عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی گفت:‌ پروژه‌های ضد شیعه و برنامه‌های شیطانی برای براندازی مکتب عاشورا در جهان از سوی سازمان سیا و موساد طراحی و سازمان‌دهی می‌شود.
عقیق:به روزهای پایانی دهه اول ماه محرم و شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک می‌شویم. این روزها و شب‌ها سراسر کشور غرق در ماتم و عزای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است و بسیاری از محبان اقدام به برگزاری مراسم و محافل ذکر اهل بیت (ع) کرده‌اند و حال و هوایی عجیب کشور را فرا گرفته است. امام حسینی که پیامبر اکرم (ص) درباره ایشان فرمود: اگر قرار باشد بخشندگی در قالب انسانی مجسم شود، آن شخص حسین(ع) است. (مناقب ابن شاذان، ص 136). امام حسینی که امام رضا (ع) درباره ایشان فرمود: هر کس دوست دارد، به محبوب‌ترین فردِ روىِ زمین در نزدِ اهل آسمان نگاه کند، به‌ سوی حسین(ع) نظاره کند. (مناقب آل ابی‌طالب(ع)، ج‏4، ص 73). اما کوفیان و آنانی که به بهانه‌های مختلف دست از یاری سیدالشهداء (ع) کشیدند، گوش و چشمشان را به روی این فضائل عظیم که در شأن امام حسین (ع) بیان شد، بسته بودند و در پی مطامع مادی و کینه ورزی بودند. اینک گفتگویی را با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا جواهری عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و محقق علوم قرآن و حدیث ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما بهترین نوع سوگواری و عزاداری بر سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) چیست؟
حجت‌الاسلام جواهری: اگر رهنمودهای اهل بیت علیهم‌السلام در ارتباط با اهداف و روش سوگواری سیدالشهداء علیه‌السلام در عزاداری‌ها و سوگواری‌های شیعیان، در ماه‌های محرم و صفر و در طول سال حاکم باشد، مجالس مذهبی زنده و سازنده و راهگشا و پاسخگوی نیازهای بشر امروز خواهد بود. اگر در مجالس اهل بیت علیهم‌السلام علل قیام سیدالشهداء و آموزه‌های بزرگ عاشورا و کربلا به خوبی تبیین شود، می‌توان گفت این مجالس روح بیشتری را به جامعه تزریق خواهد کرد. اهل بیت علیهم‌السلام در تمام زمینه‌ها و ابعاد، اسوه حسنه و سرمشق جامع جهانی و جاویدان هستند و رفتار و گفتار آن بزرگواران پس از شهادت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام روش، شیوه و سبک عزاداری و آئین سوگواری را نشان می‌دهد.
کلام اهل بیت (ع) باید الهام بخش هیئات مذهبی باشد
بهترین نوع عزاداری و سوگواری، همان برنامه جامع اهل بیت علیهم‌السلام در تبیین وظایف شیعیان در عصر پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان است. امامان علیهم‌السلام در بیاناتی «تکالیف عاشورایی شیعیان» را بیان کرده‌اند. باید کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام الهام‌بخش عزاداران و هیئات مذهبی در ماه‌های محرم و صفر و در طول سال شود. نکته‌ها، درس‌ها و پیام‌های سخنان امامان علیهم‌السلام درباره انقلاب عاشورا روشنگر کمیّت و کیفیت و ماهیت و چرایی آیین سوگواری است. باید این درس‌ها را آموخت و عملیاتی کرد و و عزاداری اسوه و پاک از خرافات و تحریفات و انحرافات را برگزار کرد.
بهترین منبع برای شناسایی اهداف، برنامه و شیوه و روش صحیح عزاداری و سوگواری سیدالشهداء اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، رفتار و گفتار معصومین علیهم‌السلام است. وظایف سوگواران و عزاداران امام حسین علیه‌السلام در احادیث امامان علیهم السلام بیان شده است. در گفتگوی ریّان بن شبیب و امام رضا علیه‌السلام بخشی از این وظایف معرفی شده است. او روز اول ماه محرم خدمت امام رضا علیه‌السلام رسید و درباره محرم و فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام و شیوه عزاداری با امام رضا (ع) گفتگو کرد. (عیون اخبارالرضا (ع)، ج 1 ص299. امالی شیخ صدوق، ص 129)

شما به روایت معروف امام رضا (ع) خطاب به ریّان بن شبیب اشاره کردید، به نظر می‌رسد تنها بخشی از این روایت یعنی: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ» بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ادامه آن کمتر بیان می‌شود، این در حالی است که در ادامه این روایت نیز به نکات مهمی اشاره شده است.
حجت‌الاسلام جواهری: بله، به نکته مهمی اشاره کردید، امام رضا (ع) در این روایت زیبا به 7 راهبرد در عزاداری بر سیدالشهداء (ع) اشاره می‌کنند. مکتب تربیتی بی‌نظیر عاشورا، با پایبندی هیئات عزاداری و سوگواران به ارزش‌های الهی برای همیشه پایگاه بزرگ آگاهی، معرفت، رشد و کمال و سعادت خواهد بود. عملیاتی شدن این اصول و اجرایی کردن آن، از نفوذ خرافات و بدعت‌ها به درون فرهنگ عزاداری و رفتار عزاداران پیشگیری خواهد کرد.
1ـ اشک: گریه سوگواران عارف از اصول زندگانی سالکان در راه حق است. آگاهی و شناخت زیربنای گریه عزاداران در مصیبت‌های سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است. شناخت، اندیشه و باورهای پیروان امام حسین علیه‌السلام علت گریه شیعیان و راز ماندگاری دانشگاه معارف اسلامی کربلا و تابش خورشید تابان انقلاب بزرگ عاشورا است. امام رضا علیه‌السلام به ریّان بن شبیب فرمود: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ بَکَیْتَ عَلَی الْحُسَیْنِ ع حَتَّی تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلَی خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً کَانَ أَوْ کَبِیراً قَلِیلًا کَانَ أَوْ کَثِیراً»؛ اگر بر حسین علیه‌السلام گریستی به گونه‌ای که اشک‌هایت برگونه‌هایت جاری شود خداوند همه گناهانت کوچک و بزرگ و کم و زیاد را می‌بخشد. توجه به آثار تربیتی فراوان گریه بر امام حسین علیه‌السلام و پیش فرض‌ها و مقدمات لازم آن، برای درک این نقش سازنده گریه راهگشاست.

کربلا، دانشگاه انسان‌سازی است‌
2ـ زیارت: کربلا، دانشگاه انسان‌سازی است‌. آموزه‌های مکتب زیارت، هیچ جایگزینی ندارد. باید راه افتاد و به سرزمین نینوا رفت و در پرتو زیارت رهبر آزادگان جهان درس‌های عزت، شجاعت، شهادت طلبی، ولایت مداری، اخلاص، ایثار، ظلم‌ستیزی، نبرد با استبداد و دیکتاتوری و کفر و نفاق را فرا گرفت. امام رضا علیه‌السلام به فرزند شبیب فرمود:«یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَلْقَی اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَیْکَ فَزُرِ الْحُسَیْنَ ع»؛ ای فرزند شبیب اگر مسرور و خوشحال می‌شوی که خدای عزوجل را ملاقات کنی و گناهی بر تو نباشد پس حسین علیه‌السلام را زیارت کن.

تلاش پروژه‌های ضد شیعی برای براندازی مکتب عاشورا
3ـ لعنت: تبرّی و اظهار برائت زبانی از دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام و قاتلان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از وظایف سوگواران است. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم، امروز قاتلان پیروان امام حسین علیه‌السلام هستند. پروژه‌های ضد شیعه و برنامه‌های شیطانی برای براندازی مکتب عاشورا در جهان از سوی سازمان سیا و موساد طراحی و سازمان‌دهی می‌شود. «مایکل برانت» معاون اسبق سازمان سیا و استراتژیست و تئوری‌پرداز آمریکایی فرانسیس فوکویاما، نابودی عاشورا و شهادت طلبی و در نهایت تشیع را هدف جهان کفر و شرک و استکبار می‌دانند.

به نظر شما آیا می‌توان گفت لعن بر قاتلان امام حسین(ع)، روحیه دشمنی‌شناسی را در محبان و شیعیان تقویت می‌کند؟
حجت‌الاسلام جواهری: بله همین طور است، انجام وظیفه لعن بر قاتلان اباعبدالله علیه‌السلام، شیعیان را به دشمن‌شناسی و هوشیاری و کشف توطئه‌های دشمنان عاشورا و توانایی خنثی کردن و مهار نقشه‌های شیطانی آنان فرا می‌خواند. امام رضا علیه‌السلام در ادامه حدیث فرمودند:«یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَسْکُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِیَّةَ فِی الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِیِّ وَ آلِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ»؛ ای فرزند شبیب اگر خوشحال می‌شوی که در اتاق‌های بنا شده در بهشت با پیامبر و آل او سکونت یابی پس قاتلان حسین علیه السلام را لعنت کن.

فرزندان مکتب عاشورا، آماده شهادت در راه خدا
4ـ شهادت طلبی: یکی از درس‌های بزرگ عاشورا امر به معروف و نهی از منکر و روحیه شهادت طلبی است. شهادت طلبی از بزرگ‌ترین ارزش و فضیلت در طبقه‌بندی ارزش‌ها و بالاترین مقام الهی است. امام رضا علیه‌السلام به ریان بن شبیب فرمودند: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلُ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً»؛ فرزند شبیب اگر می‌خواهی و مسرور می‌شوی که برایت ثواب و پاداشی مثل ثواب کسانی که با حسین علیه‌السلام شهید شدند باشد، پس هر زمانی که او را یاد کردی بگو: ای کاش با آنان بودم و به فوز بزرگ شهادت می‌رسیدم. مراسم سوگواری و هیئات مذهبی باید جایگاه آموزش فداکاری و ایثار و روحیه شهادت طلبی باشد، فرزندان مکتب عاشورا و تربیت شدگان مجالس عزاداری اهل بیت (ع) باید آمادگی عملی همیشگی برای شهادت در راه خدا را کسب کنند. اعضای هیئات مذهبی باید خود به مقامی برسند که امروز آماده باشند تا با فرمان ولایت فقیه و رهبری مذهبی در نبرد سخت و جنگ نرم با دشمنان آزادی، کرامت، عزت، امنیت، دین و ارزش‌های الهی بدون ترس و هراس حضور یابند.
5ـ حزن: اندوه و شادی هر دو لازم است و شرایطی دارد و عزاداری و جشن هر دو مطلوب است و هر یک جایی دارد. حزن و فرح اهل بیت علیهم‌السلام باید راهنمای غم‌ها و شادی‌های پیروان آنان باشد و جای این دو نباید عوض شود. نمادها و نشانه‌های حزن و اندوه در پوشش و رفتار و گفتار در ایام سوگواری و حزن اهل بیت باید به زندگانی پیروان اهل بیت حاکم شود. در همین راستا، امام رضا علیه‌السلام به ریان بن شبیب فرمودند: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا»؛ ای فرزند شبیب اگر می‌خواهی و مسرور می‌شوی با ما در درجات عالی از بهشت باشی در حزن ما محزون و در فرح ما خوشحال باش.

امامت و ولایت، امتیاز بزرگ مذهب تشیع
6ـ ولایت پذیری: امامت و ولایت از اصول دین اسلام و امتیاز بزرگ مذهب شیعه است. ولایت پذیری و ولایت مداری عامل توفیق و رستگاری و پیشرفت است. پذیرش رهبری سیاسی مذهبی و اعتقاد به مرجعیت و ولایت فقیه در عصر غیبت نیز از ولایت مداری شیعه سرچشمه می‌گیرد. اطاعت از اهل بیت و ولایت و محبت آنان از اصول اعتقادات اسلامی است و همین اصل اسلامی، منشأ نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت است. امام رضا علیه‌السلام در پایان این حدیث به ریان بن شبیب فرمودند: «عَلَیْکَ بِوَلَایَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»؛ بر تو باد به ولایت ما، پس اگر انسانی حتی سنگی را دوست بدارد با همان سنگ روز قیامت محشور می‌شود.

7ـ احیای امر اهل بیت (ع): احیای امر امامان با فراگیری علوم آنان و آموزش به دیگران، از وظایف سوگواران و عزاداران و مجالس مذهبی است. بیانات ائمه (ع) راهنمای زندگانی برتر و سبک زندگی موفق از گهواره تا گور است. علی بن فضال از پدرش نقل کرده که امام رضا علیه‌السلام فرمودند: من تذکر مصابنا فبکی او ابکی لم تبک عنیه یوم تبکی العیون و من جلس مجلسا یحیی فیه امرنا لم یمت قلبه یوم یموت القلوب؛ هر کس مصیبت ما را یادآورد پس بگرید و بگریاند چشمش روزی که چشم‌ها می‌گرید نخواهد گریست و روز قیامت آرام است و هر کس در مجلسی که در آن امر ما احیا شود بنشیند قلبش روزی که قلب‌ها می‌میرد زنده خواهد بود و نخواهد مرد. باید «گریه» و «زیارت» و «لعنت» و «شهادت طلبی» و «ولایت پذیری» و «حزن» و «احیاء امر امامان» بر سراسر مجالس سوگواری جاری باشد و برنامه همه هیئات مذهبی شود تا تاثیرگذاری و منافع مجالس مذهبی و آثار بزرگ مکتب تربیتی عاشورا روز به روز افزایش یابد و همه دردها و مشکلات جامعه شیعی و جهان بشری را برطرف کند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین