عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
حجت‌الاسلام ماندگاری با تأکید بر اینکه روحانیت باید مسئولانی که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند،در هر رده و مقامی هستند به صلابه و محاکمه بکشد،‌ افزود:‌ باید به مجلس و نهادهای نظارتی یاد دهیم مسئول در جمهوری اسلامی اگر وظیفه خودش را انجام ندهد، خائن است.
عقیق:جامعه روحانیت طی ادوار مختلف تاریخ اسلام مؤثرترین نقش در تشکیل جنبش‌های اسلامی را ایفا کرده است؛ به خصوص  از دوره صفویه به این سو، نقش مرجع و هدایت‌کنندگی داشته و تنها گروهی بوده که توان به جنبش درآوردن توده‌های مردمی را داشته است. واقعه رژی و تحریم تنباکو و امتیاز ننگین رویتر و ده‌ها رویداد دیگر، حکایت از این می‌کند که قدرت مرجعیت در بسیج توده‌های مردم از هر کس دیگر بیشتر است؛ لذا باید گفت نیروی روحانیت همواره نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در زندگی سیاسی و دینی جامعۀ ایران ایفا کرده است.

 مهم‌ترین عاملی که باعث تحرک قشر روحانیت علیه سیاست‌های دولتمردان و حاکمان وقت می‌شد، ظلم‌گرایی، استبدادگری، عبور از عدالت، عافیت‌طلبی، باج‌دهی به دشمنان از سوی متولیان اصلی جامعه بود. بی گمان نهضت مردمی ایران بر ضد حکومت شاهنشاهی در 15 خرداد 1342 که از مهم‌ترین دستاوردهای قشر روحانیت در عصر غیبت امام زمان(عج) و با رهبری یک روحانی معزز به نام امام روح‌الله خمینی(ره) محسوب می‌شود، با شعار عدالت‌خوانی و ظلم‌ستیزی و در راستای زمینه‌سازی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی و یا همان زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج)  شکل گرفت. لذا قشر روحانیت همواره خود را موظف به تقابل با ظلم و استبداد و هواداری از عدالت و آزادگی دانسته است و حال پس از 40 سال که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، باید همچون گذشته بر این تعهد دینی پابرجا باشد و با ظلم ظالمان به مقابله منطقی برخیزد. 

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه یک شکل محافظت از اسلام مطالبه‌گری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: دشمنان امروز می‌خواهند مطالبه‌گری مردم را تبدیل به شورش علیه نظام کنند. وظیفه روحانیت این است که مطالبه‌گری را حق بداند، کمک کند، جهت دهد و از شورش‌ها جدا کند. 

وی با بیان اینکه روحانیت باید جلودار مطالبه‌گری شود، افزود: روحانیت وظیفه‌اش همچنان که جلودار انقلاب بوده،‌ جلودار دفاع مقدس بوده، جلودار جنگ فرهنگی بوده،‌ جلودار جبهه مطالبه‌گری شود. روحانیت باید به بازار کمک کنند، به اصناف کمک کنند، به اقشار کمک کنند و بگویند ما جلو راه می‌افتیم و حق شما را از نهادهای دولتی، نهادهای حکومتی و مسئولان می‌گیریم. 

ماندگاری با تأکید بر اینکه مسئولانی که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند در هر رده و مقامی هستند، روحانیت باید آن‌ها را به صلابه و محاکمه بکشد،‌ افزود:‌ باید به مجلس و نهادهای نظارتی یاد دهیم مسئول در جمهوری اسلامی اگر وظیفه خودش را انجام ندهد، خائن است. اگر جاهل است، که احمق است و باید اصلاح شود و اگر عامد است،‌ خائن است و حتماً باید تنبیه شود. اینجاست که خدا می‌فرماید: «وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ؛ از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند».1



پی نوشت:
1ـ الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ (این سنّت خداست در حق) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند. (احزاب39)



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین