عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
دبیر اجرایی مسابقه زنده طراحی لباس عاشورایی «از ایده تا اجرا» گفت: حدود 120 طراح در دو نوبت صبح و عصر طرح های عاشورایی را به صورت زنده طراحی کردند و در نهایت این آثار توسط 5 داور ارزیابی و 20 طرح برای تولید انبوه انتخاب می شوند.
عقیق:هرتاش رزم جو دبیر اجرایی مسابقه زنده طراحی لباس عاشورایی «از ایده تا اجرا» درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: حدود 120 طراح در دو نوبت صبح و عصر لباس هایی را با طرح هایی عاشورایی، طراحی می کنند و در نهایت این آثار توسط 5 داور ارزیابی و 20 طرح منتخب می شوند.
وی با اشاره بر استقبال طراحان از این رویداد گفت: طرح های منتخب در اختیار تولید کننده ها گذاشته می شود تا به تولید انبوه برسانند و درنهایت 5 نفر منتخب می شوند تا برای رقابت در سومین نمایشگاه لباس های عاشورایی برای دریافت جوایز نفرات اول تا سوم با یکدیگر رقابت کنند.
رزم جو از استقبال گسترده زنان از این رویداد خبر داد و گفت: از تعداد شرکت کننده ها تنها یک مرد حضور دارد و جنس این کار به صورتی است که بیشتر خانم ها جذب می شوند و آقایان تمایل کمتری برای حضور در این حوزه دارند.
وی با اشاره به ضرورت طراحی لباس در کشور گفت: نگاه اقتصادی و فرهنگی به طراحی لباس ها در کشور ما یک موضوع جدید است که می تواند از ترویج لباس های غربی جلوگیری کند و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را با رسانه لباس به دیگران معرفی کرد.
این مدرس دانشگاه از خلاقیت دانشجویان این حوزه تمجید کرد و افزود: استعدادهای زیادی در جوانان وجود دارد که در کشور دیده نمی شود و بستری مناسبی فراهم نیست تا این ایده ها اجرا شود.
دبیر اجرایی این مسابقه اظهار داشت: این رویداد برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی ضروری است و تصویرسازی المان‌های عاشورایی در طراحی لباس می تواند بستری برای حضور طراحان جوان در عرصه های فرهنگی کشور باشد.
لباس های آیینی ما بسیار کلیشه ای اند و طراحی نو ندارند
پوریا رفیعی تنها شرکت کننده مرد این رویداد در حال طراحی لباس عاشورایی برای بانوان است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: لباس هایی که در مراسم آیینی استفاده می شوند بسیار کلیشه ای هستند و همین امر موجب استقبال جوانان از طرح های غربی شده است که عموما جدید و زیبا عرضه می شوند و نباید فراموش کرد که برای به دست آوردن این بازار باید طرح هایی تولید کرد که قدرت رقابت با آنها را داشته باشد.
این طراح جوان گفت: به دنبال ثبت یک برند خود هستم که تا به حال بسیار اذیت شدم و هنوز موفق به گرفتن مجوز نشدم.
این طراح افزود: «به جوانان اعتماد ندارند و احساس می کنند ما ناتوان هستیم و یا نسبت به اصول و فرهنگ آگاهی نداریم.»
به جوانان اعتماد ندارند و تولیدکننده ها تمایل به کپی کردن طرح های خارجی دارند
سمیرا پیرغلامی دختر جوانی است که قبل از پایان زمان مسابقه طرح خود را به پایان رساند، وی در گفت و گو با ایرنا گفت: به جوانان اعتماد ندارند و تولید کننده ها تمایل دارند طرح های خارجی را کپی کنند و آینده روشنی برای یک طراح وجود ندارد که مطمئن باشد از این راه می تواند حداقل های زندگی خودش را تامین کند و تنها علاقه شخصی است که امثال من در این مسیر قرار گرفتیم.
وی افزود: عاشورا باید با روزهای دیگر برای ما متفاوت باشد و با نماد سازی در لباس آیینی، می توانیم از این فرهنگ صیانت کنیم.
این طراح جوان، مسابقه زنده طراحی لباس را تجربه جالبی برای خود دانست و گفت: این رویداد فرصتی مهیا کرد تا نماد های عاشورایی را در طراحی خود وارد کنم.
مهرتاش رزم جو مدیر تبلیغات یک آموزشگاه طراحی لباس نیز به ایرنا گفت: مد و لباس زیبا بخشی از زندگی هر انسانی است و باید باور کنیم که زیبایی با ذات انسان همراه است و انسان به زیبایی علاقه مند است.
وی افزود: دین اسلام به زیبایی توجه ویژه ای داشته است و ما باید با معرفی المان های ایرانی و اسلامی خود باعث حذف فرهنگ غربی شویم زیرا آنها با معرفی پوشش نامناسب تلاش می کنند افراد نادانسته از آنها استفاده کنند و مبلغ فرهنگ و پیام غیر اسلامی شوند.
ایران پتانسیل توریسم لباس را دارد
وی با اشاره به تنوع لباس در سرتاسر ایران گفت: کشور ایران پتانسیل حضور توریسم لباس را در خود دارد و با اعتماد و خود باوری می توانیم قطب گردشگری لباس در منطقه شویم.
دور اول مسابقه زنده طراحی لباس بر اساس نمادهای عاشورایی امروز (دوشنبه) دوازدهم شهریور ماه توسط آموزشگاه طراحی شهرتاش و با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس و دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار ‌شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین