عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
قطره ای از دریا؛
با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة».
عقیق: استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 195  سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَأَنْفِقُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى الْتَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ‏

* ترجمه                      

و در راه خدا انفاق كنید (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نیاندازید و نیكى كنید كه خداوند نیكوكاران را دوست مى ‏دارد.

* نکته ها                     

پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به دفاع از دین و مقابله با كفّار فراخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است.

خودكشى و ضرر به نفس، حرام قطعى است كه از آیه استفاده مى‏شود. امّا شهادت طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلكه نیست.

این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمى‏ دارد؛ زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار جامعه و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه ‏روى در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده ‏اش را به هلاكت كشانده است.

قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانه‏روى در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش مى‏ فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [اسراء، 29]اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آنچنان كه هر چه دارى یكجا ببخشى.

امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى‏فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى و به بدبختى كشیده شوید. [بحار، ج‏93، ص‏168]

انسان علاقه دارد كه محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده كرده و مى‏ فرماید: نیكى كن كه نیكوكاران محبوب خداوند هستند.

* پيام ها                      

1- اقتصاد، پشتوانه ‏ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى‏ شوند.

2- با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة»

3- در اسلام جبهه و جنگ و كمك ‏هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه»

4- محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «ان‏اللّه یحبّ المحسنین»


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین