عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
چشمه زمزم در مکه مکرمه بعد از گذشت قرن‌ها همچنان می‌جوشد و بسیاری از زائران در سفر به مکه مکرمه جرعه‌ای از این آب مقدس را نوشیده‌اند.

عقیق:چاه زمزم یکی از برکات مسجدالحرام است که هرکسی در سفر به مکه مکرمه و یا دیدار با زائران خانه خدا، جرعه‌ای از این آب مقدس را نوشیده است.

این چاه در نزدیکی مقام ابراهیم و در ۱۸ متری کعبه، در زیرزمین واقع است و آب آن توسط پمپ از طریق لوله‌کشی به زائران می‌رسد. این چاه در قسمت شرقی مسجدالحرام قرار دارد و از آثار ابراهیم، اسماعیل و هاجر است.

 

 

به عقیده مسلمانان این چاه به صورت معجزه‌آمیزی هزاران سال پیش توسط جبرئیل در زمان ابراهیم برای نوزاد تشنه او اسماعیل به وجود آمده‌است. با جوشیدن چشمه از زیر پای اسماعیل (ع)، هاجر با شن و ماسه و سنگ اطراف چشمه را محصور می‌کند. این حرکت بیانگر مقدس بودن آب است.

 

 

هر روز یک تانکر آب زمزم جهت استفاده زائران حرم نبوی به مدینه منوره که حدود ۴۵۰ کیلومتر با مدینه فاصله دارد، ارسال می‌شود و در آنجا نیز با مخلوط شدن با آب دیگر برای زائران اختصاص می‌یابد.

«زمزم» به معنای آب روان توقف‌ناپذیر است. طبق روایات، هاجر با مشاهده آب روان بارها این کلمه را تکرار کرد. آب زمزم از آن زمان تاکنون همواره برقرار است و این چاه با وجود گذشت قرن‌ها همچنان می‌جوشد تا جایی که حتی با استفاده از آن از آب این چاه کاهش نمی‌یابد.

سالیانه میلیون‌ها نفر در زمان حج واجب یا عمره به دیدن چاه زمزم می‌روند تا از آب آن بنوشند.در روایات اهل بیت(ع)، نوشیدن از آب زمزم سفارش شده و همه مسلمانان به متبرک بودن آن باور دارند. امام علی(ع) فرمودند: «مَاءُ زَمزَمَ خَیرُ مَاءٍ عَلَی وَجهِ الأَرضِ؛ آب زمزم، بهترین آب روی زمین است». هچنین امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل کرده است که فرمودند: «ماءُ زَمْزَم شِفاءٌ لِما شَرِبَ لَه؛ آب زمزم شفا برای هر چیزی است که به خاطر آن بنوشند».

چشمه اصلی زمزم در جهت حجرالاسود قرار دارد و متوسط مصرف آب زمزم به وسیله زائران خانه خدا، حدود ۱۰ هزار متر مکعب در روز است.

به گزارش فارس، امسال بیش از سه میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع اعزام شدند که ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها زائران کشورمان هستند که هم‌اکنون در مکه مکرمه حضور دارند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین