عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
حجت الاسلام ماندگاری:
حجت الاسلام ماندگاری اظهار کرد: شاید سه دلیل برای انکار شدن عید غدیرخم بتوان مطرح کرد؛ یکی، تلاش دشمن، دوم، غفلت مومنان و سوم، حب دنیا.
عقیق:حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری درباره واقعه عید غدیر خم در تاریخ اسلام گفت: با اعلام اینکه وجود نازنین پیامبر، پیامبر خاتم هستند و دین اسلام آخرین دین است، شایعه ای مطرح شده بود که با رحلت پیامبر امت اسلامی بیچاره می شوند و کسی را ندارند که رهبری شان کند، خدای تبارک و تعالی در غدیر خم امت اسلامی را با معرفی امامت و ولایت و پیوند آن با نبوت و توحید چاره دار کرد و در مقابل دشمن را بیچاره کرد. لذا خداوند فرمود: «دین شما کامل و چاره دار شد و در هیچ زمانی شما بیچاره نیستید چون ولی دارید» و از آن طرف فرمود؛ «با غدیر دشمنان خدا بیچاره شدند». اگر انسان فرق بین با چاره بودن و بیچاره بودن را بفهمد اهمیت غدیر را درک می کند.

وی تاکید کرد: خداوند می فرمایند؛ اگر در غدیر خم اعلام ولایت به امیرالمونین و اولاد معصومه اش نمی رسید، رسالت پیامبر و دین خدا ناقص می‌ماند چون بعد از پیامبر مجری برای دین نبود. یک دین کامل مجری کامل هم می‌خواهد برای این است که قرآن فرموده؛ دین کامل شد و نعمت تمام شد و رسالت به نقطه کمال خود رسید.

حجت الاسلام ماندگاری درباره دلایل فراموشی و انکار واقعه غدیرتصریح کرد: شاید سه دلیل برای انکار شدن عید غدیرخم بتوان مطرح کرد؛ یکی، تلاش دشمن، دوم، غفلت مومنان و سوم، حب دنیا. غدیر وقتی معنی می‌دهد که مردم مومن به دنیا و قیامت باشند در واقع مومن به غیب باشند. وقتی حب دنیا در زندگی زیاد می شود، شیاطین تلاش می کنند تا حب دنیا تقویت شود و از عالم غیب غفلت می‌شود و در این صورت نسبت به مربی و معلمی که می خواهد این عالم را به ما متذکر شود، فراموشی به انسان دست می دهد و فکر می کند آنچه که با چشم و حواس خود می بیند همین دنیا و عالم همین است. این امر طبیعتا باعث شد غدیر فراموش شود و عاشورا به وجود آید و اهل بیت (ع) در انزوا قرار گیرند.

وی در ادامه درباره دیدگاه اهل سنت نسبت به واقعه غدیر خم توضیح داد: اهل سنت چند بخش هستند، بخشی از آنها قایل هستند که در غدیر، پیامبر مساله محبت به اهل بیت را مطرح کرده است که ما شیعیان می گوییم برای بیان محبت لازم نبود پیامبر ۳ روز کاروان را نگه دارند تا جلورفته ها برگردند و عقب مانده‌ها برسند.  در کتاب الغدیر هم مرحوم علامه امینی بیان می کند، ادله ای که از خود اهل سنت هست عده ای بحث ولایت را محبت اعلام می کنند و عده ای بحث ولایت را زعامت دینی مطرح می کنند و معتقدند زعامت دنیایی باید دست دیگران باشد، ما ولایت را زعامت هم دینی و هم دنیایی معنا می کنیم.

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری درباره چگونگی معرفی و تبلیغ غدیر در جامعه اظهار کرد: ما باید برای بیان اهمیت غدیر، جایگاه غدیر را که همان بیان دین حداکثری است در زندگی بگوییم و جایگاه ولایت را که تبیین دین حداکثری را می‌کند، در جامعه مطرح کنیم و خودمان هم خودمان را با غدیر لحظه به لحظه تطبیق دهیم و معیار ارزیابی ما در جامعه غدیر باشد، انشاءالله.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین