عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
آیت‌الله حیدری:
آیت‌الله کمال حیدری در سخنانی به اثبات اعتبار حدیث ثقلین بر اساس منابع اهل سنت پرداخت.
عقیق:حدیث ثقلین یکی از مشهورترین روایات منسوب به پیامبر گرامی اسلام(ص) است. در این روایت شریف پیامبر گرامی اسلام(ص) به صورت مکرر به امت خویش سفارش می‌کنند پس از ایشان به کتاب خدا و عترتش رجوع کنند که در این صورت هرگز گمراه نخواهند شد. متن روایت به این صورت است: «... إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی؛  من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند.»  (کلینی، کافی، ج1، ص294)

هرچند متن حدیث ثقلین به صورت‌های مختلف در منابع روایی شیعه و اهل سنت درج شده است، اما مفهوم کلی آن گویای همین امر است که پیامبر(ص) قرآن و عترت(ع) را به عنوان دو وسیله در میان امت قرار دادند که مسلمانان با تمسک به آن هرگز گمراه نخواهند شد. آنچه که در حدیث ثقلین اهمیت دارد، قرار گرفتن عترت(ع) در کنار قرآن است؛‌ این امرگویای این حقیقت است که اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برترین جانشینان پیامبر اسلام(ص) و پس از ایشان به عنوان مفسران حقیقی قرآن کریم هستند. در واقع همان طور که خداوند در آیه «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛  (ما هر رسولی را) با معجزات و کتب و آیات وحی فرستادیم و بر تو این ذکر (یعنی قرآن) را نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به آنان فرستاده شده بیان کنی و برای آنکه عقل و فکرت کار بندند.» (44نحل) پیامبر را تبین‌گر حقیقی قرآن معرفی کرده است، لذا جانشینان ایشان نیز از این مقام برخوردار هستند. برخی از محققان اهل سنت نیز دلالت حدیث ثقلین را بر طهارت و پیراستگی اهل بیت(ع) از آلودگی و خطا پذیرفته‌اند. 

حدیث ثقلین در برخی عبارات و تعابیرش گاهاً مورد مناقشه برخی از علما اهل سنت قرار گرفته است که آیت‌الله سیدکمال حیدری، مجتهد و استاد حوزه علمیه قم اخیراً بر اساس منابع خود اهل سنت به این شبهات پاسخ داد که در ادامه می‌بینید.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین