکنون که 46 سال از انقلاب گذشته و انقلاب ریشه در زمین دارد، با این توجیه که تلویزیون اقتضائات خاص خود را دارد،مناظره‌هایی در صداوسیما برگزار نمی‌شود. اما این اقتضائات چیست؟ او افزود: راه پیشنهادی ما در موضوع حجاب این است که در تلویزیون باید تندترین منتقدان حجاب حضور یابند و حرفشان را بزنند و جوابشان را بدهیم. در نتیجه این کار، تمام بی‌حجابان و بدحجابان که از کارشان قوت قلبی دارند، خلع سلاح ایدئولوژیک می‌شوند و دیگر احساس قوت نمی‌کنند. با بحث صریح و صادقانه احساس قوت ایدئولوژیک را از آن‌ها سلب می‌کنیم. بنابراین، ضلع اول موفقیت این است که صداوسیما از این محافظه‌کاری دست بردارد و نترسد.

فراهم کردن زمینه رفتارهای محجبانه از طریق کسب‌وکارها

غلامی با اشاره به اینکه محجبه‌های ما نیز نباید شرمنده باشند و بعضی از محجبه‌های ما از درون تهی شده‌اند و به حقانیت حجاب خود شک دارند، راه دیگری برای حل مسئله حجاب پیشنهاد کرد و گفت: کار دوم برای موفقیت این است که زمینه رفتار محجبانه را در جامعه فراهم کنیم. مثلا در یک استان جاهایی مشخص و اعلام شود که به تهیه‌کنندگان پوشاک که جنس عفیفانه با کیفیت و خوش‌قیمت دارند، غرفه رایگان دائمی و بدون مالیات داده شود. بعد از مدتی این مراکز باعث می‌شوند که محجبه‌ها لباس‌های مناسبشان را پیدا کنند. همچنین بسیاری از کسانی که پوشش متفاوت دارند و در بازار معیار خاصی برای خرید لباس ندارند، به لباس‌های مناسب‌تر دسترسی یابند. این کار نیاز به کارهای مطالعاتی و زیربنایی ندارد و فقط به اعتقاد نیاز دارد.وی افزود: ویل دورانت ریشه حجاب اسلامی را حجاب ایرانی می‌داند. زنان این کشور پیش از ورود اسلام و انقلاب حجاب داشته‌اند و نه اسلام و نه جمهوری اسلامی به زنان ما حجاب نداده است؛ هرچند جمهوری اسلامی زمینه را بیشتر فراهم کرد. بازنده بازی کردن با ایرانی بودن و سنن به اسم اسلام، دین است. قرار دادن عید غدیر در برابر عید نوروز نافهمی استراتژیک است. کاری کرده‌ایم که کسی که خود را ایرانی می‌داند، از حجاب منزجر شود.
غلامی در پایان تاکید کرد: راه پیش پای ما، بازگشت به وجه ممیزه انسان از سایر موجوات است؛ یعنی گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده و شنیدن حرف‌های طرف مقابل.
 
منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین